chiddush logo

עולמות התיקון

נכתב על ידי Abloch43, 16/10/2018

 

עולמות התיקון

הקדמה

המצווה הראשונה והתיקון  

את מושג התיקון ניתן ללמוד במצווה הראשונה בתורה. המצווה הראשונה בתורה ניתנה בספר בראשית, פרק ב', לאחר שהקב"ה הפריד את חווה אימנו מאדם ראשון, וכך כתוב: "כד עַל-כֵּן, יַעֲזָב-אִישׁ, אֶת-אָבִיו, וְאֶת-אִמּוֹ; וְדָבַק בְּאִשְׁתּוֹ, וְהָיוּ לְבָשָׂר אֶחָד". כתוב "עַל-כֵּן", כלומר סיבת המצווה הראשונה היא הפרדת חווה מאדם ראשון.

 

המצווה מחברת כל גבר ואישה שהיו מופרדים, לפני נישואיהם, לאחד. על הגבר לדבוק באשתו ולהתחבר אתה כדי להביא תולדות, שאז הם בשר אחד, כלומר המצווה מחזירה את הגבר והאישה למצב שהיה לפני הפרדת חוה מאדם ראשון. זאת פעולה הפוכה לפעולת ההפרדה, והיא נקראת תיקון, חיבור של מה שהופרד. תיקון הוא תהליך הפוך לשינוי שנעשה בנשמה.

הפרדת חוה מאדם היא שינוי מכוון על ידי הבורא, שנובע מכך שכל שינוי יש לתקן, תיקון ההפרדה הוא בריאת העולמות.

 

הפרדת חוה מאדם (ספר בראשית פרק ב') היא הפרדת הנקבה מהזכר, שנעשתה בעולם מטאפיסי (מחוץ לתפישתנו) גבוה. הפרדה זאת היא העתק של הפרדה קודמת, מעולם גבוה יותר, שהיא ההפרדה העליונה, שבה הפריד הקב"ה את אמא שכינה עליונה מעצמו. לפני ההפרדה היא הייתה חלק ממנו, ולאחר ההפרדה הוא הפך אותה לאשתו.

 

הכלל הוא שמה שקורה בעולם אחד משתקף באחרים. כשההתרחשות היא בעולם גבוה ההשתקפות בעולם נמוך יותר היא השתקפות מצומצמת, כי עולם נמוך יותר הוא מצומצם ביחס לעולם שמעליו.

 

כדי לתקן את ההפרדה של שכינה עליונה מהבורא, על ידי חיבורה אליו מחדש, קנה הבורא את עולמות אמא שכינה עליונה, ככתוב במשלי פרק ח': "כב  ה'—קָנָנִי, רֵאשִׁית דַּרְכּוֹ: קֶדֶם מִפְעָלָיו מֵאָז". בציטוט זה כתוב שהבורא קנה את עולמות שכינה עליונה, בתחילת דרכו, כלומר לפני שהתחיל את מפעליו, שהם בריאת העולמות של בניו, אדם וחוה. הבורא קנה את עולמות שכינה עליונה, כלומר נשא אותה לאישה.

 

הקב"ה נמצא בעולם הגבוה ביותר. כשהוא מחליט להפריד את שכינה עליונה מעצמו הוא יורד לעולם נמוך יותר, ירידה ראשונה, מפריד את שכינה עליונה מעצמו, ועכשיו צריך לתקן הפרדה זאת בעולם נמוך עוד יותר, וזו ירידה שנייה. בירידה שנייה זו מכונה הקב"ה בשם שמים, ושכינה עליונה מכונה בשם ארץ.

 

כדי לתקן את ההפרדה בורא הקב"ה את 7 עולמות הגוף, שהם 7 עולמות התיקון, שהם 7 ימי הבריאה, שבהשתקפותם בעולמנו הם 7 חודשי ההיריון הראשונים של אישה. וכדי ליצור את בנו, אדם ראשון, הוא זורע את הזרע האלוקי, "רוּחַ אֱלֹקִים", שהוא זרע מטאפיסי של הבורא (= הַשָּׁמַיִם), ברחם של שכינה עליונה (=הָאָרֶץ), שהכניסה אליה, היא חושך על פני תהום, ומצבה, לפני שנוצרת הביצית המופרית, המטאפיסית, הוא תוהו ובוהו, וברגע שהזרע מתחבר לביצית וַיְהִי-אוֹר, שהוא אור מטאפיסי של אלפי עולמות.

 

בחטא אכילת פרי עץ הדעת התגלתה, לאדם וחוה, מודעות איברי המין. לפני החטא: "וַיִּהְיוּ שְׁנֵיהֶם עֲרוּמִּים, הָאָדָם וְאִשְׁתּוֹ; וְלֹא, יִתְבֹּשָׁשׁוּ" (בראשית פרק ב' פס' כ"ה), ואחרי החטא: "וַתִּפָּקַחְנָה, עֵינֵי שְׁנֵיהֶם, וַיֵּדְעוּ, כִּי עֵירֻמִּם הֵם" (בראשית פרק ג' פס' ז'). התגלות מודעות זו התבטאה בפגיעה בדי. אן. אי. הרוחני של איבר המודעות, שהוא המח, ופגיעה בדי. אן. אי. של איברי המין עצמם. פגיעות אלה הרחיקו אותם מהבורא, מה שהתבטא בהורדה לעולמות נמוכים יותר.

 

חטא זה גרם למלאכי טומאה להתרכז באיברי המין של האישה, שבהפרדה נוצר בהם חוסר, והם גרמו לחטאי מין חמורים למין האנושי בתחילת דרכו, כמו רצח הבל על ידי קין בגלל תאוות קין לאחותו, משכב בני האלוקים עם בנות האדם, שהוריד את העולם שלנו לעולם נמוך יותר, עולם שמאפשר לנו לתקן את חטאי המין, וחם שראה את ערוות נח, אביו. לכן התיקונים מתחילים באיברי המין של האישה, שבהם נוצרים התולדות, על ידי יצירת תולדות, בקדושה, שמטרתם יצירת תאים מתוקנים בגוף אדם וחוה, שבאים לעולם כדי לתקן את אדם וחוה.

 

לכן עוסקת התורה, הן באופן ישיר והן באופן עקיף, בעיקר בתיקון איברי המין, שאנו מכנים בשם איברי התולדות.

 

איברי התולדות בעולמות עליונים משתקפים בצורות רבות בעולמנו, מכיוון שירידה מעולם גבוה לעולם נמוך יותר הופכת יחיד בעולם הגבוה להשתקפויות רבות בנמוך. עלינו לתקן את כל החלקים, שכולם ביחד מרכיבים את השלם בעולם גבוה יותר.

 

דוגמה: איברי התולדות שבקדושה (פתחי ערווה, נרתיק ורחם) בעולמות עליונים משתקפים בעולמנו בבית המקדש, בעמים מסוימים, בחבלי ארץ מסוימים, בחלקי יקום מסוימים, בקורבנות מסוימים, בתהליכים מסוימים, וכדומה.

 

בחטא עץ הדעת ירדה נשמת אדם וחוה מעולם הנשמה לעולם הדעת, שהוא עולם הכתר שבעולם הרוח (כפי שיוסבר בהמשך, העולמות מתחלקים באופן הבא, מלמטה למעלה: עולם הנפש, עולם הרוח, עולם הנשמה, וכל אחד מעולמות אלה מתחלק שוב לאותם עולמות, ויש שמחלקים אותם עפ"י תורת הקבלה. עולם הכתר שבעולם הרוח הוא העולם הגבוה ביותר בעולם הרוח).

 

בעולם הדעת נולדו לאדם וחוה שני בנים, קין והבל. קין הרג את הבל ולכן נשמותיו (הכוללות את נשמתו על חלקיה, שהן נשמות צאצאיו לדורותיהם) ירדו לעולמות רוח נמוכים יותר. כאשר למך, צאצאו של קין, הרג את קין ואת הילד שלידו, בלי כוונה, הוא הוריד את כל נשמות קין (כי הוא היה נשיא שבט קין) לעולמות מלכות עולם הרוח, שהם העולמות הנמוכים ביותר בעולם הרוח.

ללמך היו שתי נשים, עדה המסמלת עולמות קדושה, וצילה המסמלת עולמות טומאה. הבן של צילה היה תובל קין שהכין כלי נשק להשמדה. בתה של צילה, נעמה, שכבה עם בני האלוקים ויצרה, יחד עם בנות שבטה, מלאכי טומאה בעולמות. מלאכי טומאה אלה מתעברים בבני אדם וגורמים לעריות שלא בקדושה, עושק, רצח, מלחמות וכדומה.

בני האלוקים, ששכבו עם בנות האדם (בנות קין), הורידו את עולמנו לעולם הנפש, שהוא עולם שנברא במיוחד, מתחת לעולם שהיה העולם התחתון עד אז, עולם מלכות שבתפארת, והאנרגיה העצומה שהשתחררה בבריאת עולם חדש זה יצרה את המבול. עולם זה נברא ע"י הקב"ה כדי שנתקן בו את עולמות התולדות שנטמאו.

 

כדי להחזיר את הדי. אן. אי. הבריא והטהור של אדם וחוה, וכדי לחזור ולעלות בעולמות ולהתקרב לבורא, על אדם וחוה להיוולד מחדש בקדושה עם הדי. אן. אי. שלפני חטאים אלה. התורה מדברת על תהליך הלידה מחדש של נשמת אדם וחוה, שהיא לידת המלאך ישראל. לידה זו מתרחשת בתוך איברי התולדות של האישה (חוה), שיש להקפיד על קדושתם, ע"י הימנעות מהחטאים שתמציתם כתובה בספר ויקרא פרקים י"ט – כ'. כדי להסביר תהליכים אלה אנו נאלצים להשתמש במושגים של בריאת עובר ברחם אמו, ויציאתו לאוויר העולם, שהם מושגים שאולים מעולם הרפואה.

 

עולמות התיקון

שבעת ימי הבריאה, בבראשית פרק א', הם 7 עולמות התיקון של שכינה עליונה, מתוך 10 עולמות סך הכל.

שלושת הנותרים הם עולמות הראש.

 

מבנה העולמות הוא כזה: 3 עולמות ראש ו 7 עולמות גוף. אנו מתקנים את עולמות הגוף. מבנה זה משתקף בכל העולמות. עולמות הראש הם כתר, חכמה ובינה, ועולמות הגוף הם חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות. לעולמות אלה יש שמות נוספים, שיוזכרו בהמשך המאמר.

 

בעולם הרוח (תפארת), שאליו נפלו אדם וחוה, בעקבות חטא עץ הדעת, יש לתקן 7 עולמות (חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות) שכל אחד מהם בנוי גם מ 7 עולמות תיקון פנימיים (חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות), סה"כ 49 עולמות פנימיים.

לפעמים נכללים עולמות חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, ויסוד כעולם אחד, שנקרא תפארת, עולם הרוח, ועולם הזכר, ושמות נוספים.

 

כאשר בני האלוקים שכבו עם בנות האדם הם טימאו את עולם התולדות, שהוא עולם מלכות שבעולם תפארת (הרוח), שהוא העולם התחתון בעולם תפארת, עולם בנות האדם. כדי לתקן ולטהר את עולם המלכות שבתפארת הוריד אותו הקב"ה אל מתחת לעולם תפארת, אל עולם הנפש שברא למטרה זאת, והאנרגיה של ירידה זאת יצרה את המבול. לעולם המלכות שירד יש 7 עולמות תיקון פנימיים. בעולם הרוח נותרו 6 עולמות תיקון, שכל אחד מהם בנוי מ 7 עולמות תיקון פנימיים, סה"כ 42 עולמות, הנקראים עולמות הרוח, שהם עולמות הזכר.

 

7 עולמות התיקון הפנימיים של המלכות ירדו לעולם עשייה (=עולם הנפש = עולמות האישה) יחד עם כדור הארץ. עולם התיקון התחתון מ 7 עולמות אלה, הוא עולם מלכות שבעשייה, שהוא יציאת מצרים.

 

לאחר המבול נותרו 6 עולמות תיקון בעולם הרוח, שבכל אחד מהם 7 עולמות תיקון, סה"כ 42 עולמות תיקון, ועוד 7 עולמות תיקון בעולמות הנפש, וביחד 49 עולמות תיקון.

 

תיקון מתחיל תמיד מלמטה. אנו מתקנים קודם את עולם המלכות (הנפש), שבו 7 עולמות תיקון, ומתחילים בעולם הנמוך שבהם (עולם המלכות), וכשמסיימים את עולם הנפש אנו מתקנים את עולם הרוח, שכל אחד מ 6 העולמות שבו מכיל 7 עולמות תיקון. אבל כאשר אנו רוצים להוציא עורלה (מחסום) אז מתחילים ב 6 העולמות הגדולים (עולמות הרוח) ואחר כך ב 7 עולמות הנפש, כמו שהיה בכיבוש יריחו, והערים האחרות שכבש יהושע, לדוגמה.

 

עולמות אלה מיוצגים בתנ"ך, במספר אופנים:

  1. סך כל עולמות התיקון = 49, או  490, כי כל עולם מכיל 10 עולמות פנימיים (דוגמה: "שָׁבֻעִים שִׁבְעִים" = 70 x 7 =  490, בספר דניאל, פרק ט').

  2. 6 העולמות הגדולים בעולם הרוח, לאחר המבול, שכל אחד מהם בנו מ 7 עולמות תיקון (6x7) = 42

  3. 7 עולמות התיקון בעולם הנפש = 7 או 70

  4. 6 עולמות התיקון הגדולים בעולם הרוח + 7 עולמות התיקון הפנימיים בעולם הנפש, סה"כ 13 עולמות תיקון = 13 (13 עולמות אלה הם אותם 49 עולמות תיקון, אלא בספירה שונה).

  5. 13 העולמות של הסעיף הקודם אך מוכפלים  ב 10 העולמות הפנימיים שבכל אחד מהם = 130

  6. במילה "אחד" = 13 בגימטרייה.

     

    דוגמא 1: הקרבת הקורבנות בסיום בניית המשכן

    בספר במדבר פרק ז', מקריבים נציגי כל השבטים קורבנות זהים, כאשר המידות מסמלות את עולמות התיקון:

    "כה קָרְבָּנוֹ קַעֲרַת-כֶּסֶף אַחַת, שְׁלֹשִׁים וּמֵאָה מִשְׁקָלָהּ, מִזְרָק אֶחָד כֶּסֶף, שִׁבְעִים שֶׁקֶל בְּשֶׁקֶל הַקֹּדֶשׁ; שְׁנֵיהֶם מְלֵאִים, סֹלֶת בְּלוּלָה בַשֶּׁמֶן--לְמִנְחָה.  כו כַּף אַחַת עֲשָׂרָה זָהָב, מְלֵאָה קְטֹרֶת".

     

    כסף מסמל את עולם הרוח, זהב מסמל את עולם הנשמה.

    שְׁלֹשִׁים וּמֵאָה מִשְׁקָלָהּ = 130 =  13 עולמות התיקון, של הנפש ושל הרוח, שכל אחד בנוי מ 10 עולמות.

    שִׁבְעִים שֶׁקֶל = 7 עולמות התיקון של עולמות הנפש, שכל אחד מהם בנוי מ 10 עולמות.

    עֲשָׂרָה זָהָב = 10 עולמות הנשמה.

     

 

דוגמא 2: השמדת 31 העמים ויריחו

כדי לחסל את המרכבה החזקה של העיר יריחו, שהייתה בירת העבודה הזרה, הקיפו בני ישראל את העיר פעם אחת ביום במשך 6 ימים, כל יום כנגד אחד מתוך 6 עולמות הרוח, שהם חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד (שבכל אחד מהם 7 עולמות תיקון), וביום השביעי 7 הקפות כנגד 7 עולמות התיקון שבעולם הנפש (מלכות). מכיוון שהמטרה הייתה להסיר מחסומים התחלת ההקפות הייתה כנגד עולמות תפארת (הרוח), שהם העולמות הגבוהים יותר, והמרכבה של יריחו נפלה פיסית ומטאפיסית.

 

כך היה גם עם כל אחד מהעמים שכבש יהושע, ככתוב בפרק י"ב: "ט מֶלֶךְ יְרִיחוֹ, אֶחָד; מֶלֶךְ הָעַי אֲשֶׁר-מִצַּד בֵּית-אֵל, אֶחָדי מֶלֶךְ יְרוּשָׁלִַם  אֶחָד, מֶלֶךְ חֶבְרוֹן  אֶחָד.......". יהושע השמיד סה"כ 31 מלכים, כאשר בכל אחד מהם השמיד את 6 העולמות בעולמות הרוח ו 7 בעולמות הנפש, סה"כ 13 עולמות, שהם אֶחָד בגימטרייה (א+ח+ד = 1+8+4=13).

 

דוגמא 3: עולמות התיקון המקולקלים

משלי פרק ו': "טז  שֶׁשׁ-הֵנָּה (עולמות הרוח), שָׂנֵא אלוהים; וְשֶׁבַע (עולמות הנפש), תועבות (תּוֹעֲבַת) נַפְשׁוֹ",

ואיוב פרק ה': "יט  בְּשֵׁשׁ צָרוֹת, יַצִּילֶךָּ;    וּבְשֶׁבַע, לֹא-יִגַּע בְּךָ רָע".

שני מקרים אלה מדברים על 13 עולמות הגוף המקולקלים שיש לתקנם.

 

דוגמא 4: הנביא ירמיהו והנביא דניאל

זה המקרה שקרה בין הנביא ירמיהו,  ובין חנניה בן עזור, הרואה ברוח הקודש, הנקרא הנביא מגבעון (ירמיהו פרקים כ"ח, כ"ט). חנניה ראה בחיזיון שכלי המקדש מוחזרים אך לא נאמר לו תאריך. מלאך הטומאה שהיה מעובר בו אמר לו שהם חוזרים בעוד שנתיים.

ירמיהו הנביא למד בעולמות הנבואה, אשר בהם זמן עבר, הווה ועתיד נמצאים באותו זמן, כפי שאמר שלמה המלך בקהלת "מה שהיה הוא שיהיה". שם למד שכל עולם בנוי מ 10 עולמות, שמתוכם 7 עולמות תיקון, ובכל עולם תיקון כזה יש 10 עולמות. לכן אמר ירמיהו שהכלים יחזרו רק לאחר 70 שנה.

 

הנביא חנניה לא שאל מלאך קדושה באיזה תאריך תתממש נבואה זו אלא חשב מתוך מחשבת מלאך טומאה שהיה מעובר בו, לשם ניסוי, כי כלי המקדש יוחזרו בעוד שנתיים.

 

גם הנביא דניאל, שלמד בעולם הנבואה, לא ידע מתי מסתיימות 70 שנה אלו של חזון ירמיהו (דניאל פרק ט'). כשביקש לדעת קיבל חזיון נוסף שגילה לו את קץ הימים. עד היום לא הצליחו רבני ישראל ופרשניו לפצח חזון זה. הפתרון של חזון זה כבר נמצא בידינו לאחר שהקב"ה הסיר את הסתר הפנים מהרב רנה יצחק הכהן.

 

זו דוגמה להבדל בין נביאים, השואלים מלאכי קדושה לפשר חזיונותיהם וחלומותיהם, ובין רבנים והרואים ברוח הקודש ואינם נזהרים בחזיונות שהם מקבלים, או רבנים שאינם רואים דבר.

 

דוגמא 5: ימי הבריאה

גם ימי הבריאה בנויים באותה מתכונת.

יש 6 ימי בריאה ויום שביעי. ששת ימי הבריאה הם 6 עולמות תיקון בעולם הרוח, שבכל אחד מהם 7 עולמות תיקון.

היום השביעי הפך ל 7 עולמות תיקון בעולם המלכות לאחר משכב בני האלוקים עם בנות האדם.

 

דוגמא 6: יעקב

בראשית מ"ז: "וַיֹּאמֶר פַּרְעֹה, אֶל-יַעֲקֹב:  כַּמָּה, יְמֵי שְׁנֵי חַיֶּיךָ.  ט וַיֹּאמֶר יַעֲקֹב, אֶל-פַּרְעֹה, יְמֵי שְׁנֵי מְגוּרַי, שְׁלֹשִׁים וּמְאַת שָׁנָה".

כשעמד יעקב  אבינו לפני פרעה הוא סיפר לפרעה שהוא בן 130 שנה, שהם 13 עולמות שבכל אחד מהם יש 10 עולמות הנקראים ספירות, שהם כתר, חכמה, בינה, חסד, גבורה, תפארת, נצח, הוד, יסוד ומלכות, וכך השלים יעקב אבינו את התיקונים בעולם תפארת לפני ירידתו לעולם עשייה וכור הברזל שהוא מלכות עולם הנפש הנקרא מצרים (מי + צרים), שהיא  עורלה חזקה שצריך לבתקה כדי לצאת מעולם הנפש (עשייה).

 

מקבץ של דוגמאות שמייצגות את 7 עולמות התיקון:

בראשית מ"א: וְשֶׁבַע הַשִּׁבֳּלִים הַטֹּבֹת, שֶׁבַע שָׁנִים הֵנָּה: חֲלוֹם, אֶחָד הוּא. כז וְשֶׁבַע הַפָּרוֹת הָרַקּוֹת וְהָרָעֹת הָעֹלֹת ...

ויקרא כ"ו: וְיָסַפְתִּי לְיַסְּרָה אֶתְכֶם, שֶׁבַע עַל- חַטֹּאתֵיכֶם.

בראשית כ"ט: אֶעֱבָדְךָ שֶׁבַע שָׁנִים, בְּרָחֵל בִּתְּךָ, הַקְּטַנָּה

ויקרא כ"ה: ח וְסָפַרְתָּ לְךָ, שֶׁבַע שַׁבְּתֹת שָׁנִים--שֶׁבַע שָׁנִים, שֶׁבַע פְּעָמִים; וְהָיוּ לְךָ, יְמֵי שֶׁבַע שַׁבְּתֹת הַשָּׁנִים, תֵּשַׁע וְאַרְבָּעִים, שָׁנָה

בראשית כ"א: כח וַיַּצֵּב אַבְרָהָם, אֶת-שֶׁבַע כִּבְשֹׂת הַצֹּאן—לְבַדְּהֶן

דברים ט"ו: א מִקֵּץ שֶׁבַע-שָׁנִים, תַּעֲשֶׂה שְׁמִטָּה

תהילים קי"ט: קסד שֶׁבַע בַּיּוֹם, הִלַּלְתִּיךָ-- עַל, מִשְׁפְּטֵי צִדְקֶךָ

ויקרא י"ד: ז וְהִזָּה, עַל הַמִּטַּהֵר מִן-הַצָּרַעַת--שֶׁבַע פְּעָמִים

ויקרא ט"ז: יד וְלָקַח מִדַּם הַפָּר, וְהִזָּה בְאֶצְבָּעוֹ עַל-פְּנֵי הַכַּפֹּרֶת קֵדְמָה; וְלִפְנֵי הַכַּפֹּרֶת, יַזֶּה שֶׁבַע-פְּעָמִים מִן-הַדָּם—בְּאֶצְבָּעוֹ

מלכים ב', ד': לה וַיָּשָׁב וַיֵּלֶךְ בַּבַּיִת, אַחַת הֵנָּה וְאַחַת הֵנָּה, וַיַּעַל, וַיִּגְהַר עָלָיו; וַיְזוֹרֵר הַנַּעַר עַד-שֶׁבַע פְּעָמִים,

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע