chiddush logo

הבטחת הארץ לפרשת חיי שרה

נכתב על ידי izik28, 25/10/2018

ד""ת לשבת  חיי שרה כד חשוון



הבטחת הארץ


זכות אבות

אנו קוראים בפרשה על קניית מערת המכפלה  ע"י אברהם אבינו קניית מערת המכפלה בארבע מאות שקל כסף עובר  לסוחר הייתה מעין נסיון של אברהם מאת הקב"ה , וכי אברהם אבינו  לא יכל היה לקבור את שרה אמנו במקום אחר , הרי אברהם היה גדול האומה  ולא היו חסרים לו מחזרים כאלה ואחרים , רבותינו הורנו שיש כאן עמידה בנסיון לגבי הבטחת הארץ כולה דבר שנוגע לכל אחד  ואחד מאיתנו .

חייו של אדם

מערת  המכפלה  מסמלת את מעלת ארץ ישראל כולה כפי שנאמר," מעלתה של ארץ ישראל על כל הארצות לחיים ולמתים " , אמרו חכמים כל השוכן בארץ ישראל עוונותיו מחולים,ואפילו הולך בה ארבע אמות זוכה לחיי עולם הבא וכן הקבור בה נתכפר לו וכאילו המקום שהוא מזבח כפרה שנאמר," וכפר אדמת עמו" ,בקניית מערת המכפלה אברהם אבינו  מימש את גאולת ארץ ישראל והבטחתה מאת ה" .

," ויהיו  חיי שרה מאה שנים ועשרים שנה ושבע שנים שני חיי שרה " פסוק זה מחלק את שנות חי של שרה לשלשה חלקים  ,מאות , עשרות , יחידות ,דהיינו ," מאה שנה, עשרים שנה ,שבע שנים", כדי להבליט את הפ"ס הבא," יודע ה" ימי תמימים ונחלתם לעולם תהיה "  אומר המדרש על שרה אמנו ," בת מאה כבת עשרים לחטא,מה בת עשרים לא חטאה ... אף בת מאה ,וכבת עשרים כבת שבע ליופי, כולן שווים לטובה . אך אם נקרא את תחילת הפרשה נראה שאברהם אבינו או אפילו  יצחק בנו ,שלא לדבר על ישמעאל ,לא מזכירים דבר מפועלה של שרה אמנו ז"ל ותמוה הדבר .

המדרש מדבר על המתאם שיש בין  אישיותה של שרה לבין שנותיה ,כשם שבאישיותה הייתה שרה אמנו  תמימה כך גם שנותיה , דבר זה יכול ללמדנו על אורח חייו של האדם  והאופן בהם הוא חי את חייו .

ארץ ישראל

שנותיו של אדם  ניתנים לו במתנה מאת הקב"ה כדי  לנצלן באופן יעיל ככל שניתן לעבודת הבורא , קיום מצוות התורה , ושאיפה להתקדמות בחיים,  שנותיה של שרה מחולקים כאמור לשלשה חלקים , כל חלק מתאר תקופה בחייו של אדם , ילדות, , נערות  , בגרות , כדי לעבור משלב לשלב על האדם להתקדם צעד אחר צעד בעקביות , לפי מידתו ודרגתו , הרי לא  יעלה על הדעת שילד או תינוק ינהג כבן אדם בוגר , ולהפך ,מה גם שבהגיע אדם לגיל המצוות הוא כבר חלק מקהל המתפללים  ומקבל על עצמו עול מלכות שמיים , על כל המשתמע מכך .

ניתן לומר שלאישיותו  של האדם יש ההשפעה מכרעת  לגבי בריאותו ,ככל שאדם מתנהל  בשלמות גדולה יותר [ ככל שניתן ] וברוגע  כך גם גופו מתפקד בצורה ראויה יותר .

שנותיה של שרה למרות חלוקתם   הם כחטיבה אחת שלמה , שרה אמנו  הייתה אמנם בן אנוש כמו כולנו , אולי  היא החמירה מידי עם הגר וישמעאל ,אך הדבר נעשה  לא מתוך רוע לב אלא מתוך הבנה ש" ביצחק יקרא לך זרע"  , כל האומה היהודית אמורה לצאת מאת יצחק אבינו ,ולא מישמעאל , כל חייהם של שרה ושל אברהם היו מלאים בצניעות ,רוחניות  ובאמונה שלמה בקב"ה ובדרכו גם בעת שהדרך היתה קשה ולא ברורה , שרה אחרי שנים של עקרות אודות לברכת הקב"ה ילדה את יצחק בנה שאברהם היה  בגיל מאה , מזמור תהילים פרק ק" מתאים להרגשתם של אברהם ושרה ," מזמור לתורה הרעו לה" כל הארץ ,עבדו את ה" בשמחה בואו לפניו ברננה  דעו ה" הוא האלהים " מצודת דוד מפרש, "הריעו לה" על כי תראו בפלאות ה" על הנס שעשה לי".

שרה אמנו לא רצתה שירבו בתשבחות על פועלה אך היא כן רצתה שנלך בדרכה , דרך הצניעות  והאמונה התמימה גם בעת קושי,ונזכור להודות לה" על כל הטוב שהוא מרעיף עלינו בכל רגע, ומתוך כך  ליישב את כל חלקי ארצנו היקרה כפ"ס," קום והתהלך בארץ לארכה ולרחבה כי לך אתננה " ,ומתוך כך נזכה לבנין המקדש  בשמחה

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע