chiddush logo

"וַתֵּלֶךְ וַתֵּתַע בְּמִדְבַּר" – הגר תעתה למקום שה' הכין לה

נכתב על ידי ilan sendowski, 2/11/2018

 אלוהים הבטיח לאברהם, "וְגַם אֶת בֶּן הָאָמָה לְגוֹי אֲשִׂימֶנּוּ, כִּי זַרְעֲךָ הוּא" (בראשית כא יג). זה עזר לאברהם לשחרר את ישמעאל למדבר, כי הוא הבין שישמעאל לא ימות. לא ברור אם אברהם סיפר את זה להגר, אבל בעבר, לפני שישמעאל נולד, המלאך אמר להגר, "הַרְבָּה אַרְבֶּה אֶת זַרְעֵךְ, וְלֹא יִסָּפֵר מֵרֹב" (טז י), ואין ספק שהיא זכרה את זה, וסיפרה לאברם שהמלאך אמר שבנה יקרא ישמעאל, וכך אברם קרא לו (טז טו).

בעבר הגר ברחה משרי והלכה לבאר לחי רואי על דרך שור (טז ז). סביר שהיא רצתה לפגוש שיירה שהולכת למצרים וכך היא תשוב לארצה.

עכשו אברהם שיחרר אותה ואת בנה מעבדות, ושלח אותם לחופשי. סביר שהגר חששה ללכת לגרר פן יחטפו אותה ויהרגו את בנה, או שהיא תדבק במחלת נשים, או שיאשימו אותה שהביאה מחלות נשים ממחנה אברהם. סביר שהיא רצתה לשוב לבאר לחי רואי. אם היא היתה מוצאת את הבאר, היא היתה יושבת ומחכה, תוך מספר ימים היתה מגיעה שיירה, היא היתה יצאת למצרים, מתבוללת במצרים, ובנה לא היה הופך לגוי גדול. לכן אלוהים גרם לה לתעות בדרך ולא להגיע לבאר לחי רואי.

לאברהם, בנסיון העקדה, אמר אלוהים: לך "עַל אַחַד הֶהָרִים אֲשֶׁר אֹמַר אֵלֶיךָ" (כב ב). להגר אלוהים נתן ללכת ולתעות כרצונה. נראה שהגר התעקשה ללכת ולא נסתה לשוב לאברהם גם כאשר היא ראתה שהמים אוזלים. הגר הבינה שללא עזרה, ישמעאל ימות ואחר כך גם היא.

הגר לא ראתה גללי צאן או דרכים ומסלולים שאנשים הולכים לבאר. כך הגר תעתה במדבר וביאושה היא עמדה קרוב לבאר, לא הרימה את ראשה ולא ראתה.

כאשר המלאך הראה לה את הבאר הנטושה היא זכתה באוצר ענקי. היא הפכה לבעלת הבאר והאדמה סביבו. היה להם מים לשתיה, לגינה, ולצאן. הם מצאו חיים סביב לבאר, שאף אחד לא זכר את קיומה. כך הם חיו בהסתר במדבר עד שישמעאל גדל ונעשה לוחם מצליח עם רובה קשת.

המלאך הבטיח להגר בשנית, "שָׁמַע אֱלֹהִים אֶל קוֹל הַנַּעַר בַּאֲשֶׁר הוּא שָׁם" (כא יז), "לְגוֹי גָּדוֹל אֲשִׂימֶנּוּ" (כא יח) , במשמעות 'אל תקחי אותו למצרים, אבל תביאי לו אישה באשר הוא שם, כאן'. וכך נאמר, "וַתִּקַּח לוֹ אִמּוֹ אִשָּׁה מֵאֶרֶץ מִצְרָיִם" (כא כא). הגר נזהרה לא לתת לישמעאל לצאת למצרים ולהסתכן שהוא לא ישוב לבאר שלו במדבר.

ניתן להבין שהגר חשבה שהיא תעתה, אבל למעשה היא הגיעה בדיוק למקום שאלוהים תכנן, היא וישמעאל עברו את הנסיון, למדו את גדולתו של אלוהים, וכך ישמעאל זכה להיות לגוי גדול מאוד.

 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                   AMAZON    סטימצקי           מנדלי


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה