chiddush logo

המוכר המתוחכם - שאלה ותשובה בפרשה

נכתב על ידי הרב דניאל קירש, 6/11/2018

 "איש יודע ציד"- לצוד ולרמות (רש"י)

המוכר המתוחכם

צלצול הפעמון בישר על כניסתם של לקוחות לחנות. שמעון הרים את מבטו מעל דפי העיתון בו עלעל וראה שני בחורי ישיבה מחפשים דבר מה. "ובכן, במה אוכל לעזור לכם?"שאל שמעון. "אנו מחפשים לקנות מזוזה מהודרת." בזריזות הציע להם כמה אפשרויות, והדגיש להם שהוא ממליץ על מזוזה מסוימת שמחירה בסך הכל ארבע מאות שקלים. לאחר כדקה של התלבטות בחרו השניים מזוזה זו. מיד שילמו, ויצאו מהחנות בשמחה רבה.

חיים, העובד בחנותו של שמעון שמע את חילופי הדברים והמשיך בסידור החנות. לאחר דקות מועטות שוב נפתחה הדלת, ואל החנות נכנס איש הדור פנים, לבוש בחליפה יפה, וניכר עליו שזה עתה הגיע מחוץ לארץ. "כיצד אוכל לעזור לך?" פנה אליו שמעון. בעברית רצוצה ובמבטא אמריקאי כבד, הסביר האיש כי הוא מחפש לקנות מזוזה מהודרת. שמעון הציע לו מזוזה מאותו הסוג שקנו בחורי הישיבה, אולם כאן נקב במחיר שונה "2000 שקלים בלבד. במיוחד בשבילך" הוסיף שמעון בחיוך. "נו פרובלם (אין בעיה)" אמר האיש והוציא מכיסו מיד את כל הסכום. ארז שמעון את המזוזה,איחל לאיש ברכות לקראת שובו לאמריקה, והלה יצא מאושר מהחנות אל הרחוב הקריר.

לאחר שראה חיים שהאיש התרחק מהחנות, פנה לשמעון בשאלה:" וכי מדוע נקבת בשני מחירים שונים?" שמעון, שמע את דבריו, צחק וענה: "אני איש עסקים. לכל אחד אני מוכר כפי יכולתו. וכי לא כך ארוויח את מקסימום רווחי?? ובנוסף, הקונה מרוויח זכויות עצומות בשמיים עבור פזרנות כספיו על מצוות."

האם נהג שמעון כראוי?

תשובה :הגאון הרב אשר וייס שליט"א:

שמעון עבר בכך על איסור של גניבת דעת ומסתבר שאף על אונאת ממון וגניבה. אילו ידע הקונה שהוא קונה משהו שניתן לקנות אותו בשליש או רבע מהמחיר, ורק העלו לו את המחיר בגלל שהגיע מחוץ לארץ, הוא לא היה קונה.

לצערי תופעה זאת מצויה, בפרט בתחום האתרוגים וספרי תורה, והיא חמורה מאד. לצערי נחשפתי למקרה שיהודי עשיר הגיע מרוסיה, וביקש מיהודי חשוב מהארץ לרכוש עבורו ספר תורה. המתווך רכש עבורו ספר תורה וביקש 85000$, כאשר המתווך רכש את זה עבורו מסופר הסת"ם ב- 55,000$ . זה חמור מאד. אין ספק שאילו ידע הקונה שדמי התיווך כל כך גדול הוא היה מחפש מתווך אחר...

מה שטען המוכר שזה מצווה גדולה להוציא הוצאות מרובות על דבר מצווה, אין זה טענה כלל, שזה תפקידו של הקונה להדר במצוות ולהוציא ממון רב על המצוות, אבל אין זה מתיר למוכר לעבור על איסור שקר ורמייה.

בעבר נקבע בהלכה שמי שמעלה את המחיר של חפץ ביותר משישית משוויו, המכירה בטילה (ביטול מקח). כיום קשה לקבוע מה נחשב ביטול מקח, מכיוון שאין היום מחיר מוגדר לרוב הדברים בשוק. מי שקונה בקניון יוקרתי ישלם יותר ממי שקונה במקום אחר. מכל מקום גם בזמנינו מי שמעלה את המחיר פי שלש וארבע, נחשב הדבר כמקח טעות.

לסיכום: שמעון המוכר עבר על איסור גניבת דעת וכנראה גם על איסור של גזילת ממון ממש. 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע