chiddush logo

חז"ל - אוֹרֵחַ טוֹב

נכתב על ידי אלון, 19/11/2018

 "אוֹרֵחַ טוֹב מַהוּ אוֹמֵר? כַּמָּה טִרְחוֹת טָרַח בַּעַל הַבַּיִת בִּשְׁבִילִי! כַּמָּה בָּשָׂר הֵבִיא לְפָנַי! כַּמָּה יַיִן הֵבִיא לְפָנַי! כַּמָּה גְּלוּסְקָאוֹת הֵבִיא לְפָנַי! וְכָל מַה שֶּׁטָּרַח - לֹא טָרַח אֶלָּא בִּשְׁבִילִי! אֲבָל אוֹרֵחַ רַע, מַהוּ אוֹמֵר? מַה טֹּרַח טָרַח בַּעַל הַבַּיִת זֶה? פַּת אַחַת אָכַלְתִּי! חֲתִיכָה אַחַת אָכַלְתִּי! כּוֹס אֶחָד שָׁתִיתִי! כָּל טֹרַח שֶׁטָּרַח בַּעַל הַבַּיִת זֶה - לֹא טָרַח אֶלָּא בִּשְׁבִיל אִשְׁתּוֹ וּבָנָיו".

(ברכות נח, א)

 

התודה היא אחד הדברים המונחים בבסיס קיומו של האדם. המאבק הגדול של כל אדם הוא מול האנוכיות שבו, מול המחשבה שהוא במרכז והכול מגיע לו. כתיקון לכך מתייצבת הכרת התודה העמוקה ומכריזה – כל מה שהאדם מקבל הוא חסד, אל לו לחיות בתחושת חסר, אלא בראייה האמתית שכל מה שהוא זוכה לו הוא חסד גדול, כל קיימו אפשרי בזכות אנשים רבים סביבו המשפיעים טוב. הכרה בסיסית זו, מוציאה את האדם מעצמו ומאנוכיותו, ובאמירת התודה הוא מכיר כי ראוי להוקיר ולהודות בלב שלם כי הוא לא יכול להתקיים בלעדי כל האנשים שסידרו ותקנו את העולם בטרם הוא בא אליו, הוא חב להם על כל החסד והטוב!

מכיוון שהאדם בעולם הזה הוא כמו אורח, הוא צריך להיות אורח טוב ולהכיר תודה, להודות, להלל ולשבח את בעל הבית/בורא העולם שהוא הקב"ה, ולדעת שכל מה שברא בעולם – נברא בשבילו כדי לשמש אותו: הרים וגבעות, ימים ונהרות, עצים ופרחים, גוף המורכב מכל כך הרבה אברים הפועלים ביניהם בהרמוניה מופלאה וכו', ועל כל אלה צריכים להודות.

כתב הרמח"ל (מסילת ישרים, פרק ח): "מה שיוכל להגביר ההתעוררות הזה הוא ההסתכלות ברוב הטובות, שהקדוש ברוך הוא עושה עם האדם בכל עת ובכל שעה, והנפלאות הגדולות שעושה עמו מעת הלידה עד היום האחרון, כי כל מה שירבה להסתכל ולהתבונן בדברים אלה, הנה ירבה להכיר לעצמו חובה רבה אל הא-ל המטיב לו".

בברכת המזון אנו אומרים: "הזן את העולם כולו בטובו בחן בחסד וברחמים", מה פירוש המילה "בחן"? על מה אנחנו מודים לקב"ה במילה זו?

ההודאה היא על העובדה שהקב"ה נותן לנו מזון ב"חן" - הרי הוא היה יכול לברוא את עולמו באופן שכל אחד ייקח כמות מסוימת של ויטמינים מכל סוגי הויטמינים שהגוף צורך, טבליות בלי שום טעם וריח ובלי מראה נאה, המעניקות בריאות לאדם. אולם לא כך עשה השם יתברך, הוא ברא פירות עסיסיים, עם ריח טוב ומראה נאה, ברא ירקות טעימים המושכים את האדם לאוכלם, גם על זה צריכים להודות, על שזן אותנו ב"חן".

 

הרב אביגדור הלוי נבנצל שליט"א, מתוך האתר - https://sites.google.com/site/rabbinebenzahl/weekly

הרב גור גלון, מתוך האתר: "ישיבת הר ברכה" - http://yhb.org.il/?p=219

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע