chiddush logo

חנוכה - חשיבות השמן והמנורה

נכתב על ידי אלון, 3/12/2018

 בגמרא נאמר (מסכת מנחות, עמוד כח) שהחשמונאים נכנסו למקדש וטיהרוהו מטומאתו הם לא מצאו את המנורה הטהורה והוצרכו לעשות מנורה חלופית משיפודים של ברזל ויש אומרים שעשוה מעץ.

אחת השאלות המתעוררות בעקבות נס חנוכה שנעשה דווקא בשמן שהספיק לשמונה ימים היא - מדוע לא נעשה אותו נס גם במנורה עצמה שבה הדליקו את השמן? האם זוהי כבודה של המנורה שיעשו אותה משיפודי ברזל או מעץ? מהי מעלת השמן שדווקא בו נעשה הנס המסמל את ייעודו של חג החנוכה, מעלה שאינה קיימת במנורה עצמה שבה לא נעשה הנס?

מבאר הרב קוק זצ"ל בספרו מועדי הראי"ה (לרב נריה זצ"ל, עמ' סד)שההבדל בין המנורה לשמן הוא ההבדל שבין האמצעי למטרה. המנורה הינה כלי חומרי המשמש אמצעי להדלקה, ואילו השמן הוא המטרה עצמה, התוכן הרוחני האלוקי המהותי. וזהו בדיוק המאבק בחג החנוכה בין תרבות ישראל ל'תרבותה' של יוון אז והיום - מה צריך להיות היחס הנכון בין המטרה לאמצעי, בין הרוחני לחומרי, בין האלוקי לטבעי.

תרבות יוון העצימה אז ועוד יותר היום את ה'כלים', את האמצעים של החיים, את הגוף, את האסתטיקה, את החכמה ואת הטכנולוגיה. ואילו תרבות ישראל, שאינה מזלזלת כלל בכל אלו רואה בהם ערך חשוב, אך רק כאמצעי למטרה עצמה - שהיא תיקון המידות, הערכים, הקדושה והדבקות האלקית - כלשונו של הרב "ורוח הקודש הוא המקיים את החומר ואינו תלוי בה".

על כן לא נעשה נס בכלי – במנורה, והסתפקו בשיפודי ברזל או מעץ. אבל בנוגע לתוך, לשמן, לפנימיות המכוונת נגד הרוח, נעשה נס כדי שיהיה בתכלית ההידור.

ראש ישיבת 'כרם ביבנה', הרב חיים יעקב גולדוויכט זצ"ל, היה דורש פעמים רבות בחנוכה על ההבדל המהותי שבין תורת ישראל לחכמת יוון. הדגש הוא על תורה וחכמה דווקא. תמצית דבריו הם: היוונים ניסו להציב תפיסת עולם חדשה שניסתה לקעקע את התפיסה היהודית – רצונם היה "להשכיחם תורתך", כאשר יסוד ההבדל נובע בשוני של התפיסה הפילוסופית לעומת התפיסה היהודית.

התפיסה הפילוסופית מוצאת את האלוקים בשמים ואין לו שיג ושיח עם האדם. האדם הוא המרכז - והמטרה לספק את מאווייו, ובגדול לגרום שיהיו – 'חיים של כיף'.

לעומתה התפיסה היהודית – כל עניינה היא השלטת הרוח ועיצוב חיי המעשה של כל אדם ואדם. לגדל את האדם רוחנית ולאו דווקא לספק את צרכיו, כאשר קידוש החומר נעשה ע"י שילובו בחיי הרוח. ספר התורה שהוא שיא הקדושה נכתב על עור בהמה גסה שלכאורה הוא חומר מגושם וללא ערך, אך ע"י כתיבת התורה על הקלף המעובד לשם ספר התורה נוצר דבר קדוש.

 

הרב ערן טמיר, מתוך האתר "מורשת" - www.moreshet.co.il

הרב ישראל רוזנברג, מתוך האתר "ישיבת ברכת משה - מעלה אדומים" - www.ybm.org.il

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע