chiddush logo

מה ההלכה אומרת בנוגע לטיסות לחו"ל לצורך עסקים?

נכתב על ידי חידושים ממומנים, 11/3/2019

 מצוות רבות קשורות במקום, כלומר ניתן למלא אותן כהלכה אך ורק כאשר אנו מצויים בתוך גבולות ארץ ישראל. אי לכך וכן מסיבות נוספות (כגון טומאה השרויה מעבר לגבולות הארץ) ההלכה לא רואה בעין יפה יהודי שעוזב את ארץ ישראל ויוצא לחו"ל. הדברים אמורים במיוחד כאשר מדובר ביציאה לצורך טיול. אך מה אומרת ההלכה, כאשר על הפרק עומדת יציאה לחו"ל לצורך עסקים, מסחר או פרנסה? מסתבר שבנושא זה גם אם יש מחלוקות מסוימות, רוב הפוסקים תומכים בנסיעה.

מצוות יישוב הארץ

כמה אלפי יהודים המתגוררים בישראל ביקשו בשנים האחרונות להוציא אזרחות ספרדית (למידע נוסף). חלק מאותם אנשים ביקשו להחזיק באזרחות זאת מתוך רצון ללמוד בחו"ל. אחרים נהגו כך בשל צרכי פרנסה. אזרחות ספרדית מסייעת לעשיית עסקים או עבודה באירופה כולה. האם יש לעודד את הדבר הזה או שיש לאסור אותו? ראשית, נזכור כי מצווה גדולה היא מצוות ישוב הארץ. ההלכה מעודדת כל יהודי בעולם לקום ולהתיישב בארץ. זוהי זכות גדולה ויש עימה ברכה גדולה. אך ניתן לראות כי לאורך הדורות, גם טובי היהודים עברו זמנים קשים ונטו לעבור אל מחוצה לארץ בתנאים מסוימים. לכן, טיסה לחו"ל למטרת בילוי והנאה איננה דבר שיש לעודד אותו. אך אם מדובר ביציאה לזמן קצוב, למטרה עסקית ולצורך פרנסה, איך לברך אך גם אין לאסור על כך.

יציאה לצורך פרנסה, מותר  

גדולי הפוסקים התבקשו לדון בשאלה האם מותר לטוס לחו"ל לצרכי עבודה, פרנסה או עסקים. אם אתם שואלים שאלה זאת ויש לכם למשל אזרחות ספרדית, נוכל רק לקוות כי אין אתם שואפים להשתקע שם או לגדל שם משפחה וילדים. אך יש הבדל גדול מאוד בין יציאה מהארץ לשנים ארוכות לבין יציאה לזמן מסוים, מטעמי פרנסה. חשוב לציין כי ישנה הכרה בעובדה שכיום, יציאה לחו"ל וגם חזרה לארץ מתבצעים בקלות יתירה. בעבר, כל יציאה לחו"ל גררה התנתקות מבני המשפחה. יציאה לחו"ל גררה חשש מאובדן הזיקה היהודית והתמודדות עם קשיי הדרך, שודדים, תאונות וכיוצא באלה. כיום, עם התפתחות התחברה המודרנית, הרבה יותר קל להגיע לחו"ל וגם הרבה יותר קל לחזור משם. לכן, כאשר היציאה הינה לצורך פרנסה, הנטייה הרווחת הינה להקל ולא להקשות.

דברי חכמים על מסחר ועסקים בחו"ל

על פי דברי הרמב"ם וחכמים אחרים כפי שנאמר בתלמוד הבבלי, נאסר על אדם מישראל לעזוב את גבולות הארץ ולצאת לחו"ל. יחד עם זאת, הוטעמו טעמים מספר למצבים שבהם היציאה לחו"ל מותרת. בין הטעמים השונים, מותרת יציאה לחו"ל אם למטרת לימודים בחצרו של רב גדול ואם לצרכי מסחר ואף לצורך נישואין. מי שרוצה להציל ממונו על ידי יציאה לחו"ל ועשיית עסקים, הרי שהדבר מותר. אך חשוב כי היציאה תהיה לתקופה קצובה ואין להשתקע בחו"ל לזמן ארוך חלילה. יש לציין כי ישנם פוסקים אשר מבדילים בין יציאה לחו"ל של כוהנים לבין יציאה של שאר בני ישראל. 

ישנם פוסקים אשר סבורים כי בעצם יציאה של אדם מישראל לחוצה לארץ יש זלזול בבורא עולם. אחרים רואים בכך הפחתה בתורת ישראל. בין כך ובין כך, מרבית הפוסקים סבורים כי כאשר יוצאים לחו"ל מתוך כוונה ברורה לחזור לארץ וכאשר מדובר בענייני מסחר ועסקים, היציאה מותרת. יש המוסיפים ואומרים כי כאשר ביציאה לחו"ל אין כדי ביטול תורה, ניתן אף לצאת מטעמים אחרים. כדוגמא ראויה ניתן להביא למשל עליה אל קברי צדיקים.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע