chiddush logo

פרקי אבות - דִּין, אֱמֶת וְשָּׁלוֹם

נכתב על ידי אלון, 1/5/2019

 "רַבָּן שִׁמְעוֹן בֶּן גַּמְלִיאֵל אוֹמֵר: עַל שְׁלשָׁה דְבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד, עַל הַדִּין וְעַל הָאֱמֶת וְעַל הַשָּׁלוֹם, שֶׁנֶּאֱמַר (זכריה ח): 'אֱמֶת וּמִשְׁפַּט שָׁלוֹם שִׁפְטוּ בְּשַׁעֲרֵיכֶם' " (אבות א, יח)

 

על חשיבות שמירת הדין, האמת והמשפט אמרו חז"ל (שבת קלט, א):

"תניא רבי יוסי בן אלישע אומר: אם ראית דור שצרות רבות באות עליו, צא ובדוק בדייני ישראל, שכל פורענות שבאה לעולם, לא באה אלא בשביל דייני ישראל שנאמר (מיכה ג, ט-יב): 'שִׁמְעוּ נָא זֹאת רָאשֵׁי בֵּית יַעֲקֹב וּקְצִינֵי בֵּית יִשְׂרָאֵל הַמֲתַעֲבִים מִשְׁפָּט וְאֵת כָּל הַיְשָׁרָה יְעַקֵּשׁוּ... רָאשֶׁיהָ בְּשֹׁחַד יִשְׁפֹּטוּ... לָכֵן בִּגְלַלְכֶם צִיּוֹן שָׂדֶה תֵחָרֵשׁ'... ואין הקב"ה משרה שכינתו על ישראל עד שיכלו שופטים ושוטרים רעים מישראל שנאמר (ישעיה א, כה): 'וְאָשִׁיבָה יָדִי עָלַיִךְ וְאֶצְרֹף כַּבֹּור סִיגָיִךְ וְאָסִירָה כָּל בְּדִילָיִךְ. וְאָשִׁיבָה שֹׁופְטַיִךְ כְּבָרִאשֹׁנָה וְיֹועֲצַיִךְ כְּבַתְּחִילָּה אַחֲרֵי כֵן יִקָּרֵא לָךְ עִיר הַצֶּדֶק קִרְיָה נֶאֱמָנָה' ".

אמר רבן שמעון בן גמליאל (דברים רבה, שופטים, פרשה ה, א): "תן דעתך שלא תטה את הדין, שאם הטית את הדין אתה מזעזע את העולם, שהוא אחת מרגליו".

הקלקולים מתחילים מהראש, מהמנהיגות. המנהיגות היא שורש הציבור כולו, ועל כן היא גם מקור הנפילות. הדבר נכון לא רק ביחס לדיינים אלא ביחס לכל מנהיג ציבור. כאשר עוסקים בענייני ציבור, יש לשקול מהי טובת הציבור, ולעולם לא יתכן ששיקול פרטי יכריע ויעוות את היושר והצדק הכללי.

אמרו חז"ל בגמרא (סנהדרין ז, א): "כל דיין שדן דין אמת לאמיתו, נעשה שותף לקב"ה במעשי בראשית ומשרה שכינה בישראל".

דברי חז"ל אלו נכונים לא רק כלפי הדיינים, אלא גם כלפי האדם עצמו. הרמוניה זו של הדין, האמת והשלום, באה לידי ביטוי גם בהתנהגות האדם כלפי סביבתו/זולתו. בשביל להשיג שלמות מוסרית, יש להשיג את שלושתם:

דין - האדם צריך לנהוג על פי הדין והצדק, כדי לא לגרום בפועל רעה לזולתו, לגופו, לממונו, לכבודו ולנשמתו.

אמת - על האדם להיזהר שלא להוציא דבר שקר מפיו. עליו להקפיד שכל דבריו, יהיו באמת וביושר.

שלום - השלום הוא עבודת המחשבה והרגש. מעשים טובים ודיבורים טובים אינם סוף פסוק. דרוש גם שבלב האדם לא יהיה מקום לרגשות כעס, נקם והדומה להן. האדם צריך לסלק מקרבו כל טינה, קנאה ושאר טרוניות כלפי הזולת. השלום מתחיל בתוך האדם עצמו. כדי לחיות בשלום עם זולתו, עליו להתרגל לחשוב רק טוב על רעהו ולדון אותו לכף זכות. כך יזכה למנוחת נפש ויחיה בשלום עם עצמו ועם סביבתו.

 

הרב זלמן ברוך מלמד שליט"א, מהאתר "ישיבה" - https://www.yeshiva.org.il

מהאתר "ערכים" - https://www.arachim.org

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע