chiddush logo

לקט מהרוקח לפרשת בלק

נכתב על ידי אורן מס, 12/7/2019

 לקט מהרוקח לפרשת בלק


במדבר כב,יז: ולכה נא קבה לי את העם הזה: מדוע כאן אמר 'קבה' ובעם הראשונה אמר 'ארה' (ו)? הרוקח: "בלק חשב לפי שאמרתי 'ארה לי את העם הזה' שהיא יותר מן 'קבה', לכך אמר ה' 'לא תלך עמהם, לא תאור את העם', ולכך אמר לשניים 'ולכה קבה לי', על כן הושב 'אם לקרוא לך באו – לך אתם'". בלק התחשב במגבלות הקללה, והפחית מ'ארה' שזה קללה סוחפת, ל 'קבה' שזה נראה קללה מקומית ומצומצמת לנושא מסוים. מעניין.

כד,ז-ח: וירום מאגג מלכו, ותנשא מלכותו. אל מוציאו ממצרים: מה הקשר בין אגג לבלק ומצרים? הרוקח: "כשיצאו ממצרים 'ויבוא עמלק וילחם' (שמות יז), ולכך אמר 'כי יד על כס יה מלחמה לה' בעמלק', לכך כשהומלך שאול אמר 'פקדתי אשר עשה לך עמלק' (שמואל א טו), ואז 'וירום מאגג מלכו ויחמול על אגג'". אם הבנתי נכון, התגברות על אויב מר כעמלק היא תנאי לקיום והתנשאות מלכותנו. שנזכה.

כד,טו: נאום הגבר שתום העין: מהו 'שתום עין'? הרוקח: "כשאדם סותם עינו אחת, אז יכול לחשוב בעומק. כן מנהגי". מעניין פירושי המעשי והפשוט.

כד,יז: וקרקר כל בני שת: מה הסוד הרמוז ב'קרקר'? הרוקח: " קרקר בא"ת ב"ש בגימטריה: דוד". גימטריה מיוחדת מתוך כתב א"ת ב"ש, רמז בתוך רמז להופעת מלכות דוד. מעניינת שיטתו של הרוקח.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע