chiddush logo

האורחים המסריחים בשלחן השבת של הגאון רבי נתן גשטטנר זצ"ל

נכתב על ידי יונתן שטנצל, 23/8/2019

 

למה אכלו השנוררים המוזרים והמסריחים  את סעודות השבת,בביתו של רבי נתן גשטטנר  זצ"ל 

זכיתי להתפלל במשך עשרות שנים בבני ברק, בבית הכנסת של אחד  מהגאונים הנסתרים שבדור האחרון, הגאון האדיר רבי נתן גשטטנר זצ"ל. 


מתברר, שברחוב דבורה הנביאה 3 בקומה מראשונה,  הרב גשטטנר, לא רק כתב, במכונת הכתיבה שלו, את 180 ספריו להורות נתן ונתן פריו,  אלא אלא קיים את המשנה באבות: "לא המדרש… עיקר.. אלא המעשה". 

וזכו דווקא המסכנים והגלמודים, מקבצי הנדבות מבני ברק  לשבת מידי שבת סביב שלחנו של הרב גשטטנר. 

הרב יונתן שטנצל משוחח עם בנו  הדיין מהעדה החרדית רבי שלמה גשטטנר.   

"את מצוות הכנסת אורחים, הוא ירש מאביו ר' עמרם ואימו מרת מלכה, בבודפסט שבהונגריה והם  גם הכניסו אורחים משונים ומוזרים ואורחים קשים, והם נתנו להם לאכול וגם לישון. 

העניים שהגיעו לביתו בבני ברק, היו מאוד משונים,ולבושים מאוד מרושלים, ובקיץ זה היה הרבה יותר קשה לשבת בסביבתם הם קיבלו הראשונים את האוכל,  הם היו שרים את השירים שלהם.

משמרת הצניעות מבקשת מהרב גשטננר לתת לאכול לאחד הקבצנים

אחד העוסקים במשמרת הקודש והחינוך בבני ברק, סבר שאבי לא אמור לתת לאחד  מהקבצנים לאכול מאחר והוא לא בסדר בנושא הצניעות. 

 אבי השיב לו: שיהודי שמבקש לאכול א"א לסרב לו, וע"פ הלכה צריך עדים על דבר כזה, ואולי הוא טעה, ואולי הוא חזר בתשובה, אז אותו אחד הלך ל הרב שך זצ"ל, שיודיע להרב גשטננר שאסור לו להכניס את היהודי הזה לביתו. 

ואכן הרב שך,  שלח שליח, בדרישה לא לתת לאותו קבצן, מאחר והוא לא נוהג ע"פ גדרי הצניעות.

אז אבא שלי שלח אותי כשליח,  אני הייתי בחור צעיר, זה היה במוצאי שבת,לפני 50 שנה, אני לבשתי לבוש חסידי מובהק, הרב שך פתח לי את הדלת, בדירתו ברחוב ראבד,  הוא למד בדיוק גמרא פנינים בבא בתרא דף קו, והוא הורה לי לשבת בראש השלחן, והוא כאילו התלמיד, מסרתי לו את דברי אבי זצ"ל, שא"א להגיד ליהודי שרוצה לאכול בשבת,  כי ככה א"א להכניס אף אחד, מישהו מדבר באמצע קדיש, או מדבר לשון הרע, הרב שך חזר בו מיידית מדבריו, ואביך יכול לתת לו לאכול.  

לטגן חביתה בשעה 1 בלילה ליהודי מסכן

היה יהודי שדפק בביתו בשעה 1 בלילה, אצל אבא שלי זה לא היה מאוחר,כי הוא היה הולך לישון בשעה 3:30 לפנות בוקר, הוא ביקש שאבא שלי בעצמו יטגן לו חביתה, ואבא שלי ניגש בשמחה למטבח, למרות שהוא לא היה מנוסה בזה, והוא טיגן לו את החביתה. והיה לאותו מסכן בקשה נוספת, שהוא יחמם לו את החלב, לא מים חמים עם חלב, אלא חלב חם, אז הוא ניגש למקרר והוציא פינג'ן מיוחד וחימם לו את החלב, על מנת לקיים ולעשות חסד בגופו. 

     


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע