chiddush logo

חז"ל - קִצְרוּ לְפִי חֶסֶד

נכתב על ידי אלון, 26/8/2019

 "אמר רבי אלעזר: גדולה גמילות חסדים יותר מן הצדקה... ואמר רבי אלעזר: אין צדקה משתלמת אלא לפי חסד שבה, שנאמר (הושע י-יב): 'זִרְעוּ לָכֶם לִצְדָקָה קִצְרוּ לְפִי חֶסֶד'... ואמר רבי אלעזר: כל העושה צדקה ומשפט, כאילו מילא כל העולם כולו חסד"

(מסכת סוכה מט, ב)

 

הדגש בדברי רבי אלעזר, אינו על איכות הצדקה שקיבל העני, אלא על מידת היגיעה והמחשבה שהקדיש לה הנותן. שכרו של נותן הצדקה תלוי במידת תשומת הלב שהעניק לעני, ולאו דווקא בסכום הכסף שנתן. אין התורה חפצה בדאגה למחסורם של העניים בלבד, אלא גם בכך שאנשים יגלו אכפתיות כלפי העניים שמסביבם - "אין צדקה משתלמת אלא לפי חסד שבה".

רש"י בגמרא מבאר את דברי רבי אלעזר, ש"לפי חסד" מתייחס למידת הטרחה ותשומת הלב שאדם משקיע בנתינת הצדקה: "הנתינה היא הצדקה, והטורח הוא החסד... כגון: נותן לו פת אפויה או בגד ללבוש או מעות בעת שהתבואה מצויה שלא יוציא מעותיו לאיבוד, שנותן לבו ודעתו לטובתו של עני".

אומר דוד המלך בתהלים (פט, ג): "כִּי אָמַרְתִּי עוֹלָם חֶסֶד יִבָּנֶה" - את העולם בונים על ידי חסד.

על חשיבות מידת החסד הורו לנו חז"ל (עבודה זרה יז, ב): "כל העוסק בתורה בלבד - ואינו עוסק גם בגמילות חסדים - דומה כמי שאין לו א-לוה"!

החסד הוא המהות, תורה ללא חסד הן כמו: "נזם זהב באף חזיר". החסד הוא המפתח לחיי תורה, כי החסד הוא הפתיחות של האדם לזולתו. מי שאינו בעל חסד, עולמו אטום בתוך קונכייתו האנוכית. איש החסד רגיש לנעשה מחוץ לעצמו, פתוח לזולתו ולכל ההוויה, וממילא הוא פתוח לשמוע את דבר ה' המנסר בעולם.

הנביא ירמיה מגלה לנו במה הקב"ה חפץ (ירמיהו ט, כב-כג): "כֹּה אָמַר ה' אַל יִתְהַלֵּל חָכָם בְּחָכְמָתוֹ, וְאַל יִתְהַלֵּל הַגִּיבּוֹר בִּגְבוּרָתוֹ, אַל יִתְהַלֵּל עָשִׁיר בְּעָשְׁרוֹ. כִּי אִם בְּזֹאת יִתְהַלֵּל הַמִּתְהַלֵּל: הַשְׂכֵּל וְיָדֹועַ אוֹתִי כִּי אֲנִי ה' עֹשֶׂה חֶסֶד, מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ, כִּי בְאֵלֶּה חָפַצְתִּי נְאֻם ה' ".

החכמה, הגבורה והעושר אינם סיבה לאדם להתהלל, הדבר היחיד שניתן לאדם להתהלל בו היא הידיעה שיש בורא לעולם, שמחייבת אותנו להידמות אליו ולעשות את מה שהקב"ה חפץ: "חֶסֶד, מִשְׁפָּט וּצְדָקָה בָּאָרֶץ" - וכפי שראינו,  גם לפי דעתו של רבי אלעזר,בעשיית צדקה ומשפט עושים חסד: "אמר רבי אלעזר: כל העושה צדקה ומשפט, כאילו מילא כל העולם כולו חסד".

 

הרב אהרן ליכטנשטיין זצ"ל, מהאתר: "בית המדרש הוירטואלי - ישיבת הר עציון" - http://etzion.org.il/he/home

הרב יעקב אריאל שליט"א, מהספר: "מאהלי תורה – לתורה ולמועדים"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה