chiddush logo

רמזי ארבעת המינים (בויק"ר)

נכתב על ידי יניב, 15/10/2019

 חז"ל מדמים את ארבעת המינים לסוגים הקיימים בבנ"י: 'ד"א "פרי עץ הדר" אלו ישראל, מה אתרוג זה יש בו טעם ויש בו ריח, כך ישראל יש בהם בני אדם שיש בהם תורה ויש בהם מעשים טובים. "כפות תמרים" אלו ישראל, מה התמרה הזו יש בו טעם ואין בו ריח, כך הם ישראל יש בהם שיש בהם תורה ואין בהם מעשים טובים. "וענף עץ עבות" אלו ישראל, מה הדס יש בו ריח ואין בו טעם, כך ישראל יש בהם שיש בהם מעשים טובים ואין בהם תורה. "וערבי נחל" אלו ישראל, מה ערבה זו אין בה טעם ואין בה ריח, כך הם ישראל יש בהם בני אדם שאין בהם לא תורה ולא מעשים טובים. ומה הקב"ה עושה להם?, לאבדן אי אפשר, אלא אמר הקדוש ברוך הוא: יוקשרו כולם אגודה אחת, והן מכפרין אלו על אלו. ואם עשיתם כך אותה שעה אני מתעלה, הה"ד (עמוס ט, ו): "הבונה בשמים מעלותיו". ואימתי הוא מתעלה? כשהן עשויין אגודה אחת, שנאמר "ואגודתו על ארץ יסדה". לפיכך משה מזהיר לישראל "וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן"' (ויק"ר ל,יב). בנוסף לזה, גם דימו את ארבעת המינים לחלקי האדם: 'רבי מני פתח (תהלים לה, י): "כל עצמותי תאמרנה ה' מי כמוך". לא נאמר פסוק זה אלא בשביל לולב. השדרה של לולב דומה לשדרה של אדם, וההדס דומה לעין, וערבה דומה לפה, והאתרוג דומה ללב. אמר דוד: אין בכל האיברים גדול מאלו, שהן שקולין כנגד כל הגוף, הוי "כל עצמותי תאמרנה"' (שם,יד). אע"פ שאלו שתי דרשות שונות, נראה שקשורות זו בזו, כיון שכל בנ"י מאוחדים כאחד, ולכן זה כעין אדם כללי. וכמו שהאדם בכלל אבריו מיועד לקדש את שם ה', כך גם בנ"י יחד מקדשים את שם ה' (כמו שנאמר שכשעשויין אגודה אחת ה' מתעלה). כל בנ"י קשורים לקדושה, גם אלו שנראים בלי תורה ובלי מעשים טובים, לכן את כולם צריכים לחבר לה', כיון שכל בנ"י זהו אחדות הקשורה יחד בה'. לכן גם דרשו: 'ד"א "פרי עץ הדר" זה הקב"ה, שכתוב בו (תהלים קד, א) "הוד והדר לבשת". "כפות תמרים" זה הקדוש ברוך הוא, שכתוב בו (שם צב, יג) "צדיק כתמר יפרח". "וענף עץ עבות" זה הקב"ה, דכתיב (זכריה א, ח) "והוא עומד בין ההדסים". "וערבי נחל" זה הקדוש ב"ה, דכתיב ביה (תהלים סח, ה) "סולו לרוכב בערבות ביה שמו"' (שם,ט). שארבעת המינים מרמזים על הקב"ה, בנוסף לכך שהם מרמזים על בנ"י, שיש בהם נשמה אלוקית מיוחדת הקשורה בה', ולכן הם המגלים את ה' בעולם. וכן 'דָּבָר אַחֵר, פְּרִי עֵץ הָדָר, זֶה אַבְרָהָם שֶׁהִדְּרוֹ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּשֵׂיבָה טוֹבָה, שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית כד, א): וְאַבְרָהָם זָקֵן בָּא בַּיָּמִים, וּכְתִיב (ויקרא יט, לב): וְהָדַרְתָּ פְּנֵי זָקֵן. כַּפֹּת תְּמָרִים, זֶה יִצְחָק, שֶׁהָיָה כָּפוּת וְעָקוּד עַל גַּבֵּי הַמִּזְבֵּחַ. וַעֲנַף עֵץ עָבֹת, זֶה יַעֲקֹב, מָה הֲדַס זֶה רָחוּשׁ בְּעָלִין, כָּךְ הָיָה יַעֲקֹב רָחוּשׁ בְּבָנִים. וְעַרְבֵי נָחַל, זֶה יוֹסֵף, מָה עֲרָבָה זוֹ כְּמוּשָׁה לִפְנֵי שְׁלשָׁה מִינִין הַלָּלוּ, כָּךְ מֵת יוֹסֵף לִפְנֵי אֶחָיו. דָּבָר אַחֵר, פְּרִי עֵץ הָדָר, זוֹ שָׂרָה שֶׁהִדְּרָהּ הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא בְּשֵׂיבָה טוֹבָה, שֶׁנֶּאֱמַר (בראשית יח, יא): וְאַבְרָהָם וְשָׂרָה זְקֵנִים. כַּפֹּת תְּמָרִים, זוֹ רִבְקָה, מַה תְּמָרָה זוֹ יֵשׁ בָּהּ אֹכֶל וְיֵשׁ בָּהּ עֳקָצִין, כָּךְ הֶעֱמִידָה רִבְקָה צַדִּיק וְרָשָׁע. וַעֲנַף עֵץ עָבֹת, זוֹ לֵאָה, מָה הֲדַס זֶה רָחוּשׁ בְּעָלִין, כָּךְ הָיְתָה לֵאָה רְחוּשָׁה בְּבָנִים. וְעַרְבֵי נָחַל, זוֹ רָחֵל, מָה עֲרָבָה זוֹ כְּמוּשָׁה לִפְנֵי שְׁלשֶׁת הַמִּינִין, כָּךְ רָחֵל מֵתָה לִפְנֵי אֲחוֹתָהּ' (שם,י). שארבעת המינים מרמזים על האבות והאמהות, כיון שבנ"י הם צאצאי האבות שנבחרו ע”י ה' לגלות אותו בעולם, ולכן אנו דבוקים בה' (אמנם גם יוסף מצויין, שאינו אב, אולם יש בו מעלה גדולה בהשפעה כעין מקצת מהאבות, שלכן דרשו שדומה ליעקב בקורותיו [ב"ר פד,ו] וכן '"וַיֵּשֶׁב יַעֲקֹב" כך אמרו חכמים "אלה תולדות יעקב יוסף" התולדות הללו לא באו אלא בזכותו של יוסף' [שם,ה], כך שכעין יש ליוסף השפעה על כלל בנ"י [כמו שיש לרחל ולאה אע"פ שאינם כל האמהות, אלא הם כעין המרכזיות]. ויוסף קשור לביטול הרוע בעולם כמרכז בנ”י: “והיה בית יעקב אש ובית יוסף להבה" [עובדיה א,יח]. לכן הוא מובא כחלק מכח האבות להשפעה ליעוד בנ"י לגלות שם ה' בעולם). ואיך מגלים את שם ה' בעולם? זהו ע"י התורה, לכן גם דרשו: 'ד"א "פרי עץ הדר" זו סנהדרי גדולה של ישראל, שהידרם הקדוש ברוך הוא בשיבה טובה שנאמר (ויקרא יט, לב) "מפני שיבה תקום". "כפות תמרים" אלו תלמידי חכמים שכופין את עצמן ללמוד תורה אלו מאלו. "וענף עץ עבות" אלו שלשה שורות של תלמידים שיושבין לפניהם. "וערבי נחל" אלו שני סופרים של דיינין שעומדים לפניהם וכותבין דברי המזכים ודברי המחייבין' (ויק"ר ל,יא). שהסנהדרין מביאה את דבר ה' לעולם (בהיותה מרכז התורה – המלמד וקובע את רצון ה' בתורה). כשבנ"י יהיו קשורים בתורה כראוי, אז השכינה תתגלה ותבוער הרעה, ולכן אז: 'ר' ברכיה בשם ר' לוי אמר: בזכות "וּלְקַחְתֶּם לָכֶם בַּיּוֹם הָרִאשׁוֹן" הרי אני נגלה לכם ראשון, ופורע לכם מן הראשון -  זה עשו הרשע, דכתיב ביה (בראשית כה, כה) "ויצא הראשון". ובונה לכם ראשון זה דכתיב ביה (ירמיה יז, יב) "כסא כבוד מרום מראשון מקום מקדשנו". ומביא לכם ראשון זה מלך המשיח, דכתיב ביה (ישעיה מא, כז) "ראשון לציון הנה הנם ולירושלים מבשר אתן"'.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע