chiddush logo

פרשת השבוע - לך לך

נכתב על ידי אלון, 5/11/2019

 "וּבֶן שְׁמֹנַת יָמִים יִמּוֹל לָכֶם כָּל זָכָר לְדֹרֹתֵיכֶם" (בראשית יז, יב)

 

בעולם המוחשי חיסרון הוא דבר ניכר, וקשה מאוד להבין כיצד הקב"ה מעניק לאברהם מעלה ואף שלמות, בהורדת פיסה של עור מאיבר המילה?

סיפור הבריאה מצייר תמונה של מערכת מופלאה, מהגלקסיות ועד חלקיק אטום, אך מעל כל הטבע מגיע תפקיד האדם בעולם. בכוחו של האדם לשכלל את הדברים החומריים בבריאה, אבל עוד יותר מכך – באפשרותו להוסיף לעולם נדבך מוסרי, וזהו ייעודו העיקרי. יותר מכול, תפקידו של האדם הוא בבחירה במוסריות ומציאת האיזון הנכון בין השימוש בטבע לבין ערכי המוסר הבלתי מתפשרים.

ראיית הטבע כמושלם כפי שהוא – היא טעות. עלינו להיות ערים לכך שהקב"ה ברא את הטבע כחסר מוסר. האם נאטום את לבנו לסבל הזולת בטענה שזה מה שהטבע ייעד לו?!

הקב"ה ברא שלמות חיצונית, ואת התיקון הפנימי-מוסרי הוא ייעד לאדם.

עתה נבין איזה שכלול מוסרי יש לאדם באמצעות ההחסרה מגופו דווקא באיבר ההולדה. החסרה זו פותחת לנו דלת למבט הנכון על כוח המין – דווקא במקום שמבטא מצד אחד את שיא היצריות של האדם, ומצד שני את הכלי הפשוט להמשכיות החיים – דווקא בו אנו נדרשים להעלאת המוסר, לאיפוק ולאיזון בכוחות החיים של האדם.

לא לחינם מקבל אברהם אבינו כציווי ראשון את ברית המילה. זהו מסר האומר לו ולנו: דע, כי חסרים אנחנו ובאנו לעולם כדי לתקן ולהשלים את עצמנו. יש לך תפקיד. זהו מסר לאברהם, ולכל יוצאי חלציו: תפקידנו בעולם הוא לתקן את השבר המוסרי הקיים בו – לפגוש את החיסרון ולתקנו. אך תחילת התיקון מתחיל קודם כל באדם עצמו, במלחמת היצר האישי שלו. זה תפקידנו, וקיבלנו גם יכולת לכך.

אתגר גדול ניתן לאדם בחייו – לתקן את המוסר ולהיות שותף עם הקב"ה במעשה בראשית ולהצעיד את העולם כולו אל תיקונו השלם.

 

הרב זאב קרוב, מהספר: "פרשת חיים – להאיר את החיים עם פרשת השבוע"

הרב יחזקאל יעקבסון, מהאתר "ישיבת שעלבים" - http://shaalvim.co.il

הרב עזריאל אריאל, מהאתר "ישיבה" - www.yeshiva.org.il


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע