chiddush logo

בית המקדש השלישי אשר בנחלת בנימין ,לשבת מקץ חנוכה ור"ח טבת

נכתב על ידי izik28, 19/12/2019

 בס"ד 



ד"ת  לשבת מקץ חנוכה וראש חודש טבת התש"פ

            בית המקדש השלישי  אשר בנחלת בנימין  
-----------------------------------------------------------------------------------------------------
פגישת יוסף עם אחיו ,כולל אחיו האהוב  בנימין נראתה ליוסף לרגע למשאלת לב שמתקיימת לאחר אין סוף שנים של ציפיה... " ַויַּ֨רְא יוֹסֵ֣ף אִתָּם֘ אֶת־בִּנְיָמִין֒ וַיֹּ֨אמֶר֙ לַֽאֲשֶׁ֣ר עַל־בֵּית֔וֹ הָבֵ֥א אֶת־הָֽאֲנָשִׁ֖ים הַבָּ֑יְתָה וּטְבֹ֤חַ טֶ֨בַח֙ וְהָכֵ֔ן כִּ֥י אִתִּ֛י יֹֽאכְל֥וּ הָֽאֲנָשִׁ֖ים בַּצָּֽהֳרָֽיִם:" בדיוק כמונו המייחלים לבניין המקדש השלישי עליו אנו מתתפללים מידי יום ,אנו מדליקים את נרות החנוכה כהודיה וזכרון על נס פח השמן הידוע וכל גבורת המכבים על מלכות יוון , ירושלים בה נמצא הכותל המערבי שריד בית מקדשנו  ובה גם יבנה במהרה בית המקדש השלישי  שאנו כה מיחלים להקמתו , אם כך בואו ננסה לבין יותר עד כמה שאפשר את כל מהלך בניתו ועצם מצוות בנית המקדש ומשמעותה לימינו אנו . 
במדרש תנחומא מובא: "אמר הקב"ה, בעולם הזה עשיתם משכן ומקדש שהיו בחומה, ולעתיד אני אבנה את בית המקדש ותהיה מוקפת בחומת אש, שנאמר (זכריה ב, ט) וַאֲנִי אֶהְיֶה לָּהּ נְאֻם ה' חוֹמַת אֵשׁ", וכן מבואר בילקוט שמעוני  "אמר הקב"ה, אני הצתי אש בציון, שנאמר (איכה ד, יא) וַיַּצֶּת אֵשׁ בְּצִיּוֹן, ואני עתיד לבנותה באש". ורבנו בחיי  הביא בשם המדרש כי "הבית השלישי שעתיד להיות הבנין בנין שמים ועתיד להתקיים לעולם, לכך נקראת על שמו של הקב"ה שהוא חי וקיים לעולם". וכן מפורש בדברי רש"י בסוכה "מקדש העתיד שאנו מצפים, בנוי ומשוכלל הוא יגלה ויבוא משמים, שנאמר (שמות טו, יז) מִקְּדָשׁ ה' כּוֹנֲנוּ יָדֶיךָ ".
בית המקדש  הראשון והשני נבנו לפי המדרשים  כשהם מחולקים בין שבט יהודה לבנימין ששבט בנימין נוטל את חלק קודש הקודשים בו היו הכרובים כשפניהם אחד מול השני הרי זה סימן שהשכינה שורה בישראל , נרות חנוכה שאנו מדליקים מתחילים בנר אחד שנראה לא משמעותי , אך אם נשים לב אנו  עולים יום אחר יום במעלות אור הנרות הטהורים שמסמלות את אור התורה ,  בזמן שאנו נדליק את נרות החג  אנו נהיה ככהן הגדול שהיה מיטיב ומדליק את הנרות במקדש ,כמוזכר בפרשת בהעלותך," דַּבֵּר אֶל אַהֲרֹן וְאָמַרְתָּ אֵלָיו בְּהַעֲלֹתְךָ אֶת הַנֵּרֹת אֶל מוּל פְּנֵי הַמְּנוֹרָה יָאִירוּ שִׁבְעַת הַנֵּרוֹת." מפרש האבן עזרא" דבר אל אהרן" - כי הוא חייב במצות הדלקת הנר.
"אל מול פני המנורה" פירוש (שמות כה לז): "והאיר אל עבר פניה".
והנה, מלת "האיר" יוצאה, כמו (תהלים יח כט): "תאיר נרי". ואין כן "יאירו", (יחזקאל מג ב): "והארץ האירה".
ונסמכה זאת הפרשה, להורות, כי הדבור יהיה גם בלילה, כי שם יהיה הנר דלוק ולא יכבה."
נרות מנורת המקדש היו דולקים כמבואר כל היום והלילה כולו ,עד שאהרון היה מיטיב את הנרות בנר החדש של היום הבא , נרות חנוכה אותם אנו מדליקים ,משולים כנרות שהיה מדליק הכהן הגדול בחנוכה , למרות קוטנם הם לפי השיר," כל אחד הוא נר קטן וכולנו  אור איתן"  , כדי שיסור החושך ויודלק האור  בוא נראה רגע את הפסוקים שמתארים את המקדש השלישי  בספר יחזקאל למרות קושי הבנתם הגדול 
" הַמִּזְבֵּ֡חַ עֵ֣ץ שָׁלוֹשׁ֩ אַמּ֨וֹת גָּבֹ֜הַּ וְאׇרְכּ֣וֹ שְׁתַּֽיִם־אַמּ֗וֹת וּמִקְצֹֽעוֹתָיו֙ ל֔וֹ וְאׇרְכּ֥וֹ וְקִירֹתָ֖יו עֵ֑ץ וַיְדַבֵּ֣ר אֵלַ֔י זֶ֚ה הַשֻּׁלְחָ֔ן אֲשֶׁ֖ר לִפְנֵ֥י יְהֹוָֽה׃"  המלב"ים מפרש פירוש מדהים ביותר, "המזבח עץ", הראהו את מזבח הפנימי שנעשה מעץ, כי גם מזבח של משה היה מעץ וצפהו זהב וליחזקאל לא הראהו ציפוי הזהב בשום דבר. ולא ראה רק העץ שהוא עתיד לקבל הציפוי, וראה שהוא "גבוה שלש וארכו אמתים" ומסתמא גם רחבו כן דבעינן רבוע ויהיה לעתיד גדול הרבה משל משה, "ומקצעותיו לו", כי במזבח של משה חשב גגו קירותיו קרנותיו 
מקצועות הם הקרנות, "וארכו", הוא הגג ששם מודדים האורך, "וקירותיו", הם הקירות ששם מודדים הגובה, כל אלה היו של עץ". וידבר אלי זה השלחן אשר לפני ה'", כי מן כלי המקדש לא הראהו רק המזבח, ולא הראהו השולחן והמנורה מפני שלא הראהו רק דבר שבטל בימי החרבן ויחזור לעתיד שהוא המזבח, שרק אז יחפוץ זבחי צדק לא בשמן החורבן אבל המנורה שמורה על אור ה', והשולחן שמורה על שפע המזון שיוצא מאתו לא בטלו גם בזה"ז וכבר ראה אחרון הנביאים מנורת זהב כולה וגולה על ראשה שהוא אור ה' השופע תמיד על שבעת קני האצילות כמש"פ שם, וז"ש שהשולחן שלא הראהו במקדש מפני שהוא עומד לפני ה' גם בזמן החורבן, וכל בני בשר על שולחן המלך תמיד הם אוכלים ומטובו ישבעו, וע"כ לא נמצא בין הכלים הגנוזים במקדש לעתיד, כי עומד הוא למעלה. והודיע בזה ששיעור השלחן ומדתו יהיה כמדת המזבח, גם אמר לו ע"מ שהמזבח עץ בלתי מצופה ואינו ראוי להבעיר עליו קטורת סמים מפני שהוא במקום השולחן של עץ אשר לחם פנים לפניו תמיד".
לפי הפירוש, מנורת הזהב קיימת גם בימינו אנו – היא היא מנורת חנוכה ונרות השבת והחג שאנו מדליקים , והשולחן עליו אנו אוכלים הם עדים קיימים אם אנו מנצלים אותם לעבודת ה" .
נמצא שרק המזבח לפי המקרא חסר וישלם בעתיד בקרוב אמן, אם נשים לב  המילה " מזבח " היא נוטריקון "מ" שהם ארבעים הימים בהם שהה משה על הר סיני לקבלת התורה , ז" היא שבת המלכה היום השביעי" ב" הם שני לוחות הברית וכנגד זכר ונקבה שבונים את העולם "ח"  שמונת ימי חנוכה ושמונת ימי מילה  ועוד גימטריא " מזבח" היא "חמישים  ושבע"  , בחנוכה אנו מדלקים ארבעים וארבע נרות[ כולל השמש ] אם נחבר את הספרה 44 עם הספרה 13 שמשולה   ל,יג המידות של הקב"ה וכמו כן את המילה" אחד  ו" אהבה" נקבל " את המילה " מזבח " היא חמשים ושבע, נלמד מכך  שכאשר אנו  מקיימים את מצוות השבת יחד עם נרות החג  ושמירת ברית המילה וקיום  תורת משה רבנו אנו כמו  בונים את המזבח במקדש השלישי  כאשר כל מצווה היא עוד נדבך במזבח ,נזכיר שמנורת הזהב והשולחן לא בטלים גם בימים אלו ... 
כאשר יוסף ראה את אחיו בנימין לאחר שנותיו הרבות בגלות  נדלק האור בעיניו כמו אור מנורת המקדש  על כך ששמר על טהרה בזמן גלות הארוכה,  ועל כך שהוא הבין שברגע שאחיו התאחדו  להגן על אחיו הקטן בנימין נסללה הדרך לאחדות העם , אותו שולחן עליו הם אכלו דומה לשולחן שהיה במקדש  ,הטבח [אוכל] שהם אכלו דומה לקורבנות שהקריבו הכהנים במקדש , אם ננהג באחדות ולא בפלגנות  , נדליק את אור התורה קבוע! בליבנו , נקרב  אחד את השני למצוות ה" ,נשמח את השני באמת  לא ב" כאילו"  ,נהיה כנים איש עם רעהו לטובת השני באמת , ונקרין מאורנו על הזולת , נזרז מאוד את הבניין השלישי  שעתיד להבנות באש כמוזכר לעיל, רק לא אש המחלוקת  אלא אש התורה הטובה והנעימה ואש נרות חנוכה והחגים והשבת, מה גם שהמקדש השלישי משול גם ילעקב אבינו בחיר האבות [ בלי לפגוע באיש] הוא מידת האמת ,היא שמו של הקב"ה  מה גם שהמילה " אמת" בת שלשת האותיות  היא המפתח למקדש האחרון באמת ,מקץ, כמעט אלפיים שנה ...  אמן! חנוכה שמח חודש טוב וגשמי ברכה!!   



להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע