chiddush logo

חז"ל - אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹוקים לַעֲשׂוֹת

נכתב על ידי אלון, 1/1/2020

 "כל מה שנברא בששת ימי בראשית צריכין עשייה, כגון: החרדל צריך למתוק, התורמוסים צריך למתוק, החיטין צריכין להטחן, אפילו אדם צריך תיקון. הדא הוא דכתיב: 'אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹוקים לַעֲשׂוֹת', 'ברא ועשה' אין כתיב כאן, אלא לומר שהכל צריך תיקון"  (בראשית רבה פרשה יא, ו)

 

חז"ל מדייקים שבפסוק (בראשית ב, ג): "אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹוקים לַעֲשׂוֹת", לא נאמר שהקב"ה "ברא ועשה", אלא נאמר "ברא לעשות" - פירשו חז"ל: "אֲשֶׁר בָּרָא אֱלֹוקים לַעֲשׂוֹת" - שאלוקים ברא עולם מופלא שבו אנו חיים הטעון עשייה ותיקון, והאדם נועד להמשיך את מלאכת הבריאה, למען תיקונו והשלמתו הסופית וזוהי מלאכת הצדיקים.

סיפור הבריאה מצייר תמונה של מערכת מופלאה, מהגלקסיות ועד חלקיק אטום, אך מעל כל הטבע מגיע תפקיד האדם בעולם. בכוחו של האדם לשכלל את הדברים החומריים בבריאה, אבל יותר מכול - תפקידו של האדם להוסיף לעולם נדבך מוסרי, וזהו ייעודו העיקרי. חז"ל מדגישים: "אפילו אדם צריך תיקון".

אומר לנו הקב"ה "יֵצֶר לֵב הָאָדָם רַע מִנְּעֻרָיו(בראשית ח, כא) - לא, אין זו טעות בפס הייצור. כל אחד מאתנו נולד עם תכונות האגואיזם/ כעסנות/ קינאה/ גאווה/ נקמנות/ עצבות/ וכו'. הקב"ה שתל בחלק הכי עמוק וראשוני בתוכנו את התכונות הקשות האלה כדי שנגיע לכאן לעולם ונתקן אותן. זאת אחת מהמטרות העיקריות לבואנו לעולם. תיקון המידות אינו פשוט כלל וכלל ובאופן טבעי אנחנו נמשכים לעשיות אחרות שמסבות לנו הנאה מידית, אך דווקא בתיקון המידות והתגברות על היצרים והתאוות נהיה האדם שלם ואמיתי יותר.

להיות יהודי זה דבר כמעט אל טבעי. אנחנו מנסים להתגבר על היצרים והמידות הבהמיים עימם נולדנו ואין דבר קשה ומאתגר מזה. אך מה שמגדיר אדם, להבדיל משאר החיות, כ"נזר הבריאה" זאת היכולת לעצור, להתבונן, לבחון את המצב ולא להגיב כאוטומט. תהליך זה מורכב ודורש תעצומות נפש, אולם מי שזוכה והשתחרר מאותם יצרים רעים הוא בן חורין אמיתי ששום קושי ושום רוח לא תוכל לכופף ולשבור אותו. בפרקי אבות אף מגדילים ומסבירים ש"איזהו הגיבור - הכובש את יצרו".

מסיבה זו נהג הבעל שם טוב לאכול בכל ערב שבת דגי סלמון, אשר הזכירו לו שכמו שדגי הסלמון שוחים נגד הזרם, כך גם עליו כפרט ועלינו ככלל לשחות נגד הזרם של החיים ולא לקבל ולעשות כל דבר ש"בא לנו" וש"מתחשק לנו" לעשותו.

אתגר גדול ניתן לאדם בחייו - לנצל את הכוחות והיכולות הרבים שהקב"ה נתן לו לעשייה חיובית, לבחור בטוב, לתקן את השבר המוסרי הקיים בו ולהיות שותף עם הקב"ה במעשה בראשית, לקדם את העולם ולשמור על היופי של העולם גם לדורות הבאים ולהצעיד את העולם כולו אל תיקונו השלם.

 

הרב יהושע ויצמן, ראש ישיבת מעלות, מהספר: "רבה אמונתך - שיעורים במדרש רבה, שיר השירים רבה פרשה א"

הרב זאב קרוב, מהספר: "פרשת חיים – להאיר את החיים עם פרשת השבוע"

ניר אביעד, מהאתר: "השבוע בפרשה" http://nir.benny-aviad.com


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע