ח נ ו כ ה   ו ס ו כ ו ת  --  ה ש וו א ו ת       
 
                ב"ה ח נ ו כ ה ו ס ו כ ו ת -- ה ש וו א ו ת
1]   ה ס ד ר   ב ל ו ח   ה ש נ ה .  ב פ ר ש ת  
ה מ ו ע ד י ם  { א מ ו ר }  יש  סדר
:- 
פ ס ח / ע ו מ ר / ש
ב ו ע ו ת /  ר א ש  ה ש נ ה /  י ו ם - כ י פ ו ר /  ס ו כ ו ת 
כולל  ש מ י ני - ע צ ר ת  , ואז –
 "ו י ק ח ו   א ל י ך
  ש
מ ן   ז י ת   ז ך --  
מ נ ו ר ה   –   נ ר ו ת " —  מִ ק רֶ ה ? 
 בעל  הטורים :  ס
מ ך    ש מ ן - ז י ת   ל ס ו כ ה , לומר  ש ג ו מ ר י ם    ה
ל ל   כל   8   י מ י   ח נ ו כ ה 
כדרך
 ש ג ו מ ר י ם   אותו  כל
  ש מ ו נ ת   י מ י   ה ח ג
.  
     2[   ספר  חשמונאים  ב' [פרק י', ט']:-  ו י ח ו ג ו   חג   לה' 
שמונת   ימים   כ י מ י  
ח ג   ה ס ו כ ו ת ,
כי  זכרו 
שבסוכות            לפני 
חודשיים   היו  בהרים 
ובמערות  ולא 
קיימוהו  כראוי ,  לכן 
באותה   שנה 
לקחו  גם  ערבות   וכפות - תמרים  ,        
{ מועד  ב'  לסוכות ...} אך  את  זה  לא  הנהיגו 
לדורות  //    נ.ב   בחשמונאים  א'
       [פרק ד' , נ"ד – נ"ז]  נאמר  רק " לחוג  את 
חנוכת  המזבח  שמונת   ימים"   ללא 
קשר  לסוכות . 
3] ספר  בני   יששכר  מביא 
בשם   בעל  ה ר ו ק ח :- 
" סמך  שמן 
ונרות  לסוכות – מה  סו כ ו ת  
8  ימים  אף  ח נ
ו כ ה  8 
י מ י ם "  .לפי  זה , תשובה 
לשאלת  הפוסקים  למה 
קבעו  יום- טוב  גם 
ביום  הראשון ,  הרי 
לא  היה  בו  נס ?  צריך  לומר 
שבוודאי  כאשר  חכמי 
הדור   רצו  לקבוע 
   את 
המצוה  לדורות ,  האיר 
הש"י  את  עיניהם 
למצוא  הסמך  בתורה , 
ו ה ב י נ ו   ב ר ו ח   ק ד ש ם
  את 
    הדמיון  לסוכות  
לפי  ס מ י כ ו ת   ה פ ר ש י ו ת ,   כדי 
ללמוד  מסוכות   קביעת  8  ימים
.   
4] הרב  מ"צ  נריה 
זצ"ל , ב" תיקון יום 
עצמאות " [ תשכ"ב]  מביא  את  דברי
 ה- "שפת  אמת"     לחנוכה:-
 ישנם  3  רגלים
  של 
התורה , וכנגדם  רגלים  מתורה - שבעל- פה  שהם   ה א ר ה  –  א ו ר ו ת   מ ק ב ל י ם . כך  ח נ ו כ ה   ה א ר ה   מ ס ו כ ו ת ,  פ ו ר י ם 
--  מ ש ב ו ע ו ת {  קבלת 
תורה  מרצון}  ו ל פ ס ח –  מקוים  אנו  להיות
 עוד ...
5]   חיי אדם , הלכות  חנוכה :- 
ויש  נוהגים  איסור  מלאכה 
ביום א'  וביום ח'  בדומה 
ל פ ס ח { בחו"ל } ו ס ו כ ו ת . ומוסיף 
ה " בני יששכר "  בשם
  בעל  הרוקח
— וירא  א'  את 
האור  כי  ט ו ב ; על האות  ט'  יש  4  תגים 
במקום  3 כרגיל —
 36   = 4 x 9 , מספר   נרות-
המצוה   בחנוכה , אך  המשך 
המילה  - ו- ב  - רומז  שיש  דרגות 
באותם  ימים , שֶליום  א' 
ויום  ח'  - מַעלה   יתרה   לעומת  6 
הימים  האחרים , ויש  שנהגו 
שלא  לעשות  בהם 
מלאכה .
    בסוגיות   ח
נ ו כ ה   ב מסכת 
שבת [כ"א- כ"ד] , מופיעות 
3   ה ש וו א ו ת  
ל ס ו כ ו ת :- 
6]  לפי   ב י ת   ש מ א י
, מספר  ה נ ר ו ת   י ו ר ד  מיום   ליום  כ
פָ רֵ י   ה
ח ג { מספר  הפרים
 בקרבן -
מ ו ס ף  של   ס ו כ ו
ת } 
7] נ ר  ח נ ו כ ה 
בגובה  מ ע ל   כ'   א מ ה
 – 
פ ס ו ל, כמו  ס ו כ ה , ומאותה  סיבה – 
שלא   רואים 
את   ה נ ר / ה ס כ ך. 
8]  אסור 
ליהנות  מִ נ ר   ח נ ו כ
ה  כמו 
שאסור  ל י ה נ ו ת   מ נ ו י - 
ס ו כ ה  . ויש  גם 
התייחסות  לחפצי - המצוה  א ח ר י  עונת  המצוה  –
סכך  / ע ר ב ו ת  / 
שאריות  הנרות  , 
מה  מותר  ומה 
לא  רצוי  לעשות 
איתם .
9]  מ ה ד ר י ן .  
ברור  שהמושג  הזה 
נלמד  מסוכות  שבו 
כתוב  מפורש  פרי 
עץ  ה ד ר , והוא -  הדין  בכל   4  המינים.
10] ה מ ש כ ן.  מלאכת  המשכן 
התחילה  --לפי  החשבון -- בתחילת  סוכות , ונגמרה –  לפי 
הקבלה  שבידינו – בכ"ה  בכסלו = ח נ ו כ ה , אלא  שה'  אמר  למשה 
לדחות   את 
החנוכה  לחודש  ניסן ;
כפיצוי  לכסלו 
הובטחה  לו   חנוכת 
המזבח  בימי  החשמונאים .
11]    ב י כ ו ר י ם    [פרק א' משנה ו']  מ צ ו ת   ב י כ ו
ר י ם   חלה  על  7   ה מ י נ י ם , ו ז מ נ ה –  גם 
להביא  וגם  לקרוא 
פרשת   ביכורים   שנאמר  בה 
" ושמַחת  בכל  הטוב "  --  מ ש
ב ו ע ו ת   עד   ס ו
כ ו ת --  זמן  האיסוף  של  פירות 
הסתו  –  רימונים  , תמרים וזיתים.  אחרי  סוכות  
אי- אפשר כבר  לקרוא  את 
הפרשה  כי  אין  כבר
שִ מ חַ ת   הפירות  ,
אך  עדיין 
אפשר  להביא   ביכורים
  עד   ח נ ו כ ה   {
מועד  ב' 
לסוכות  כבר  אמרנו ?}
12]  קריאת
 התורה   - 
בימי  חנוכה { נ ש י א י ם}
דומה  לקריאה  בימי 
סוכות  {קרבנות  המוסף} ובאותה 
מתכונת -  ביום  הראשון, 
ביום  השני ...  
13]  קריאת  התורה  בחו"ל: 
ב חול- המועד  סוכות  קוראים   לפי  ספיקא  דיומא
, כך  ביום  שלישי  של
סוכות  קוראים  וביום  השני, וביום  השלישי, וביום 
הרביעי { שהוא  היום  הבא!}, 
ולעולה  הרביעי   קוראים
 
עוד- פעם  וביום  השלישי.           ומה 
בחנוכה , שמעולם  לא  תיקנו 
בה  ספיקא   דיומא ? לכהן 
וללוי  קוראים  את 
נשיא  היום , לישראל  את 
הנשיא  של  היום 
הבא !
14]  ש כַ ח ת  
ש ה ח יי נ ו ?  מי  שהדליק 
בערב  הראשון  אך 
שכח  לברך  שהחיינו, או 
שלא  הדליק  בכלל 
מסיבה  כלשהי  וגם 
לא  הדליקו  עליו  בבית , מברך 
שהחיינו  בפעם  הבאה 
שהוא  מדליק . כמו  בסוכות:- מי 
שישב  בסוכה  בליל 
ראשון  אך  שכח 
לברך  שהחיינו , או  מי  שלא 
ישב  בסוכה  בכלל 
מסיבה  כלשהי { אפילו  אם  ברך
שהחיינו  על  החג , בקידוש}—  מברך 
שהחיינו  בפעם  הבאה 
שהוא יושב   בסוכה . 
15]  ה א ו ר   בשמחת   בית  השואבה
. תיאור מלא  במשנה  סוכה 
פרק  ה'.  קיימת 
דעה  שפעם  היו 
עושים  את  החגיגה 
הציבורית   הזאת   בלילי 
חנוכה , רק   בשלב   מסויים 
השלטון  הנכרי  אסר  אותה  בגלל  שראו 
בזה  הפגנת  עצמאות  יהודית  מוגזמת
 ,  ולכן 
הדבר  הוזז  ל ס ו כ ו ת .[ מאת  ר'  דוד
  פייסט  ז"ל ]
16]  בני  יששכר:- 
צירוף  השם  המאיר 
בחודש   כסלו  הוא 
ראשי  התיבות
    ו יַ ר א   י ו ש ב
  ה א ר ץ   ה - כ נ
ע נ י, אצל  אבלו  של  יעקב
,   כי 
לפי  הקבלה  בידינו
    יעקב   אבינו   נפטר  ביום  ראשון 
של  סוכות
   {  רמז
-- ויעקב   נסע   ס ו כ ו ת ה } 
 ו- 70  הימים  הושלמו   ביום 
הראשון  של  ח נ ו כ ה
 .//     מועד 
ב'  לסוכות  כבר 
אמרנו ? 
                                                                                                                         
אליהו  פייסט



