chiddush logo

המאבק בין תורת ישראל לתרבות יוון

נכתב על ידי עצה בפרשה, 21/12/2011

 חנוכה שמח

 

 

  המאבק בין תורת ישראל לתרבות יוון

נס הנצחון על היוונים ועל המתייוונים, שאירע בימים ההם, הוא סיכום ביניים של המאבק שבין תורת ישראל לתרבות יוון. המאבק עצמו לא התחיל אז, ושורשיו נעוצים בדורות קודמים. הוא גם לא הסתיים באותם ימים, אלא הוא ממשיך לאורך כל הדורות, מאבק של תורת ישראל מול תרבות יוון, המתרחש גם לנגד עינינו, בזמן הזה.

שורש המאבק - הניגוד בין רוחניות לגשמיות!

תרבות יוון חרטה על דגלה את ראיית העולם בצורה גשמית. תרבותה מתמקדת בהחשבת הגשמיות, ללא נתינת מקום למאורע רוחני החורג מדרכי הטבע. המושג טהרה, הוא ניגוד גמור לתרבות היוונית הגשמית, שאינה מוכנה להבדיל בין דבר טהור לדבר טמא, היות וההבדל ביניהם הוא הבדל רוחני.

תורת ישראל, בניגוד לתרבות יוון, מציבה את הטהרה כערך עליון. מדרגת האדם הטהור היא מדרגה רוחנית המאפשרת את קרבת האלוקים. התבדלותו של האדם מן הטומאה מוכיחה על רצונו לזכות לקירבה זו.

הגזירות העיקריות שגזרו היוונים והמתייוונים, היו בארבעת דברים המנוגדים ישירות לתרבות היוונית. הם גזרו שלא ללמוד תורה, כי תורת ה', בעצם מהותה, היא הניגוד הגדול לראייה הגשמית של תרבות יוון. הם גזרו שלא למול את הבנים, כי מצוות מילה מכוונת נגד הטבע הגשמי, שהרי גשמיות האדם נקבעת לפי לידתו, והוא נולד ערל ולא מהול. מצוות המילה היא הכרה בשיעבוד האדם לכח רוחני עליון, לברית עם הקב"ה.

כמו כן, הם גזרו על שמירת השבת, כי השביתה בשבת היא ביטול מעשה האדם הגשמי, כאות להכרה בשלטונו של הקב"ה, בורא שמים וארץ.

גם הגזירה על קידוש החודש נגזרה משום שהתורה מעניקה לבית הדין ולחכמי התורה לקבוע ואף לשנות את הזמנים שלא לפי המהלך הגשמי של העולם. זהו מהלך שאין תרבות יוון מסוגלת לסובלו.

בתקופת החשמונאים, התמקד המאבק בתרבות יוון סביב טהרת המקדש, והתנהל על ידי הכהנים. המקדש, היה מקור ההשראה הרוחנית.

את שבט לוי, ובכללם הכהנים, בירך משה רבינו: " יורו משפטיך ליעקב, ותורתך לישראל ". לוי הוא "שבט התורה", הוא האחראי על הוראת התורה לכלל ישראל.

הכהנים, בני שבט לוי, יצאו לקרב, מתוך קנאות ומתוך מסירות נפש, להלחם עבור שלטון התורה בקרב ישראל, מול חכמת יוון ותרבותה.

בנוסח "על הנסים" נאמר: " מסרת... זדים ביד עוסקי תורתך ". "עסק התורה" של שבט לוי, הוא זה שגרם לקב"ה למסור בידם את הזדים, היוונים והמתייוונים.

מאבקם של המתייוונים בתורה לא החל באותו דור. הם המשיכו את התהליך שהחל בימי הצדוקים והבייתוסים, שכפרו בתורה שבעל פה.

התנתקותם של הצדוקים והבייתוסים מהתורה שבעל פה ומחכמי התורה, נבעה מיצר המרד הנטוע באדם, שלא לקבל מרות של מישהו מעליו.

לעומת זאת, כל אדם בישראל הכפוף לתורה שבעל פה, יודע כי מסורת התורה שבעל פה והציות לחכמי התורה, המעבירים את מסורת התורה שבעל פה, הם הבסיס של שמירת התורה, גם של התורה שבכתב.

הציות לתורה שבעל פה הוא ביטוי של קבלת עול מלכות שמים באופן מוחלט, לפי שהדבר הקשה ביותר לאדם להתמודד עמו, הוא שיעבוד דעתו העצמית. יצר עצמאות הדעת הוא כה גדול, עד שהוא נהיה הגורם המכשיל רבים מישראל במשך כל הדורות.

מאבק זה בין עצמאות הדעה ובין ההכנעה למסורת התורה שבעל פה, נמשך עד עצם היום הזה.

 

  איכות מול כמות

קיים כלל שלא ניתן לעוררין:   לעולם אין לחשוש מכמויות. בכל מקרה של התמודדות בין כמות לאיכות, ידה של האיכות על העליונה.

אין כעם היהודי היכול להעיד על חוקיות זו. על העדיפות המכרעת של האיכות על כל צורה של ריבוי כמותי.

כלל עקרוני זה מהווה יסוד במשנת היהדות עוד מימות ראשית העם. הוא אומת פעם אחר פעם, דור אחר דור, כשניצב אבי האומה העברי מול עולם עוין וניצח, כשעמד אליהו בהר הכרמל מול ארבע מאות וחמישים נביאי הבעל וכן כשהתייצב דוד מול חרבו של גלית הפלשתי.

האמת הוכיחה שאינה נרתעת מפני כמויות. איכות הקריאה בשם ה' שברה כל חנית אויב וכל דעה כוזבת, כדרך שניצוץ קטן מכלה ערימת פשתן גבוהה וגובר עליה בקלות.

עם ישראל אינו מתאפיין בריבוי מספרי. התורה מעידה עליו: " לא מרובכם מכל העמים חשק ה' בכם... כי אתם המעט מכל העמים " (דברים ז', ז') .

העם נבחר להיות נושא הבשורה האלוקית בעולם: " אתם עדי נאום ה' " (ישעיהו מ"ג, י') , וכיוון שכך, אינו בטל ברוב.

אמנם אנו עם חלש, קטן ולמוד סבל, וסביבנו מתנשאים עמים רבים, חזקים ויהירים, אלא שלמרבית הפלא, דווקא עמנו שרד למרות הצרות והתלאות שעברו עליו. אפילו הקיסר אדריינוס נאלץ להודות: "גדולה היא הכבשה שעומדת בין שבעים זאבים" (מדרש אסתר רבה י') . עינינו רואות, שלמרות הכול, הכבשה התקיימה, מתקיימת ותוסיף להתקיים לנצח, ואילו שבעים הזאבים חולפים מן העולם בזה אחר זה.

העיקרון של עליונות האיכות מופיע במהדורה נוספת, בימי חנוכה, שנוסדה לזכר הנס של " מסרת גיבורים ביד חלשים ורבים ביד מעטים ". המאבק בין מתתיהו ובניו לבין היוונים ועוזריהם הצטיין ביחסי כוחות בלתי שקולים. כשקידש מתתיהו מלחמה על יוון, לא עמדו לצידו אלא קומץ זעום של אנשים.

על היחס המספרי שהיה בראשית אותה מערכה, למדנו מדברי רש"י בברכת משה רבינו לשבט לוי: "ראה שעתידים חשמונאי ובניו להילחם עם היוונים והתפלל עליהם, לפי שהיו מועטין, י"ב (12) בני חשמונאי ואלעזר, כנגד כמה רבבות..." (רש"י על דברים ל"ג, י"א) .

לא זו בלבד שהיוונים עלו במספרם עשרות מונים על קומץ החשמונאים, אלא שגם מבחינת העוצמה לא ניתן כלל להשוות בין הכוחות. היתה זו מערכה של גיבורים מול חלשים ושל רבים מול מעטים.

נצחונותיהם של החשמונאים לא היו טבעיים. הנצחונות מהווים חלק מהניסים והנפלאות, התשועות והנחמות שהקב"ה עשה לאבותינו. הנס מעצם מהותו חורג מכל כללי ההסתברות ופורץ את גדרי הטבע, אך אף על פי כן גם לניסים יש סדר משלהם. גם כאן קיימת חוקיות. אחד מן הכללים הראשיים של חוקיות זו קובע שיד האיכות הרוחנית על העליונה, גם אם לפי החישובים הטבעיים לא מגיע לה נצחון.

פרשת העימות בין ישראל ליוון מתאפיינת לא רק במאבקי כח, אלא גם ובעיקר בהתמודדות בין תרבויות. נצחונם של ישראל מלמד שאיכות היא רק זו הפנימית המיוסדת על אדני האמת, ולא החכמה היוונית החיצונית שאיכותה מזויפת מתוכה, ועל כן סופה לחלוף.

איכותם של החשמונאים היתה איכות טהורה, לכן עזר להם ה' בדרך נס לגבור על הרבים והגיבורים.

לא בחזית אחת נלחמו החשמונאים. הם נלחמו בשתי חזיתות. הם נלחמו נגד מלכות יוון שניסתה לטמא בכח את קדושת עם ישראל ולבטל את דביקותם בתורה. באותה עת היה עליהם להאבק גם נגד המתייוונים בבית פנימה.

המתייוונים הלכו שולל לא רק אחרי הנוי החיצוני של תרבות יוון, אלא גם אחר העוצמה הכמותית שלהם, לכן הם ביקשו להיטמע בהם. המתייוונים היו עשירים ומבוססים, אך למרות הכול, לא אמרו החשמונאים נואש. בהחזיקם במעוז האמת, היתה ידם על העליונה.

זהו המסר העיקרי העולה מנבואת זכריה: " לא בחיל ולא בכוח, כי אם ברוחי אמר ה' ". בכל התמודדות של חיל וכח מול רוח ה', סוף הרוחניות הצרופה לנצח. אמנם לעתים מתברר שכוחות הטוהר הם זעומים מול הררי הטומאה, אך עליהם אומר הנביא: " מי אתה הר הגדול, לפני זרובבל למישור " (זכריה ד', ז') . יהיו הררי השקר גבוהים ככל שיהיו, בהגיע אור האמת, ייעלמו ההרים וייהפכו למישור, שאין כל קושי לפסוע עליו.

גם נס פך השמן מוכיח, שלמרות שהיתה בו כמות מועטה בלבד, הוא הספיק להאיר שמונה ימים עד שהגיע למקדש שמן טהור חדש. מכיוון שהיה זה פך טהור שנחתם בחותמו של הכהן הגדול, נמשכה הארתו מעבר למה שנועד לו על פי הטבע.

חז"ל התקינו לציין את זכר הנס בהדלקת נרות קטנים. נסיון הדורות הוכיח שדווקא נרות זעירים אלו האירו, מאירים וימשיכו להאיר גם בעתיד, בעוד עמים גדולים וחזקים נעלמו מעל בימת ההיסטוריה. שערי הניצחון האדירים שהם הקימו מהווים עדות לעוצמתם הכבירה בעבר, אך הם גם מכריזים ברמה שכל עוצמה חומרית סופה להישבר, ואילו האמת תמשיך לשרוד.

הימצאותו של ניצוץ זה מבטיחה כי העם ההולך בחושך יראה אור גדול. תפקידנו לחפש פך טהור זה החבוי בתוכנו ולחשפו. וכאשר הוא יימצא, תתגלה עוצמתו הרוחנית שתאיר מעבר לכל חישוב מספרי.

 

   נרות החנוכה

במשך עשרות שנים הפכו היוונים את בית המקדש מקום פולחן לעבודה זרה. הציבו פסל על המזבח, ונחרו לכבודו חזירים. דיכאו את העם, סגרו בתי כנסיות, אסרו את לימוד התורה, גזרו מוות על מקיימי מצוותיה, כפו את העם לאכול טריפות. ולפתע החלה התקוממות! החלה בה משפחה אחת מהכפר מודיעין שבפאתי השפלה - מתתיהו וחמשת בניו. עשרות הצטרפו לבני המשפחה, והיו למאות, והמאות לאלפים. הם ניצחו את הגדוד שנשלח לדכאם, לאחר מכן את החטיבה שנשלחה מולם, ואחר כך את הצבא היווני כולו, על שישים אלף לוחמיו וחמשת אלפים פרשיו.

העם כולו שש ועלז. בהתלהבותם פתחו את שערי בית ה', נתצו את המזבח המחולל ובנו אחר במקומו. הם ביקשו לחדש את עבודת הקודש, ולהדליק את המנורה בבית המקדש כבעבר. אך הם לא מצאו אלא פך אחד של שמן טהור, שהיה בו כמות של שמן כדי לדלוק יום אחד בלבד. נעשה נס, והשמן דלק שמונה ימים רצופים, עד שייצרו שמן טהור חדש. לזכר הנס ולציון המאורע קבעו חכמים את שמונת ימי החנוכה, לימי הלל והודאה לה' על הישועה הגדולה. נוסף לכך, בימים אלו מדליקים נרות. ביום הראשון מדליקים נר אחד, בשני - שניים, בשלישי - שלושה, עד לשמונה נרות ביום השמיני. בלשון חכמים קרוי מהלך זה: " מוסיף והולך ".

למעשה, מהלך זה של "מוסיף והולך", מאפיין את המרד כולו. המרד שהחל במתי מעט, הלך והתרחב, עד שהקיף את כל שדרות העם. הוא מאפיין גם את מערכות הקרב: ניצחונות קטנים על חילות המצב, ניצחונות גדולים יותר על חיל שומרון ועל חילות ארם. ולבסוף, ניצחונות מכריעים על חיל האימפריה, על עשרות אלפי רגלים ופרשים, על טורים ארוכים של פילי מלחמה שהארץ רעדה תחתיהם. עד שסופו של דבר, הגיע הניצחון המוחלט. יוון הודתה בתבוסתה וכרתה ברית שלום עם המתקוממים. אך עדיין לא היה זה סוף פסוק. יהודה המכבי המשיך בביסוס השלטון ובמיגור האויבים מסביב, במואב ובגלעד. שמעון אחיו הדביר את גויי השומרון והגליל. ההתבצרות, ההתחזקות וההתרחבות המשיכו גם בדור הבא ובדור שאחריו.

"מוסיף והולך" אינו לקח היסטורי גרידא. מועדי ישראל אינם התרפקויות נוסטלגיות על העבר בלבד. הם משדרים לקח עכשווי, מסר אקטואלי - אלינו ובשבילנו.

מרד החשמונאים - נצחי הוא, הקרב לא הוכרע. בכל אחד מאיתנו מקנן יווני קטן, עריץ, כובש זר, המנסה לכפות תרבות זרה על מהותנו ועל ישותנו. שמו של אותו כובש זר: היצר הרע.

מדהים הדבר! הוא נוקט אותם אמצעי פיתוי כאנטיוכוס של אז: במות בידור ואצטדיונים, תחרויות ספורט וחגי יין וזמר. הוא מציע כתחליף פילוסופיה מופשטת ואמנות מגוונת: פיסול, מחזאות, שירה ומחול. ובלבד, שתוסח תשומת הלב מהעיקר שלשמו נבראנו ובעבורו נוצרנו: עבודת הבורא, הכרה בו, תפילה אליו וקיום מצוותיו.

כל יהודי העורך חשבון נפש, הנוכח בנתק ומבקש לשוב לבוראו, לשורשיו, למסורת הדורות - הריהו כמתתיהו הכהן הגדול בשעתו. כמתתיהו העולה על חורבות מזבח האליל, מניף את פגיונו ומכריז על המרד הגדול: " מי לה' - אלי !"

את מי הוא מזעיק? את כל כוחות נפשו, את כל כוח רצונו. וזאת, כדי למרוד באימפריה אדירה: בשליטת היצר, במאחזיו, בהרגלים שנעשו טבע, במאוויים שהשתרשו, באורחות החיים שהתמסדו.


 

   חנוכה - חג המסירות הנפש

אנטיוכוס מלך יוון לא היה מסוגל לגזור גזירות שמד על ישראל, אם לא ניתנה לו רשות לכך משמים, וזאת בעקבות מצב רוחני ירוד בישראל. בדורו של מתתיהו הכהן הגדול התרשלו ישראל בעבודת בית המקדש, והיא זו שהביאה לגזירות השמד ונטלה מהם זכות עילאית זו – לעבוד את ה' בבית המקדש.

אכן, יחידי הסגולה שבאותו דור, ומתתיהו הכהן הגדול בראשם, התעוררו במסירות נפש לעשות הכול כדי להשיב את עבודת בית המקדש למקומה. לנוכח המאמצים הגדולים שעשו כדי לזכות שוב במצוה זו, סייעו בידם מהשמים להשיג את מבוקשם.

פרשת נס פך השמן מלמדת על החיבה הגדולה שרחש הקב"ה לכהניו הקדושים. הם גילו עוז ותעצומות נפש, ומהשמים נענו להם באמצעות נס שגילה שמעשיהם רצויים בעיני ה'. גילוי של נס משמים קשור למסירות נפש מצד האדם.

מסירות נפש - משמעותה שבירת חוקי הטבע. כללי הטבע גורסים שהדבר היקר ביותר לאדם הוא חייו. האדם מוכן בצורה טבעית לתת הכול, ובלבד שיתאפשר לו להמשיך לחיות. החשמונאים הוכיחו, שהם מסוגלים להתגבר על טבעם ולוותר אפילו על חייהם, כדי לא להמרות את רצונו של הקב"ה. החיים יקרים בעיניהם, אולם רצון ה' יקר יותר.

מסירות נפשם של החשמונאים התבטאה לא רק בנכונותם למות על קידוש השם, אלא גם בעצם הכרזת המלחמה על צבא אוייב, שהיה גדול מהם בכח ובכמות. למרות היותם מודעים היטב לעוצמת אויביהם, החליטו החשמונאים שהם ישיגו את מבוקשם, ויהי מה.

תמצית מסירות נפשם של החשמונאים היתה ההחלטה האמיצה לעשות ככל היכולת, ואף יותר מהיכולת, כדי להוותר נאמנים לה' ולתורתו.

המכבים הבינו שעליהם לפעול בצורה חריגה, שלא תתחשב בשום מגבלות. לפיכך, קידשו מלחמת חורמה על היוונים ועל עוזריהם, בעוז, שלא כדרך הטבע.

כאמור, מאחר שישראל עשו מעשים כבירים, למרות שלפי חישובים טבעיים הם היו חסרי סיכויים להצלחה, אף הקב"ה הושיעם באופן החורג מגדר הטבע. הקב"ה מסר את הרבים ביד המעטים, ואת הגבורים ביד החלשים עוסקי התורה.

חובת מסירות נפש היא הלקח שעלינו להפיק מחנוכה. זהו הדלק הרוחני שעלינו להצטייד בו כדי לעמוד על משמר יהדותנו. חג החנוכה נועד למלא את נשמותינו בנכונות להקרבה עצמית למען ה'. .

 

 

בברכת חנוכה שמח

צוות "ערכים"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה