chiddush logo

פורים - וְזִכְרָם לֹא יָסוּף מִזַּרְעָם

נכתב על ידי אלון, 9/3/2020

 המפרשים כבר העירו על העובדה שבכל מגילת אסתר לא נזכר שם ה'.

על הפסוק ממגילת אסתר (ט, כח): "וִימֵי הַפּוּרִים הָאֵלֶּה לֹא יַעַבְרוּ מִתּוֹךְ הַיְּהוּדִים וְזִכְרָם לֹא יָסוּף מִזַּרְעָם", אומרת הגמרא (מגילה ז, א) שהיא ראיה חותכת לדעה שמגילת אסתר נאמרה בהשראה אלוקית (ברוח הקודש).

עובדת הקיום הנצחי של עם ישראל ושמירת חג הפורים היא האישור האלוקי למגילת אסתר. למעלה מאלפיים וחמש מאות שנים עברו מאז התרחש נס הפורים. כל השנים האלו היו רצופות גזרות ופרעות. בכל זאת שמר עם ישראל ברציפות על חג הפורים עד עצם היום הזה.

מגילת אסתר היא האב טיפוס, תבנית היסוד של חיי עם ישראל בגלותו. במכלול ההיסטוריה של העם היהודי, מגילת אסתר אינה מתארת רק את תקופת מרדכי ואסתר, אלא היא משקפת את חיי העם היהודי בכל שנות גלותו.

במשך אלפיים וחמש מאות השנים שחלפו מאז נס פורים, העם היהודי חווה "אחשוורושים" ו"המנים" שונים - נאצים, קומוניסטים, נוצרים ומוסלמים - בכל העולם כולו. בשינויים קלים כל המסופר במגילת אסתר, חזר והתרחש דוד אחר דור במקומות שונים בעולם.

בספרו "שערי תשובה" כותב רבנו יונה גירונדי (שער ב', אות ה): "ויש על הבוטח בה' להוחיל במעוף צוקתו, כי יהיה החושך סיבת האורה". כלומר: מידת הביטחון היא לקוות ולייחל בעת צרה ומצוקה, שהחושך שהוא חווה, התקופה הקשה שעוברת עליו, היא בעצמה תהיה הסיבה לטוב שיביא עליו הקב"ה. על הפסוק (מיכה ז, ח): "אַל תִּשְׂמְחִי אֹיַבְתִּי לִי כִּי נָפַלְתִּי קָמְתִּי, כִּי אֵשֵׁב בַּחֹשֶׁךְ - ה' אוֹר לִי" אמרו חז"ל (מדרש תהלים, מזמור ה): "אלולי שישבתי בחושך - לא היה אור לי"!

הואיל והקב"ה הוא טוב ומיטיב, כל מה שהוא עושה אינו אלא לטובת האדם, ועמנו אשר נמצא די שנים בחזית ההיסטוריה, יודע היטב כי מכל צרה ומצוקה יצאנו מחוזקים יותר, וככל שהאפלה גדולה יותר, האור שיופיע בעקבותיה יהיה גדול ובוהק.

חג פורים, בא ואומר לנו, שבתוך ההסתר, בתוך החשכה ובין הצללים, בתוך הגזירות והקשיים וחוסר הוודאות - גם שם נמצא ה'.

על המשנה "הקורא את המגילה למפרע - לא יצא", אומר הבעל שם טוב שהקורא את המגילה ואינו רואה בה אלא סיפור שאירע "למפרע", בעבר, לא יצא ידי חובתו, שכן מטרת קריאת המגילה אינה לשם סיפור בעלמא. מגילת אסתר היא תמצית חיי ישראל בגלות, ושל האמונה כי מתחת לכל הסיבות החיצוניות מתגלה "שומר ישראל" ולהאמין כי תמיד (אסתר ד, יד): "רֶוַח וְהַצָּלָה יַעֲמוֹד לַיְּהוּדִים".

סיפור המגילה עודנו נמשך כל עוד קיימת הגלות, וכל עוד פועל העולם כפי שהוא פועל כעת - בהסתר פנים ובעילום שמו של הקב"ה.

 

הרב עדין אבן ישראל שטיינזלץ, מהספר: "חיי שנה" , הרב מנחם מענדל קפלן, מהאתר חב"ד – אור אין סוף

הרב שבתי סבתו, מהספר: "ותישאני רוח - האורות הגנוזים בפרשת השבוע ובדברי חז"ל" , "ותן חלקנו"


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע