chiddush logo

פרשת השבוע - אחרי קדושים

נכתב על ידי אלון, 26/4/2020

 "וְכִי יָגוּר אִתְּךָ גֵּר בְּאַרְצְכֶם לֹא תוֹנוּ אֹותוֹ" (ויקרא יט, לג)

 

פסוק זה מלמד על איסור אונאת דברים, האוסר לומר דברים פוגעים שמצערים את האדם. איסור זה שייך כלפי כל אדם, אבל הוא נכון במיוחד כלפי גר, שמרגיש זר ופגיע בסביבתו החדשה.

אבל הדברים אמורים לא רק כלפי גר כפשוטו. יש עוד גר שנמצא בגלות בעולם הזה - והוא הנשמה שבתוכנו. הנשמה נשלחה לעולם הזה מגובהי מרומים, ונאלצה להתלבש בגוף גשמי מלא יצרים ותאוות. כל אחד מאיתנו הוא שליח שירד לעולם כדי לפעול ולתקן משהו, ובסוף השליחות והמשימה אנחנו חוזרים למקום שממנו באנו.

אחד הדברים שהיה חשוב לרבי נחמן ללמד את תלמידיו הוא שלא ייתנו לעולם להטעות אותם (שיחות הר"ן, סימן נא): "העולם הזה אינו כלום, רק למשוך אל התכלית הנצחי... כי העולם הזה מטעה אותנו לגמרי. שמראה אל האדם כאילו הוא מרויח בכל פעם ובסוף אינו כלום... את זה תקבלו מאתי שלא להניח עצמו להעולם להטעות. שלא יטעה אותו העולם כי לא נמצא אחד שיהיה לו קץ וסוף טוב מן העולם".

העולם הזה מתעתע מאוד. הוא גורם לאדם להרגיש שזו המציאות האמיתית, למרות שאין באמת מה לצפות ממנו. חלק ניכר מצרות האנושות נובעות משכחת העולם הבא, ומהמחשבה שהעולם הזה הוא מקומנו האמיתי. אילו היו זוכרים כולם שאנחנו רק שליחים פה בדרכנו חזרה לעולם העליון, הדברים היו נראים שונים לגמרי.

וזו כוונת הפסוק: "וְכִי יָגוּר אִתְּךָ גֵּר" - כלומר הנשמה שנשלחה לעולם הזה ושוכנת בגוף גשמי, "לֹא תוֹנוּ אֹתוֹ" - אל תרמו אותה, אל תתנו ליצרים ולתאוות של העולם הזה לשלוט בה. על מנת לממש את תפקידנו בעולם ולהתחבר אל נקודת האמת שקיימת בנו, הלא היא הנשמה, עלינו לזנוח את החשיבה שחומריות, עושר והנאות העולם הזה הם התכלית.

שני כוחות מרכזיים נמצאים באדם ומכוונים אותו במהלך חייו:

האחד הוא כוח ה"גוף" - שמושך את האדם אל הדברים החומריים, והשני הוא כוח ה"נשמה" - שמושך את האדם אל העולם הרוחני.

חכמת היהדות היא ב"איזון" של שני כוחות אלו - לשלב בין העולם הגשמי לבין העולם הרוחני, כאשר יש לדעת שהעולם הגשמי הוא אמצעי בלבד למימוש העולם הרוחני, וכפי שרבי נחמן מייעץ לנו (ליקוטי מוהר"ן, חלק א, ב-ג): "גוּף וָנֶפֶשׁ, הֵם בְּחִינַת אוֹר וָחֹשֶׁך... וְצָרִיך כָּל אָדָם לְהַכְנִיעַ הַחֹמֶר".

 

הרב שלום אביחי כהן

משה רט, אליהו טייב - מהספר: "שולחן השבת עם רבי נחמן"

ניר אביעד, מהאתר - "השבוע בפרשה": http://nir.benny-aviad.com/


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע