chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "שלח" ה'תש"פ

נכתב על ידי ידד, 10/6/2020

 

 

 

"הארץ אשר עברנו בה לתור אותה טובה הארץ מאוד מאוד" - כך אמרו יהושע בן נון וכלב בן יפונה, שני המרגלים שנשלחו ע"י משה לתור את הארץ, לכל בני ישראל. 

קריאה זו של שני המרגלים על טיבה של ארץ ישראל, ובהדגשה ברורה בחזרה על המילה "מאוד", באה אחרי שעשרת המרגלים האחרים, בשובם ממשימת הביקור בארץ, הוציאו דיבתם רעה על הארץ ושכנעו את העם שאין טעם להמשיך את הדרך, וכל ישראל איבדו את האמונה והצטרפו לתלונות על משה ואהרן.

הקב"ה כעס על המצב ורצה להעניש את העם בכליה גמורה, אך אחרי תפילות ותחינות של משה לסליחה, הומר העונש בהליכה של ארבעים שנה במדבר כדי שהדור הנוכחי לא ייכנס לארץ.

בנקודה הזו ביקש העם לכפר על חטאיו, והודה בחטא הגדול שעשה וקבוצה קטנה מהעם מנסים להעפיל ולהיכנס לארץ ישראל באופן עצמאי אך ניגפת במלחמה עם עמלק?

מדוע ה' לא קיבל את ניסיון החזרה בתשובה שלהם? למה הם נענשו אם ניסו לתקן את טעות חטא המרגלים?

אלא שצריך להבין ולדעת שיש מצבים שזו השעה שלהם ואם היא עוברת לא ניתן "לחזור לאחור". יש פעמים שאי אפשר לתקן מה שקלקלת. הייתה עת רצון, בשעת שליחות המרגלים וחזרתם לעם וכעת "נטרפה השעה" ויש על כך מחיר, ולעיתים, כמו במקרה הזה, המחיר כבד מאוד.

אדם, ובטח עם, צריך לדעת ולהכיר את 'רגע השעה' בה הוא נמצא. אם לא ינצל האדם את אותה ההזדמנות היא פשוט תיעלם.

אם נשליך את הדבר לימינו, לאחר שמדינת ישראל הצליחה במחיר כבד מאוד להתגבר על מגיפת הקורונה, לפחות בהתקפה הראשונה שלה, אנו נקראים כולם, ללא יוצא מן הכלל, וכחלק מערבות הדדית, לשמור על הכללים שהכתיבו לנו כדי לשמור על חיינו וחיי הסובבים אותנו, ובטח הדור המבוגר. זו בדיוק השעה והזמן לחדד את התקנות, לעמוד על המשמר, כי אחרת ניאלץ לעמוד שוב מול משבר גדול, מול אולי היקפי מספרים גדולים של חולים וח"ו גם מתים, אך ביכולתנו, אם נקפיד כיום על הכללים, להתגבר על המחלה תוך כדי המשך החיים.

שנזכה לבריאות איתנה.

 

שבת שלום ומבורך!

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם.

יהושע בן נון,כלב בן יפונה,המרגלים, דיבתם רעה,כליה גמורה, חטא המרגלים, לתקן ,קלקלת,עת רצון,שעת שליחות,

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע