chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "פנחס" ה'תש"פ

נכתב על ידי ידד, 8/7/2020

 

 

מדינת ישראל נמצאת בימים אלה במשבר קשה של מגיפת הקורונה. המגיפה הקשה שעבר כאן איתנו מאז פורים פחות או יותר באה אלינו אחרי משבר הנהגה קשה מאוד במהלכו רק אחרי 3 מערכות בחירות רצופות קמה ממשלה בישראל וגם היא ממשלת אחדות שמתקשה לתפקד ובעיקר להתנהל בידיים משולבות מה שמעצים את משבר ההנהגה ובעיקר באמון העם מול מנהיגיו.

בפרשתנו, פרשת "פנחס", אומר ה' למשה שהוא לא ייכנס לארץ ומציע לו לעלות להר העברים על מנת לפחות לראות את ארץ ישראל ובנוסף להיות מוכן לקראת מותו. משה כחלק מהפרידה מעם ישראל מבקש מה' למנות מנהיג לעם שיחליף אותו. הוא לא רוצה להשאיר את בני ישראל בלי רועה. ה' מצווה אותו למנות את יהושע: "ויאמר ה' אל משה קח לך את יהושע בן נון איש אשר רוח בו וסמכת את ידך עליו". 

משה אכן מבצע את ציווי ה' אך באופן המיוחד לו: "ויסמוך את ידיו עליו ויצוהו כאשר דיבר ה' ביד משה". מסביר רש"י במקום: "בעין יפה יותר ויותר ממה שנצטווה. שהקב"ה אמר לו וסמכת את ידך והוא עשה בשתי ידיו ועשאו ככלי מלא וגדוש ומלאו חכמתו בעין יפה... אף לעניין ההוד נתן מהודו עליו".

משה היה מנהיג מיוחד. הוא לא התרגש או נבהל שסוף חייו ותפקידו מסתיים והוא בעצמו מזרז מציאת מחליף ראוי ולאחר מכן מוודא ודואג להעביר לו את כל הסמכויות אפילו מעבר למה שה' ציווה אותו. משה יודע "שהגדלת הראש" הזאת, שהאצלת הסמכות כאן, תיתן ליהושע כח.תעניק לו רוח וגב חזקה להיכנס באופן חלק לתפקיד ואף תעצים את יכולתו. משה לא מהסס לתת לבא אחריו את הכלים הנכונים עבורו מפני שהוא רואה את טובת העם מול עיניו

האצלת הסמכויות הזאת נכונה למנהיג. היא נכונה גם בענייני חינוך שאנו רוצים להעצים ולגדל את ילדנו ותלמידנו ולתת להם כח ודחיפה קדימה.

אולי דווקא בשעת משבר הנהגה, ראויים מנהיגנו ללמוד ממשה, לחלק ולתת סמכויות למנהיגים נוספים שיתנו לעם מחוכמתם, מיכולתם, מניסיונם, שהרי מנהיג אמור לשרת את העם ולא את עצמו, ובעז"ה אם כך יפעלו נזכה לאמון מחודש בהם וביציאה לדרך חדשה.

 

שבת שלום ומבורך!

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם.

האצלת סמכויות,מנהיג,חינוך,להעצים, ,לגדל,כח, דחיפה קדימה,בעין יפה,מלא וגדוש, פנחס,

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה