chiddush logo

ברכת שנה טובה מהקב"ה בכבודו ובעצמו או - " לבנת הספיר "

נכתב על ידי izik28, 16/8/2020

 בסד 


ד"ת להפטרת שבת שופטים ב  אלול התש"פ 

     ברכת שנה טובה מהקב"ה בכבודו ובעצמו  או - "  לבנת הספיר  "
-------------------------------------------------------------
הפ"ס שפותח את הפטרת השבת הוא ",אָנֹכִי אָנֹכִי הוּא מְנַחֶמְכֶם מִי אַתְּ וַתִּירְאִי מֵאֱנוֹשׁ יָמוּת וּמִבֶּן אָדָם חָצִיר יִנָּתֵן … הִתְעוֹרְרִי הִתְעוֹרְרִי קוּמִי יְרוּשָׁלִַם אֲשֶׁר שָׁתִית מִיַּד ה' אֶת כּוֹס חֲמָתוֹ אֶת קֻבַּעַת כּוֹס הַתַּרְעֵלָה שָׁתִית מָצִית": א"ר אבהו בשם ר' יוחנן: כשנתן הקב"ה את התורה, צפור לא צווח, עוף לא פרח, שור לא געה, אופנים לא עפו, שרפים לא אמרו: קדוש קדוש, הים לא נזדעזע, הבריות לא דברו, אלא העולם שותק ומחריש. ויצא הקול: "אנכי ה' אלהיך". וכן הוא אומר: "את הדברים האלה דבר ה' אל כל קהלכם … קול גדול ולא יסף" (דברים ה יט) … כשאדם קורא לחבירו יש לקולו בת קול. והקול שהיה יוצא מפי הקב"ה לא היה לקולו בת קול …כשדבר הקב"ה על הר סיני השתיק כל העולם כדי שידעו הבריות שאין חוץ ממנו, ואמר: "אנכי ה' אלהיך". ולעתיד לבוא כתיב: "אנכי אנכי הוא מנחמכם" ואם נשאל מדוע המילה " אנכי" נכתבת פעמים" הרי אין אות מיותרת בתורה?מוסבר בפסיקתא רבתי פרשה לג ד"ה ,"דבר אחר אנכי לפי שמעמד הר סיני קבלו שני אנכי: "אנכי ה' אלהיך" (שמות כ ב),ו- "כי אנכי ה' אלהיך אל קנא" (שם שם ד) לפיכך הקב"ה מנחמכם בשני אנכי: "אנכי אנכי הוא מנחמכם " ,קרי אני בכבודי ובעצמי מנחם ומרגיע אתכם שעוד הטוב קרוב מאוד לבוא  .
לוחות הברית ישראל קבלו במעמד הר סיני   שעליהם מושתתים כל חיינו ובהם עלינו להגות יומם ולילה ,וברור  שכל המצוות נגזרות מהם אותם עלינו להקפיד ולקיים ביתר שאת ובשמחה עם יראה למען שמו באהבה בחודש אלול בו המלך עצמו שמנחם אותנו נמצא בשדה למעננו!! היו עשויות מאבן הספיר , המדרש מפרש שמדובר באבן חן יקרה ושמה "סנפירינון". על פי המדרש , לחציבת הלוחות השניות שהייתה בידי משה נעשה נס. בתוך אוהלו של משה נברא מחצב של הסנפירינון.
התלמוד מציין שכריית אבני היהלום לעשיית הלוחות העשירה את משה עצמו, שקיבל במתנה את הפסולת שנוצרה מחציבת האותיות באבן היקרה מה שמקשר אותנו לפ"ס  , "וַיִּרְאוּ אֵת אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל; וְתַחַת רַגְלָיו כְּמַעֲשֵׂה לִבְנַת הַסַּפִּיר, וּכְעֶצֶם הַשָּׁמַיִם לָטֹהַר" מהי אותה  " לבנת הספיר" ? [ברור שכל הנכתב  הוא כדי
לסבר את האוזן ממה שנוכל להבין שכן הקב"ה אינו גוף או דמות גוף!] ,במדרש מובא  הסבר מדהים," לִבְנַת - מלשון לְבֵנָה ששמים בבניין. "כמעשה לבנת הספיר - היא היתה לפניו בשעת השעבוד, לזכור צרתן של ישראל, שהיו משועבדים במעשה לבנים" ( רש"י , ע"פ בבלי סוטה י, וכן תרגום יונתן) .  הלבנה מסמלת את עבדות בני-ישראל במצרים, (שמות א יד): "וַיְמָרְרוּ אֶת חַיֵּיהֶם בַּעֲבֹדָה קָשָׁה, בְּחֹמֶר וּבִלְבֵנִים וּבְכָל עֲבֹדָה בַּשָּׂדֶה, אֵת כָּל עֲבֹדָתָם אֲשֶׁר עָבְדוּ בָהֶם בְּפָרֶךְ". כשבני-ישראל עבדו בפרך במצרים, הם חשבו אולי שה' שכח אותם, שלא אכפת לו מהם.    עכשיו, במעמד כריתת הברית בין ה' לישראל, חשוב לה' להראות להם שמעולם לא שכח ולעולם לא ישכח - הלבנה המסמלת את השיעבוד שלהם והיא נמצאת תמיד לידו, כביכול מונחת על הארץ ליד רגלי כיסא מלכותו.
לִבְנַת - מלשון לָבָן, צבע בהיר מאד, "עֶצֶם נֶעְדָּר כָּל הַצּוּרות הַשִּׂכְלִיּות וּמוּכָן לְקַבְּלָם, כְּמו הַסַּפִּיר הַלָּבָן הַנֶּעְדָּר מִכָּל הַמַּרְאות. וְהוּא עֶצֶם הַנֶּפֶשׁ הָאֱנושִׁית הַשִּׂכְלִית, הַנֶּעְדֶּרֶת מִכָּל מַדָּע וּמוּכֶנֶת לְקַבְּלָם בְּעִיּוּן בְּחִירִיִּי" ( ספורנו ) .  הספיר הלבן-שקוף מסמל את נפש האדם, שהיא בלידתו של האדם כמו "לוח חלק" המוכן לקבל כל דעה וכל נטיה לפי בחירתו החופשית של האדם.  "וְרָאוּ שֶׁזֶּה הָעֶצֶם הוּא נִבְדָּל מִן הַחמֶר הָאֱנושִׁי וְטָהור מִמֶּנּוּ, כְּמו שֶׁעֶצֶם הַשָּׁמַיִם... טָהור וְנָקִי".   עכשיו, במעמד קבלת התורה, חשוב לה' להראות לבני-ישראל שיש להם בחירה חופשית - הנפש שלהם היא שקופה וצלולה כמו ספיר, טהורה ונקיה כמו השמים. גם אם האתגר שמציבה התורה נראה קשה - הוא תמיד אפשרי.
"וְתַחַת רַגְלָיו - בָּאָרֶץ, שֶׁהִיא שֵׁפֶל הַכּל, כְּאָמְרו", (ישעיהו סו א): "כֹּה אָמַר ה': הַשָּׁמַיִם כִּסְאִי וְהָאָרֶץ הֲדֹם רַגְלָי, אֵי זֶה בַיִת אֲשֶׁר תִּבְנוּ לִי וְאֵי זֶה מָקוֹם מְנוּחָתִי?"
הקב"ה שם את רגליו כביכול  על הלבנים ששעבדו את ישראל במצרים ,אותם לבנים הם בצבע הלבן ,הטהור! כמו שמלת כלה לבנה ביום  חופתה , הקב"ה אמר לישראל, למרות כל מה שעברתם בשעבוד מצרים ,אתם טהורים וקדושים, שלא תמעיטו בערך עצמכם או תפחיתו  בגלל המצרים או גורם אחר מיכולתכם הגדולה להתקדש ולהטהר גם אם אתם נופלים לשעבוד היצר הרע! תמיד הקבה" איתנו! כך גם באלול ,למרות כל החטאים והקרונה הארורה ,הקב"ה רוצה בתשובתינו! " כי לא אחפוץ במות המת כי אם בשובו מדרכו וחיה" 
ה" יתברך נותן לנו ארבעים  יום קדושים וטהורים למעננו!! נטו!! בגלל אהבתו אותנו ! הוא אומר לנו 
" אנכי אנכי הוא מנחמכם" , תרגעו ותדעו שאני הוא בכבודי ובעצמי מנחם אתכם מעצבונכם ,גם אם אתם חוטאים וחושבים  שאין לכם סיכוי להטהר ומאוחר מידי  .. אתם טועים! תזכרו  איפה מונחים" רגלי ", בלבנת –אותה לבנת שעבוד של מצרים ,הספיר  נזכרת באבני החושן," וְהַטּוּר, הַשֵּׁנִי--נֹפֶךְ סַפִּיר, וְיָהֲלֹם." רבנו בחיי מסביר," יששכר על ספיר, והיא מראה תכלת, לפי שהיו גדולים בחכמת התורה, שנאמר: ומבני יששכר יודעי בינה לעתים, ולוחות התורה על סנפירינון היו, וכן מצינו במתן תורה ותחת רגליו כמעשה לבנת הספיר. וידוע שנפש בעלי התורה צרורה בצרור החיים תחת כיסא הכבוד שכתוב בו כמראה אבן ספיר דמות כסא. והתכלת צבע של ענוה ושפלות לא גאוה אדמימות וירקות. וסגולתה להאיר העיניים ולכן מעבירים אותה על העינים, וכן התורה מאירת עינים, והאבן הזו תועיל לכל כאב ונפיחה בכל מקום שתהיה בגוף וכן התורה מרפא לכל הגוף וכדברי רז"ל חש בראשו יעסוק בתורה."
אבן הספיר כללה אם כך את הצבע הלבן  הטהור  " לכו נא ונוכחה יאמר ה" אם יהיו חטאיכם כשנים כשלג ילבינו" ,מצודת דוד מפרש " ר"ל וכאשר תודו שהדין עמדי ותשובו לי אז אם יהיו חטאיכם אדומים כשני תולעת יולבנו כשלג ר"ל אכפר על חטאתכם"   וכצבע הכחול שמיזכור את האימרה" תניא, היה רבי מאיר אומר: מה נשתנה תכלת מכל מיני צבעונין? מפני שהתכלת דומה לים, וים דומה לרקיע, ורקיע דומה לאבן ספיר, ואבן ספיר דומה לכסא הכבוד " ,כל זמן שאנו  רוצים לחזור בתשובה ,עלינו להביט השמיימה  ולזכור את הדברים דלעיל , הקב"ה נמצא בכל מקום , גם בהכי שפל,  אם נזכור זאת  ,ונדבוק בפ"ס," דע לפני   מי אתה עומד לפני מלך מלכי המלכים הקדוש ברוך הוא"  ,ותוך כדי כך נתקן את דרכנו , מחשבתינו, יחסינו לזולת  , נגמול חסד ולא אנוכיות  ,נהיה אלול תמיד באמת מכל הלב,  נזכה להשראת השכינה וכל הטור הטוב בליבנו ובכל מעשינו שכן "כמים הפנים לפנים כן לב האדם לאדם " וכך גם הקב"ה ינהג עמנו ברחמים  ובמילו כל תפילתינו  לטובה ובריאות לשנה טהורה כשמלת  כלה לבנה! כנסת ישראל והקב"ה שנישאים ביום כיפור הבעל"ט . שנה טובה מתוקה בריאה שמחה  ומאוחדת לכולם !! 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע