chiddush logo

מעלת האשה עפ"י בריאתה

נכתב על ידי ברוך עינב, 16/10/2020

בס"ד


ישנן כמה ראיות שמעידות על כך שהאשה היא בריאה נעלה יותר מזו של האיש מחד ומאידך מצאתי כמה הסתיגויות לכך:

א. את האדם ברא אלוקים מהעפר שהוא בחינת דומם, היסוד הירוד ביותר בבריאה ולעומת זאת את האישה ברא מצלע אדם הראשון, שהוא תפארת הבריאה.

זאת מחד אך מאידך ידוע שבריאת אדם הראשון מהעפר כללה הן את הצד הזכרי והן את הצד הנקבי שהיו דבוקים זה לזו, ולאחר כמה שעות הפריד ביניהם ע"י נסירה לאחר שהפיל על האדם תרדמה כדי שלא תתגנה עליו, ומכאן יוצא ששניהם נבראו מהאדמה ומהבחינה הזאת ניתן אולי לומר שאין כל עדיפות של אחד הצדדים על השני.

ב. הרב שלמה לוינשטיין אומר שבברכות השחר לא תיקנו לאיש לברך "שעשני יהודי" אלא "שלא עשני גוי", וכפי שאומר הב"ח על דברי הגמרא שנוח לו לאדם שלא נברא יותר משנברא ולכאן לא ניתן לברך בלשון "שעשני", ואם כבר נברא אז לפחות שלא כגוי שחייב רק בשבע מצוות בני נוח אלא כיהודי שחייב בתרי"ג מצוות, ולעומת זאת לאשה תיקנו לברך "שעשני כרצונו", שהרי לפני בריאת האדם הקב"ה התיעץ עם המלאכים אך את האישה ברא לבד וללא כל התיעצות. עכ"ד.

זאת מחד אך מאידך חשבתי בעה"י על מספר הסברים אפשריים לכך שהקב"ה ברא את האישה ללא התיעצות עם המלאכים:

1. ידוע שהסיבה העיקרית שהקב"ה התיעץ עם המלאכים היא שירגישו שיש להם חלק בבריאת האדם ומתוך כך לא יגיעו לידי קנאה באדם מתוך תחושת שותפות בבריאתו, ועיקר הקנאה היא באיש שמצווה ללמוד תורה, ולראיה השטן נלחם לראשונה עם יעקב, כי עם החסד שאברהם אבינו עשה הוא איכשהו "הסתדר" וגם עם התפילה של יצחק אבינו למרות שאלו דברים חשובים ביותר שאסור לזלזל בהם ולהמעיט מערכם, אך כשיעקב התחיל ללמוד את התורה הקדושה שיכולה להביא את האדם למעלות העליונות והמקומות הנשגבים ביותר, יותר מכל דבר אחר שיש כאן בעולם, על זה השטן כבר לא יכול היה לשתוק והיה חייב לפעול.

2. בתורה כתוב: "וַיֹּאמֶר אֱלֹקִים נַעֲשֶׂה אָדָם בְּצַלְמֵנוּ כִּדְמוּתֵנוּ... וַיִּבְרָא אֱלֹקִים אֶת הָאָדָם בְּצַלְמוֹ בְּצֶלֶם אֱלֹקִים בָּרָא אֹתוֹ זָכָר וּנְקֵבָה בָּרָא אֹתָם" (בראשית א, כו-כז), ואם נדקדק בדברי הכתוב נוכל לראות שכתוב שאלקים התיעץ עם המלאכים לגבי האדם ולא לגבי "איש" או "זכר" לדוגמא, ומכאן שהאדם מורכב מזכר ונקבה, שנאמר: "זָכָר וּנְקֵבָה בְּרָאָם וַיְבָרֶךְ אֹתָם וַיִּקְרָא אֶת שְׁמָם אָדָם" (בראשית ה, ב), ולכן יש צד לומר שההתיעצות עם המלאכים כללה גם את הצד הנקבי שבאדם בצורה כזאת או אחרת.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע