chiddush logo

מתי להיות לא נח

נכתב על ידי אריאל מרדכי פנדל, 23/10/2020

 מה אומרת לנו פרשת נח? 


אחד האדמו"רים איבד את כל משפחתו הענפה בשואה. למרות השבר הנוראי, עלה לארץ והקים שוב משפחה וקהילה גדולה של חסידים. הוא נתן פירוש מקורי מדוע מכסים את העיניים בזמן אמירת שמע ישראל. גם אם כל העולם רועש ומלא צרות עד שנראה שאין אלוקים, תעצום עיניים ותאמר 'אני לא נותן לעובדות לבלבל אותי, אני לא רואה כלום, יש רק ה' אחד'.

נח היה אולי איש נוח, אבל ידע גם לומר את האמת בריש גלי כמסופר בחז"ל "אמר להם נח: שובו מדרכיכם וממעשיכם הרעים שלא יביא עליכם מי המבול" (פרקי דרבי אליעזר פרק כב). כאשר יש מבול של תרבות מקולקלת בחוץ, גם האיש הכי נעים ונוח לבריות צריך להיות לא נוח אלא תקיף ובעל אמירות ברורות.
נוח שומר על עצמו על ידי כניסתו אל התיבה, אל המקום הסטרילי, אל החממה. שם מתפתח לו הגרעין של חיי כל העולם כולו. התיבה היא בבחינת מעט המחזיק את המרובה. גם אצלנו יש תחומים שהם בבחינת מעט, אבל האיכות שבהם היא גדולה כל כך.  

אנו קרואים להתכנס, להכנס אל התיבה שלנו ולהתעלם מהעובדה שזה לא מצטייר טוב בעיני אחרים, לא נחשב. לפעמים התיבה היא בית המדרש והתעצמות בתורה, לפעמים הקשר האינטימי עם הקב"ה על ידי תיבות התפילה (כדברי הבעש"ט": צהר תעשה לתיבה, שיש להכנס אל מילות התורה והתפילה ולהאירם, לגלות את האור, האנרגיות והחיים שיש בהם).
אך לעניות דעתי, התקופה הזו והזמן הזה מזמינים אותנו להכנס אל תיבה אחרת, הלא היא הבית שלנו (תיבה- אותיות 'הבית'), המשפחה, הזוגיות. לדוגמא, גיליתי שלפעמים כעסים או מתחים בבית נוצרים בגלל שאני כאבא, לא מכבד מספיק את הילדים, לא נותן להם מקום של כבוד. בהקשר לזה, תרגיל שעשיתי לאחרונה הוא להתבונן בכשרונות ובחוזקות של אחד מילדיי (זה שיש לי איתו התנגשויות). במשך יותר משבוע הסתכלתי עליו והתבוננתי במעשים היפים שלו. לא היה קל להסתכל מהצד וללא שיפוטיות. גיליתי שיש לו תכונות יפות ואפילו נדירות כמו יצירתיות, כישורים חברתיים ולקיחת אחריות. לאט לאט, נוצר אצלי יחס של כבוד אליו, וממילא היחס אליו השתפר.

בתוך התיבה הזו, שנמצא בה נוח יותר משנה, נולדים ונוצרים דברים אדירים. כל העולם נוצר שם. גם בתוך התיבה שלנו נוצרים חיים. לא לחינם התקיים בנו לאחרונה "ויסגור ה' בעדו", לא נוסעים ולא מתפרסים אלא מתמקדים. נשארים בבית, מתחככים אחד בשני, לומדים אחד על השני,  ומקשיבים זה לזה. 

אלו הם שני מסרים יקרים מפרשתנו. 
ראשית, להיות בהיר ומלא וודאות לגבי מה חשוב לי, במה אני מאמין ומה לא נכנס לביתי. גם האדם שהוא נעים ונוח, יודע לשים 'קאט' ולהכנס הביתה. ושנית, העצמת הקשר המשפחתי, ההקשבה ונתינת כבוד לבני הבית. שם, בקשרים הפשוטים שנבנים יום יום, נוצרים החיים.

בנייה טובה.
שבת שלום.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע