chiddush logo

" עזר כנגדו" לע"נ סבתי גרציא בת מרים ז"ל

נכתב על ידי izik28, 4/1/2021

  בסד 

ד"ת לעלון שבת שמות לע"נ גרציא בת מרים ז"ל  כה טבת התשפ"א 

"עזר כנגדו"
.-----------------------------------------------------------------
עם ישראל 
 ליציאת משה כשליחו של ה" להוצאת ישראל ממצרים קדמה האזהרה לפרעה," ואמרת אל פרעה כה אמר ה" בני בכורי ישראל ואמר אליך שלח את בני ויעבדני ותמאן לשלחו הנני הרג את בנך בכורך ,פ"ס סמוך לו נראה לא קשור לעניין , "וַיְהִי בַדֶּרֶךְ בַּמָּלוֹן וַיִּפְגְּשֵׁהוּ ה" וַיְבַקֵּשׁ הֲמִיתוֹ.  וַתִּקַּח צִפֹּרָה צֹר וַתִּכְרֹת אֶת-עָרְלַת בְּנָהּ וַתַּגַּע לְרַגְלָיו וַתֹּאמֶר כִּי חֲתַן-דָּמִים אַתָּה לִי.  וַיִּרֶף מִמֶּנּוּ אָז אָמְרָה חֲתַן דָּמִים לַמּוּלֹת "
 מצוות המילה נזכרת בפ"ס" ונמלתם את בשר ערלתכם והיה לאות ברית ביני וביניכם","ספר החינוך מבאר," לפי שרצה ה’ יתברך לקבוע בעם אשר הבדיל להיות נקרא על שמו, אות קבוע בגופם, להבדילם משאר העמים בצורת גופם, כמו שהם מבדלים מהם בצורת נפשותם, אשר מוצאם ומובאם איננו שווה".
חתן דמים?
המילה "חתן "שונה בתכלית מהמילה "דמים" אך "משה זכה" בכינוי זה כפי שמפרש רשי," ויבקש המיתו" - למשה לפי שלא מל את אליעזר בנו ועל שנתרשל נענש עונש מיתה תניא א"ר יוסי ח"ו לא נתרשל אלא אמר אמול ואצא לדרך סכנה היא לתינוק עד שלשה ימים אמול ואשהה שלשה ימים הקב"ה צוני לך שוב מצרים ומפני מה נענש מיתה לפי שנתעסק במלון תחלה והיה המלאך נעשה כמין נחש ובולעו מראשו ועד ירכיו וחוזר ובולעו מרגליו ועד אותו מקום הבינה צפורה שבשביל המילה הוא", רשי ממשיך " ותגע לרגליו" - השליכתו לפני רגליו של משה ," "ותאמר" - על בנה "כי חתן דמים אתה לי" - אתה היית גורם להיות החתן שלי נרצח עליך הורג אישי ",ותמוה מה עניין הנחש  לברית המילה ?  .
פרעה מלך מצרים משול לנחש הוא " התנים הגדול" עליו מפרש בעל הטורים, " השלך לפני פרעה יהי לתנין - ולא אמר ויהי אלא אחר שהשליך אותו, אמור למטה יהי תנין כדי שישמע פרעה שעל פי דבורך יחזור לתנין, ולמה לתנין, לפי שפרעה אמר על עצמו התנין הגדול הרובץ בתוך יאוריו, ורמז לו כשם שזה הוא תנין וחזר להיות עץ יבש, כך יחזור פרעה להיות רמה ותולעה."
הנחש שהחל לבלוע את משה הוא  אותו הנחש שמשה קיבל מהקב"ה  כאות שיעשה לפני פרעה כדי להראות לפרעה את גבורת ה" ,והוא  רומז למשה שנשלח לפרעה לשלוח את "בני בכורי ישראל" מטומאת מצרים להזדרז בשליחותו ,בעוד משה  בנו מעכב את מילת בנו בכורו,  צפורה קלטה את הרמז  השמימי ופעלה לקיום ציווי בריתו של ה", בגופו של בנה מה שהציל את משה חתנה 
בזכות נשים צדקניות 
במתן תורה נאמר ," כה תאמר לבית יעקב ותגד לבני ישראל"  ,בית יעקב הם הנשים ,הקב"ה הקדים את מסירת התורה לנשים כיוון שהנשים מזרזות את בעליהם בקיום המצוות ,הרב שבתי סלביטיצקי מסביר  "האיש והאישה הם שני חצאי נשמה שמשלימים זה את זה דווקא דרך השונוּת שלהם שנאמר, "עזר כנגדו " ,בדיוק כמו רחל אשת רבי עקיבא  ששלחה את בעלה ללמוד תורה ,וכשחזר לאחר שנים רבות זכתה לברכה," שלי ושלכם שלה הוא" , בדיוק כצפורה שהזדרזה למול את בנה והצילה  את משה שברור שהיה מל את בנו , אולם ,"אין מזרזין אלא למזורזין". כדרכו של אברהם אבינו שקיים ברית מילה בגיל מבוגר מאוד בסיועו של הקב"ה עצמו וראוי שדרכו  תהיה נר לרגלינו "
,הפ"ס " והמכתב מכתב אלהים הוא חרות על הלחת "  כפירוש רשי," ד"א כאדם האומר לחבירו כל עסקיו של פלוני במלאכה פלונית כך כל שעשועיו של הקב"ה בתורה" היה חרות על ליבה של סבתי  ז"ל בקיום תורת ה" באמונה תמימה ב ה" וגמילות חסדים והייתה תמיד כעזר לסבי יצחק מלוך ז"ל , היא הפכה את הנחש לחשן שהיה על ליבה כעל ליבו של אהרן הכהן שחיפש את המאחד ולא את המפריד שדרכה תהיה נר לרגלנו באחדות ישראל ובנין המקדש כבנין חתן וכלה וכברכה שהיתה שגורה על פיה "שתפגוש מלאכים טובים", כעזר לקיום והפצת דבר ה" כפי שזיכני הקב"ה לפגוש בחסדו וטובו הגדול.

[דה"ת יפורסם בלנ בעלון" קול מהיכל " בהכנ"ס היכל יהודה ת"א עריכה שיר וחר]

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע