chiddush logo

פרשת השבוע - תרומה

נכתב על ידי אלון, 15/2/2021

 

"וְהִבְדִּילָה הַפָּרֹכֶת לָכֶם בֵּין הַקֹּדֶשׁ וּבֵין קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים" (שמות כו, לג)

 

יש אנשים שרוצים לדעת הכל, ואם חסר להם פרט אחד, הם מאוכזבים מאוד. הם מרגישים שהם צריכים להיות בשליטה מלאה על חייהם, ולחוש מובילים ולא מובלים, אך התורה מכוונת אותנו בדרך אחרת, לעמדה בעלת יותר ענווה. התורה מלמדת אותנו שאין בכוחו של האדם להבין הכל. דעתו של האדם קצרה, ואין בכוחו להשיג כל דבר, ועל האדם לקבל וללמוד עובדה זו בשמחה.

בבית המקדש עמדה פרוכת. תפקידה היתה להסתיר את "קודש הקדשים" מעיני מי שנכנס לתוך היכל המקדש. הפרוכת חצצה בין המקום המושג, שאליו מותר להיכנס ומצווה לעבוד בו, לבין המקום המוסתר - "קודש הקדשים", שאליו אין רשות להיכנס - "וְהִבְדִּילָה הַפָּרֹכֶת לָכֶם בֵּין הַקֹּדֶשׁ וּבֵין קֹדֶשׁ הַקֳּדָשִׁים".

לשם מה צריך במשכן מקום שאסור להיכנס לתוכו? איזה צורך יש במקום כזה?

מצד אחד הפרוכת מסמלת את הענווה של בני האדם כלפי ה"בלתי מושג", כלפי אלוקים האין סופי. היא מחנכת אותנו לעמוד מול מסך, ולהשלים עם זה שלא כל דבר נמצא בהישג ידנו או בהשגת שכלנו. הניסיון להבין הכל, גם את אלוקים, פוגע בקשר איתו.

לכן, מצד אחד, תפקידה של הפרוכת הוא ליצור מרחק ביננו לבין אלוקים. אך מצד שני, הפרוכת היא זו שבאופן פרדוכסלי גם מחברת אותנו לאלוקים.

הנטייה הטבעית של בני אדם היא לנתק מגע עם מה שאינו בתחומם. אך כאן התורה מלמדת אותנו, שאומנם "קודש הקדשים" מוסתר מעין האדם, ושאין לו רשות לגשת אליו, אך הוא עדיין חלק מהותי מהמשכן. אף על פי שאין באפשרותנו להבין את אלוקים, מיהו ומהו, אין זה אומר שהוא אינו רלוונטי לחיינו. העובדה שהקשר עם אלוקים איננו תלוי בהבנה שכלית שלנו ושהוא מחוץ להכרה השכלית, אינה אומרת שהוא נמצא מחוץ למכלול חיינו, ודווקא היותו חלק מחיינו למרות הריחוק, נותנת לחיים המודעים עוד "קומה" של חיים.

כתב הרב אברהם גמליאל (יועץ טיפולי): החוכמה שאצורה בעולם היא אינסופית! אין שום אפשרות בכוחו של בן תמותה להבין, וכל שכן להכיל, את החוכמה הזאת! כל העולם הוא מעשה ידיו של האלוקים, ומטבע הדברים מונחת בתוכו חוכמה אלוקית - על אנושית. לתפוס את המרחבים הללו - לא כל אחד יכול. האדם הפשוט משוכנע באמצעות חושיו הגופניים שהוא יודע הכל ומבין הכל... אך ככל שהאדם מרומם יותר וחודרת לתודעתו התובנה - הוא יודע שהוא לא יודע.

 

הרב זאב קרוב, מהספר: "פרשת חיים - להאיר את החיים עם פרשת השבוע"

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע