chiddush logo

נקודה שבועית פרשת השבוע "ויקהל פקודי" ה'תשפ"א

נכתב על ידי ידד, 10/3/2021

 

 

 

השבת נסיים בעזרת ה' את חומש שמות. חמש הפרשות האחרונות בחומש עוסקות כמעט כולן בבניית המשכן, חלקי המשכן, כליו ובגדי הכוהנים, והפרשות "ויקהל - פקודי" שנקרא השבת מביאות מעין סיכום ארוך ומקיף לנושאים האלה. 

בשבת נקרא גם את פרשת "החודש", העוסקת בחודש ניסן שיתחיל ביום ראשון, ובחג הפסח המתקרב בעוד כשבועיים.

סיומה של פרשת "פקודי" עוסקת בהשראת שכינת הקדוש ברוך הוא על המשכן, מה שהייתה המטרה בתחילת פרשת תרומה אז ציווה לראשונה בעניין זה ואמר: "ועשו לי מקדש ושכנתי בתוכם", הנה בשעה טובה מתקיימת ויורדת שכינת ה' על המשכן.

כידוע, חנוכת המשכן נעשתה בא' בניסן. הנה לפנינו החיבור והקשר בין פרשות השבוע, פרשת החודש והתאריך בו אנו נמצאים. היום בו חונכים את המשכן והקדוש ברוך הוא משרה את שכינתו עליו ועל בני ישראל הוא בתחילת החודש עליו נאמר "בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל" - חודש ניסן הוא חודש הגאולה, הוא החודש בו החליט ה' לקצר את זמן שיעבוד עם ישראל במצרים ולהוציאם לחרות, וכמו שבניסן הייתה גאולתם של ישראל, כך מקבל חודש ניסן מסוגלות גדולה יותר משאר החודשים לגאולה עתידית ולכן "בניסן נגאלו ובניסן עתידין להיגאל". 

מכאן אפשר להבין את הסבר הגמרא במסכת שבת שאומרת שביום ר"ח ניסן שבו נברא העולם באותו יום גם הוקם ונחנך המשכן ואז שרתה לראשונה השכינה עליו. המשכן הוא התחלתו של בית המקדש שגם בו תשרה השכינה ואליו ינהרו ויבואו כל האומות והוא לב ליבה של הגאולה העתידית. 

רגע לפני תחילת ניסן, אנו מקווים מאוד להרגיש גם גאולה גדולה מהמגיפה שעוברת עלינו יותר משנה. דווקא כעת שרבים מתחסנים עוד ועוד והתקווה להתגבר על המחלה גדלה נרצה לראות אותנו נגאלים בחודש ניסן הקרב.

 

שבת שלום ומבורך

חודש טוב

ובריאות לכולם!

 

 

החוויה היהודית

http://h-y1.coi.co.il/

לע"נ יעקב בובר, שבתאי טורס, שמואל פולק, מאיר גרינברג, יצחק שניצר ואברהם פישר שנפלו במלחמות ישראל והיו נצר אחרון למשפחתם.

לרפואת דב בן לובה.

ויקהל פקודי,בניית המשכן,חלקי המשכן,בגדי הכוהנים,פרשת "החודש",

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה