chiddush logo

לקט מביאור המלבי"ם לפרשת אמור

נכתב על ידי אורן מס, 29/4/2021

 

לקט מביאור המלבי"ם לתורה – פרשת אמור

ויקרא כב,לא: וּשְׁמַרְתֶּם, מִצְו‍ֹתַי, וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם:  אֲנִי, יְהוָה: מהי ה'שמירה' ומהי ה'עשייה'? מלבי"ם: "השמירה היא בלב, והיא המשנה שילמד וישמור בליבו מצוות ה' לדעתם, והעשייה היא בפועל ... וממה שהקדים שמירה לעשייה ... כל שאינו במשנה אינו בעשייה". למדנו שלפני שמקיימים מצוות – צריך ללמוד להבין ולשמור.

 

כג ב-ג: מוֹעֲדֵי יְהוָה, אֲשֶׁר-תִּקְרְאוּ אֹתָם מִקְרָאֵי קֹדֶשׁ--אֵלֶּה הֵם, מוֹעֲדָי. שֵׁשֶׁת יָמִים, תֵּעָשֶׂה מְלָאכָה, וּבַיּוֹם הַשְּׁבִיעִי שַׁבַּת שַׁבָּתוֹן מִקְרָא-קֹדֶשׁ: אם זמני המועדים נקבעים על ידי בית דין (תקראו אותם), מדוע נזכרת כאן גם השבת, שהיא נקבעת על ידי ה' מששת ימי בראשית? מלבי"ם: "בא ללמד בל יקל אדם בקדושת המועדות, אף על פי שנקראים על ידי הבית דין, כי קדושתם שווה עם קדושת השבת ועניינם אחד, לפי סודם וטעמם, והמחלל את המועדות – כאילו חילל את השבתות". דברים כדורבנות.

 

כד,ח: יַעַרְכֶנּוּ לִפְנֵי יְהוָה--תָּמִיד:  מֵאֵת בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, בְּרִית עוֹלָם: מה עניין 'ברית עולם' בעריכת לחם הפנים בכל שבת? מלבי"ם: "היה עניינו (של הלחם) להמשיך שפע המזון על כל העולם, ולחבר תרין עלמין (עולם הזה ועולם הבא) על ידי הורדת השפע כנודע בדברי חכמי האמת". חיבור קטן לזוהר (חכמי האמת) ליום ל"ג בעומר לזכר הרשב"י. אולי שפע חברת 'אמזון' קשור בשפע זה של המזון. מי יודע? חכמי האמת.

 

שבת שלום, שבת של שמירה ועשייה, קדושת שבת וחג בלימוד ובפועל, שפע מזון לפחות כמו 'אמזון', אורן.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע