chiddush logo

תורה בכל מצב (2 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי בר נש, 22/8/2012

 פרשת שופטים לזכוּת כל עמ"י,ולעילוי נשמת סבתי מרת יהודית נוֹסרַת בת אברהם ע"ה

"שוֹם תשים עליך מלך אשר יבחר ה' אלוקיך..רק לא ירבה לו סוסים..ולא ירבה לו נשים..וכסף וזהב לא ירבה לו מאֹד.והיה כשִבתו על כסא ממלכתו וכתב לו את משנֵה התורה הזאת על ספר.."(דברים יז,טו-יח)הקב"ה מצוֵוה את מלך ישראל לא להרבות סוסים,נשים וכסף על מנת שלא יתגאה ויחטיא את העם וייענשו חלילה בגללו.אך ישנו עוד ציווי למלך ישראל,והוא:כתיבת שני ספרי תורה-האחד שיהיה מונח בבית גנזיו,והשני שיהיה יוצא ונכנס עימו תמיד(עפ"י רש"י לפס' יח').מדוע מלך ישראל מחוּיב להיות צמוד לספר תורה דווקא?למה שלא יחוּיב בלימוד טקטיקות לחימה,או כלכלה נכונה?מה עוזרת התורה בניהול מדינה? התשובה נמצאת בפס' שבאים מיד אחר כך:"והיתה עִמו וקרא בו כל ימי חייו למען ילמד ליראה את ה' אלוקיו..לבלתי רוּם לבבו מאחָיו ולבלתי סוּר מן המצוָה ימין ושמאל.."(דברים יח,יט-כ)הראי"ה קוק זצ"ל (שיום פטירתו היה השבוע ביום שלישי,ג' אלול)כותב:"יתרון התורה על פני חכמות אחרות הוא שהתורה בונה באופן איכותי את הנשמה כולה ולא רק נותנת ידע.מה שאין כן חכמות אחרות נותנות רק ידע ותו לא"(אורות התורה ו א).בדיני מלחמה לדוגמא(המוזכרים בפרשה)ישנוֹ איסור להשחית עצים שלא לצורך,ויֵשנוֹ ציווי לנסות לעשות שלום לפני שיוצאים למלחמה(מלחמת רשות).זאת אומרת:התורה מכניסה תוכן וערך בתוך כל מעשינו.כל עם צריך להגן על עצמו-אך רק עמ"י מצווה לשמור על גבולות ברורים,ולנסות להשחית כמה שֵפּחות.כך גם במעשים הפשוטים,היומיומיים,לדוג'-לפני ואחרי אכילת דבר מה אנו מצווים לברך לה' ולהודות לו. מדוע?האם הקב"ה צריך את הברכות והתודות שלנו?לא.אלא שזה בונה אצלנו מידות טובות.להכיר תודה, להעריך כל דבר,ולחתור תמיד לשלום.אם מלך ישראל מצוּוה לשאת תמיד ספר תורה עימו-קל וחומר אנחנו.כל אחד לפי רצונו.אחד ישא בתיקו ספר תהילים,אחר יאזין לשיעורים במכשיר הסלולארי,ואחר ישנן בע"פ משניות.כל אחד לפי מה שמתאים לו.אבל זה גם לא חייב להיות ספר ממש.האידיאל הוא שנהיה אנשי תורה.שכל מחשבותינו מעשינו ודיבורינו יהיו טובים וישרים ומתוקנים.התורה לא נגמרת כשהצלצול נשמע.יש תורה גם אחרי בית הספר.בהצלחה לכולם בשנת הלימודים החדשה!שבת שלום וכל טוב!


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (2)
יצחקבוגנים (23/8/2012)
נאמר כתיבת שני ספרי תורה-האחד שיהיה מונח בבית גנזיו,והשני שיהיה יוצא ונכנס עימו תמיד ?
לא בהכרח תורה קדושה אלא משנה לתורה - ההוראות וההגבלים שקיבל כגון לא ירבה נשים וכסף - זאת משנה לתורה וכדי שלא יהיה כהמלצה יכתב כחוק - מכאן שההגבלים למלך הם ציוי וחוק - לכן ניתן להסיר מלך במידה וחטא להוראות.
תורה - הוראה , רק התורה ב ה הידיעה זו תורת משה
אהובה קליין (23/8/2012)
יישר כוח על מאמר כה מחכים ומאיר.
יהי רצון וגם מנהיגנו העומדים בראש העם כיום- יהיו דבוקים בתורה כמו שנאמר:"עץ חיים היא למחזיקים בה....."
ויתקיים בנו הפסוק:"הנה ימים באים.....לא רעב ללחם ולא צמא למים-כי אם לשמוע דברי ה' "
שבת שלום ומבורך.