chiddush logo

דבר תורה לפרשת וישלח- עצה בפרשה

נכתב על ידי עצה בפרשה, 28/11/2012

 בס"ד                                                    ערש"ק                                                        ט"ז   בכסלו   התשע"ג

                        אור- לי - בפרשה – וישלח

" וישלח יעקב מלאכים לפניו אל עשו אחיו ארצה שעיר שדה אדום "(לב, ד)

הנה עברו להם שלושים וארבע שנים מעת שיעקב אבינו ע"ה עזב את ביתו כאשר מתוכם ארבע עשרה שנה עסק

בתורה בלילה בישיבת שם ועבר ועוד עשרים שנה עבד אצל לבן הארמי בעבור בנותיו וצאנו, ובעת שנולד בנו

יוסף בקש לחזור לארצו לבית אביו, כפי שדרשו רז"ל(ב"ר עג, ז):משנולד שטנו של עשו - יוסף שנאמר(עובדיה א): והיה

בית יעקב אש ובית יוסף להבה ובית עשו לקש כו' כי יוסף היה בנה בכורה של רחל אמנו ע"ה אך במניין השבטים

הוא האחד עשר והוא הסיבה העיקרית להתעכבותו. לכן, חשש מאוד יעקב מהמפגש עם עשו אחיו כי ידע שהוא

רוצה לעקור את היסוד שעליו מושתת העולם כי יעקב היה משתיתו ויסודו של עולם(ב"ר עג, ז) ונקרא צדיק יסוד

עולם (משלי י) וכידוע שגם בנו היה כך שהרי נקרא לו יוסף הצדיק. על כן, רצה להרוג את יעקב ואת יוסף ממשיך

דרכו ובזה למנוע המשכיות חס ושלום וע"י כך לעקור את השורש הטוב ויוכל לשלוט על העולם.

 

וכך תמצא, טרם המפגש חצה את יעקב את מחנהו לשניים והניח את יוסף ורחל אחרונים אחרי לאה וילדיה

והשפחות וילדיהם וע"י כך הקטין את סיכוייו של עשו לעשות את זממו כנ"ל. ואם תשאל לגבי רחל העניין הוא

שטרם נולד בנימין השבט השנים עשר. ובזה יושלמו השישים ריבוא העתידים לקבל את התורה בהר סיני כי אין

השכינה שורה בפחות משישים ריבוא(שם עה, יז) שהרי ע"י התורה אנחנו מצליחים להכניע ולגבור על ידי עשו שהוא

בחינת יצר הרע כמו שכתוב(קדושין ל): בראתי יצר הרע בראתי לו תורה תבלין וכפי שביארתי בשתי הפרשות

הקודמות, ע"ש. אומנם עברו שנים רבות מעת לקיחת הבכורה והברכה אך השנאה לא במהרה תשתכח מהלב

וכל מגמתו של אותו רשע הייתה לפגום בהשראת השכינה לעתיד לבוא בקבלת התורה כנ"ל. ועל זה יעקב נשא

תפילה לפני הקב"ה כמובא במדרש (שם עג, יג): ריבונו של עולם, כתבת בתורתך(ויקרא יב) ושור או שה, אותו ואת

בנו לא תשחטו ביום אחד אם יבא רשע זה ויאבד את בני ואת אמם כאחת היינו יוסף שנקרא שור שנאמר(דברים

לג): בכור שורו הדר לו ושה זו רחל, ולכן התפלל שיצילם מידו כי מסורת הוא, שאין עשו נופל אלא ביד בניה של

רחל(ב"ר עג, ה)

 

ויש להבין למה נאמר 'מלאכים לפניו', וכן מה עניין הכפילות 'עשו אחיו', ועוד האריך הכתוב 'ארצה שעיר שדה

אדום'. ונחלקו רז"ל לעניין שליחת המלאכים. יש אומרים ששלח מלאכים ממש יש אומרים שליחים היינו בני אדם.

וגם. ונקדים לומר מה ששנינו במשנה באבות(פ"ד, יא): העושה מצוה אחת, קונה לו פרקליט אחד והעובר עברה

אחת, קונה לו קטיגור אחד ופירש רבנו מברטנורא פרקליט - מלאך מליץ טוב, קטגור - מליץ רע. ודע, שיעקב

אבינו ע"ה כל ימי חייו היה עסוק בלימוד התורה וקיום המצוות ודבק בשם יתברך. ובזמן שהיה אצל לבן, רב

הרמאים, אף ביתר שׂאת כדי שלא יושפע ממנו. לכן שהיה רועה את צאנו היה מתבודד ומתפלל להשם בדבקות

גדולה. וזה שפירש רש"י ז"ל על הפסוק(בראשית לב, ה) כה אמר עבדך יעקב עם לבן גרתי וגו' - בגימטרייה תרי"ג,

כלומר, עם לבן הרשע גרתי, ותרי"ג מצות שמרתי, ולא למדתי ממעשיו הרעים. נמצא, שבכוח המצוות שקיים

אצל לבן ברא מלאכים ממש רבים וטובים שישמרו ויגנו עליו. אך יש לציין גם שיעקב חשש מאותו קטגור שנברא

מעבירה שבידו והיא שהוא נשלח ע"י הוריו לימים אחדים והנה חלפו להם שנים רבות, כנ"ל, שבהם היה חסר

במצוות כיבוד אב ואם לעומת עשו אחיו שכיבד את אביו מאוד עד כדי כך שלא רצה לצערו בימיו כמובא במדרש

אקרב אבלו של אבא(יצחק) קודם, ואח"כ ואהרגה את יעקב אחי(ב"ר עג, ט).    

 

ודע, שיעקב אבינו ע"ה לא חשש רק מאחיו אלא גם משרו של עשו. וכפי שמובא בפסוק בהמשך הפרשה וַיִּוָּתֵר

יעקב לבדו ויאבק איש עמו(בראשית לב, כה)ודרשו רז"ל איש עמו - זה סמאל שרו של עשו שבקש להרגו(תנחומא ח)

כי ככל שאדם גדל יותר ברוחניות יצרו גדל אתו, כידוע. לכן, ידע יעקב שהמלחמה למטה תוכרע ע"פ המלחמה

בינו לבין סמאל שהוא השטן והיצר הרע כי ככל שאדם גדל יותר ברוחניות יצרו גדל אתו, כידוע. היינו בכל אותו

זמן כנ"ל התעלה יעקב במעלות הקדושה אך במקביל גם יצרו כנ"ל.

 

וע"פ הנאמר לעיל, אפשר לומר אולי בסיעתא דישמייא שיעקב פעל בשני מישורים במקביל כדי לצלוח את המפגש

הטעון הזה, האחד כנגד אחיו והשני כנגד שרו. וזה שנאמר 'מלאכים לפניו' היינו גם מלאכים ממש וגם בני אדם

כי בני אדם היו צריכים למסור לאחיו את הדורון ששלח לו על מנת לפייסו ואילו המלאכים ממש שנבראו בכוח

המצוות והתורה שקיים, כמוסבר לעיל, היו צריכים להכות ולהפחיד את עשו שהוא בחינת יצר הרע כדי להחליש

את כוחו. וזה שנאמר הכפילות 'עשו אחיו' היינו עשו הכוונה לשרו סמאל כנ"ל ואחיו הכוונה במציאות. ובאמת

שלא היה הבדל בין עשו לשרו כי שניהם יצר הרע רק שזה במציאות וזה ברוחניות.

 

וזה נרמז בכתוב 'ארצה שעיר שדה אדום' היינו פעמיים ראשי תיבות אש(=301) שעולה בגימטרייה יצר(=301)

עם הכולל לרמוז לכך שיעקב אבינו נלחם כנגד היצר הרע ברוחניות וגם במציאות. היינו ארצה שעיר רמז לשרו

של עשו. וע"י כך תבין גם את דברי רש"י ז"ל שאמר כל תיבה שצריכה למ"ד בתחילתה הטיל לה הכתוב ה"א

בסופה רצה לומר שהמילים ארצה שעיר נאמרו בהקשר למילה 'לפניו' בפסוק כלומר המלאכים ממש הטובים הם

שהגיעו לפני השלוחים והפחידו את שרו של עשו שהוא היצר הרע כנ"ל. והמשיך וכתב 'שדה אדום' כנגד עשו

במציאות שהוא בחינת יצר הרע. וע"פ זה אפשר להבין גם את הכפילות בפסוק(לב, יב): הצילני נא מיד אחי מיד

עשו בחינת היצר הרע כנ"ל. והיוצא מכל זה שצריך ללמוד ללכת בדרכו של יעקב - ישראל סבא ולהרבות בלימוד

התורה והתפילות וע"י כך נכבוש את היצר הרע, אכי"ר.      

           פינת העצה - מתורותיו של רבי נחמן מברסלב

עיקר הכלי זין של האיש הישראלי הוא התפילה; וכל המלחמות שצריך אדם לכבוש, הן שארי מלחמות עם המונעים

והחולקים, הכול העל ידי תפילה, ומשם כל חִיותו. על כן מי שרוצה לזכות לקדושת ישראל באמת, צריך להרבות

בתפילות ובקשות ושיחות בינו לבין קונו, כי זה עיקר הכלי זין לנצח המלחמה(סימן תפילה, אות ב).

                                                             "נר ה' נשמת אדם"

מוקדש, לע"נ מור-זקני מסעוד עמר בן תמו ז"ל, נלב"ע בי"ד במרחשוון התשע"א, תנצב"ה

          ולע"נ מרת-סבתי רחל אילוז בת עישה ע"ה, נלב"ע בא' באדר התשס"ז, תנצב"ה

                       ולע"נ מור-דודי אהרן(אילוז)שקד בן רחל ז"ל, נלב"ע בב' בכסלו התשנ"א, תנצב"ה

             אפשר לשלוח שמות לברכה בציון רחל אמנו ע"ה(ללא תשלום)למייל [email protected]                     

                                             ולרפואת הרה"ג יעקב חי בן מרגלית יוסף הי"ו               

                                         ולהצלחת, תמר עמר בת חנה, זיווג הגון ותשובה בע"ה

                                                      דורון בן חנה, תשובה שלמה בע"ה

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה