chiddush logo

טעימת נשים ויולדות בבוקר שבת

נכתב על ידי הרב יוסי איתן, 25/4/2010

 טעימת נשים ויולדות בבוקר שבת

 

"אֲשֶׁר תִּקְרְאוּ אתָם מִקְרָאֵי קדֶשׁ"

רמב"ן: "מקראי קדש" - שיהיו ביום הזה כולם קרואים ונאספים לקדש אותו... להיקבץ בבית האלוקים ביום מועד לקדש היום בפרהסיא בתפלה"... בכך מסביר הרמב"ן מדוע שבת נכנסת לפרשה זו למרות שאינה קרויה מועד, אך היא בכלל "מקרא קדש". נשים רבות נוהגות להצטרף לקיבוץ הקהילתי של שבת ולהתפלל בעזרת הנשים. יש לכך השלכה לשאלת חובת הקידוש לנשים הרגילות לאכול לפני לכתן לביהכ"נ.

ככלל, בדיני השבת יש שוויון בין גברים לנשים ["כל שישנו בשמירה ישנו בזכירה" –ברכות כ,ב] וא"כ הן חייבות גם בקידוש הבוקר. אכן, לדעה אחת,למהר"ם חלאווה -הן פטורות [כיון שזה מדרבנן, פסחים,ק"ו, ומעיד שכך ראה בבית רבו –הרשב"א] עכ"פ, נשים שרגילות להתפלל שחרית מלאה בשבת, הריהן כַּגְברים שחובת הקידוש חלה עליהן רק לאחר התפילה, ולא יקדשו לפני הטעימה בבוקר. ונשים רבות נוהגות לומר תחילה ברכות השחר [או בקשה אחרת] ואח"כ טועמות, ובהמשך מתפללות שחרית ומוסף [בבית או בביכ"נ]. לדעת פוסקים רבים אין הן חייבות אז בקידוש. יתרה מזאת, לדעת הגר"מ פיינשטיין [אג"מ,או"ח,ד,ק"א]אישה נשואה, גם אם אוכלת ארוחת קבע -כולל נט"י והמוציא, אינה חייבת בקידוש לפני הזמן בו בעלה חוזר מביהכ"נ, משום שהיא צריכה לאכול יחד איתו [זוגיות בריאה!] כך שרק בהגיע זמן הסעודה המשפחתית תחול גם עליה חובת הקידוש.

אכן, נשים שאינן נשואות, או יולדות שאינן נמצאות בביתן בשבת, והן אוכלות ארוחת קבע כנ"ל ב"צפרא דשבתא" [גם אם לפני הנץ החמה, אך אחר עלות השחר] לכתחילה תקדשנה תחילה. ואולם אם קשה עליהן הדבר רשאיות לאכול בלי לקדש.

יש לציין, שחולה שלא שמע קידוש בליל שבת, יאמר בבוקר את הקידוש של הלילה.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע