chiddush logo

לקט מביאור המלבי"ם לפרשת שלח

נכתב על ידי אורן מס, 4/6/2021

 

לקט מביאור המלבי"ם לתורה – פרשת שלח

 

במדבר יג,ב: שְׁלַח-לְךָ אֲנָשִׁים, וְיָתֻרוּ אֶת-אֶרֶץ כְּנַעַן: מלבי"ם: "למה נכנסו אל תוך הארץ, לא היה להם ללכת רק על הגבולים לבד לראות באיזה מקום נוח לכבשה", שהרי משה מעיד בספר דברים: וְיָשִׁבוּ אֹתָנוּ, דָּבָר--אֶת-הַדֶּרֶךְ אֲשֶׁר נַעֲלֶה-בָּהּ (דברים א,כב)? מלבי"ם: "שירגלו את המקומות שאין הארץ מבוצרת שם כל כך לכבשה משם... בעיני משה הוטב הדבר, באשר חשב גם כן שיהיה הכיבוש בדרך הטבע, כי לא ירבה ה' ניסים בחינם, אבל ה' גילה לו שאין צריך לשלוח מרגלים על דרך זה, כי לא יכבשוה בדרך הטבע ... רק שיהיה הכיבוש ניסיי על ידי ה' ... רק כאשר ידע ה' שישראל בלתי מאמינים בלבם שהיא ארץ זבת חלב ודבש ... התיר למשה לשלוח תרים לראות את טובת הארץ, לא מרגלים לראות את ערוותה". יש הבדל בין מרגל לתר, וכאן משה שלח תרים, ולכן נכנסו לראות את הערים והפירות.

 

יד,ט: אַךְ בַּיהוָה, אַל-תִּמְרֹדוּ, וְאַתֶּם אַל-תִּירְאוּ אֶת-עַם הָאָרֶץ, כִּי לַחְמֵנוּ הֵם: מה התובנה מדברי יהושע וכלב? מלבי"ם: "מזה השליך תולדה (תובנה) אחרת, שלהכניע יושבי הארץ אין צריך להם עצה וגבורה למלחמה, רק שלא ימרדו בה', ואז 'אתם אל תיראו את עם הארץ', כי אז יהיה הכיבוד על ידי ה'". תובנה חרדית משהו.

 

יד,יט-כ: סְלַח-נָא, לַעֲו‍ֹן הָעָם הַזֶּה--כְּגֹדֶל חַסְדֶּךָ ... וַיֹּאמֶר יְהוָה, סָלַחְתִּי כִּדְבָרֶךָ: אם אמר ה' 'סלחתי כדברך' מדוע לא סלח באמת וכן העניש את העם ב 40 שנות נדודים והמתת כל בני ה 20 עד 60? מלבי"ם: "(אמר ה') סלחתי לא כפי שהתפללת שיהיו כאילו לא חטאו כלל ואכניסם אל הארץ, רק יהיה כדברך שאמרת שלא תמית אותם כאיש אחד (וְהֵמַתָּה אֶת-הָעָם הַזֶּה, כְּאִישׁ אֶחָד; וְאָמְרוּ, הַגּוֹיִם, אֲשֶׁר-שָׁמְעוּ אֶת-שִׁמְעֲךָ; טו)". יש סליחה ויש מחילה. כאן יש 'סליחה כדבריך'. דיוק מעניין. מה היה קורה אם משה היה מבקש 'מחל נא לעוון העם' ולא 'סלח נא'? שאלה. לא מצאתי 'מחילה' בתורה.

 

יד,כד: וְעַבְדִּי כָלֵב, עֵקֶב הָיְתָה רוּחַ אַחֶרֶת עִמּוֹ, וַיְמַלֵּא, אַחֲרָי: מדוע לא נזכר גם יהושע שמילא אחר ה'? מלבי"ם: "על יהושע התפלל משה 'יה יושיעך מעצת מרגלים', אבל כלב פִּנה את עצמו מעצת מרגלים, לא על ידי תפילת משה ... שתחילה הייתה עמו רוח אחרת נוטה לעצת מרגלים וכבש את יצרו וימלא אחרַי". יש קונה עולמו על ידי שינוי רוח והתגברות על ייצר, ויש שזה בא לו בטבעיות או בתפילת אחרים עליו.

 

שבת שלום, שבת של חשבון נפש פוליטי, של אמונה בה' ובצדקת הדרך, שבת של מחילת עוונותינו וכיבוש היצר לכיוון הטוב והאמונה, אורן.

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע