chiddush logo

מאת ה" הייתה זאת" לע"נ אבי מורי היקר אברהם משה בן גרציא ז"ל

נכתב על ידי izik28, 9/6/2021

 בסד 

ד"ת לפרשת קרח לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל 

"מאת ה" הייתה זאת
------ --------------------------------------------------------
ויקח 
" ויקח קרח " ותמוה מה לקח קרח?  מפרש רשי" ויקח קרח" – לקח את עצמו לצד אחד להיות נחלק 
מתוך העדה לעורר על הכהונה 'קרח נחלק משאר העדה להחזיק במחלוקת וכן מה יקחך לבך לוקח אותך להפליגך משאר בני אדם ד"א ויקח קרח משך ראשי סנהדראות שבהם בדברים כמו שנא' קח את אהרן קחו עמכם דברים
קרח מלבד שערער על הכהונה גם בז לתורת ה" ולדברו כנאמר במדרש ," אלה קרואי העדה והלבישן טליתות שכולן תכלת באו ועמדו לפני משה אמרו לו טלית שכולה של תכלת חייבת בציצית או פטורה אמר להם חייבת התחילו לשחק עליו אפשר טלית של מין אחר חוט אחד של תכלת פוטרה זו שכולה תכלת לא תפטור את עצמה?" 
גאווה 
קרח  חטא בחטא הגאוה  כמו שנאמר " הקנאה התאווה והכבוד מוציאים את האדם מהעולם" 
אנו יודעים כמה שנואה המחלוקת בעייני הקב"ה , על זה נאמר בפרקי אבות," כל מחלוקת שהיא לשם 
 שמיים סופה להתקיים ושאינה לשם שמים, אין סופה להתקיים. איזו היא מחלוקת שהיא לשם שמים, זו מחלוקת הלל ושמאי ושאינה לשם שמים, זו מחלוקת קרח וכל עדתו"
רבי עובדיא מברטנורא מפרש ," שאנשי המחלוקת ההיא מתקיימים ואינם אובדין, כמחלוקת הלל ושמאי שלא אבדו לא תלמידי בית שמאי ולא תלמידי בית הלל. אבל קורח ועדתו אבדו. ואני שמעתי, פירוש סופה, תכליתה המבוקש מענינה. והמחלוקת שהיא לשם שמים, התכלית והסוף המבוקש מאותה מחלוקת להשיג האמת, וזה מתקיים, כמו שאמרו מתוך הויכוח יתברר האמת, וכמו שנתבאר במחלוקת הלל ושמאי שהלכה כבית הלל. ומחלוקת שאינה לשם שמים, תכלית הנרצה בה היא בקשת השררה ואהבת הניצוח, וזה הסוף אינו מתקיים, כמו שמצינו במחלוקת קורח ועדתו שתכלית וסוף כוונתם היתה בקשת הכבוד והשררה והיו להיפך:" מה ששנוא על הקב"ה .
הקנאה התאווה והכבוד
אנו קוראים בפרשה את הפ"ס," ובני קרח לא מתו" המדרש מסביר," לא רק שלא מתו, אלא לפי וחז"ל הם מהמשוררים החשובים של ספר תהילים ומסרו לנו שירה נפלאה " בני קרח לא לקחו חלק במיזמת אביהם מפרש רשי ." הם היו בעצה תחלה ובשעת המחלוקת הרהרו תשובה בלבם לפיכך נתבצר להם מקום גבוה בגיהנם וישבו שם".
מעשה קרח גרם לאדמה לפצות את פיה  ולבלוע את קרח ועדתו ,מה שהביא לשריפת מאתיים וחמישים מקטירי הקטורת ביניהם דתן ואבירם שהוציאו דיבה על משה רבנו באמרם,"הַמְעַט כִּי הֶעֱלִיתָנוּ מֵאֶרֶץ זָבַת חָלָב וּדְבַשׁ לַהֲמִיתֵנוּ בַּמִּדְבָּר כִּי תִשְׂתָּרֵר עָלֵינוּ גַּם הִשְׂתָּרֵר:"בעקבות כך התלונן העם על משה ואהרון  שהם אחראים במות עדת קרח  מה שגרם למגפיה בה מתו עשרים וארבע אלף איש .
הכהונה  ניתנה לאהרון ובניו מאת הקב"ה ,זאת רצה הקב"ה להראות באומרו "דבר אֶל בְּנֵי יִשְׂרָאֵל וְקַח מֵאִתָּם מַטֶּה מַטֶּה לְבֵית אָב מֵאֵת כָּל נְשִׂיאֵהֶם לְבֵית אֲבֹתָם שְׁנֵים עָשָׂר מַטּוֹת אִישׁ אֶת שְׁמוֹ תִּכְתֹּב עַל מַטֵּהוּ: ..וְהִנַּחְתָּם בְּאֹהֶל מוֹעֵד לִפְנֵי הָעֵדוּת אֲשֶׁר אִוָּעֵד לָכֶם שָׁמָּה" וְהָיָה הָאִישׁ אֲשֶׁר אֶבְחַר בּוֹ מַטֵּהוּ יִפְרָח וַהֲשִׁכֹּתִי מֵעָלַי אֶת תְּלֻנּוֹת בְּנֵי יִשְׂרָאֵל אֲשֶׁר הֵם מַלִּינִם עֲלֵיכֶם" עקבות כך נראה רצון ה" ובחירתו באהרון ובניו " ויְהִי מִמָּחֳרָת וַיָּבֹא מֹשֶׁה אֶל אֹהֶל הָעֵדוּת וְהִנֵּה פָּרַח מַטֵּה אַהֲרֹן לְבֵית לֵוִי וַיֹּצֵא פֶרַח וַיָּצֵץ צִיץ וַיִּגְמֹל שְׁקֵדִים":
אנו רואים מה גורמת מחלוקת שלא לשם שמיים, אלא לצורך הכוחניות בלבד , קרח רצה להשליט את רצונו על משה ובכך על שאר העם בטענה שכולם קדושים ,זה אולי נכון , כל ישראל בני מלכים הם, אבל בתוך כל ישראל ישנם  מעמדות שונות לצורך עולם תקין ועלינו לחיות בהרמונה איש עם רעהו  שכן אם לא איש את רעהו חיים בלעהו" 
עלינו לכבד את רצונו של חברנו , אם היא תואמת את דרכה של תורה כפ"ס "שיוותי ה" לנגדי תמיד" ,מה שגורם לאדם לפרוח ולשגשג כמטה אהרון , הוא גם בחירתו ורצונו של הקב"ה, בגלל שנאת חינם  חרבו שתי בתי מקדש , שיבנה  אודות לאהבת חינם! וכיבוד רצון הזולת לעבודת  ה"  . חודש טוב 
לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל 


מפורסם בעלון קול מהיכל בהכנ"ס היכל יהודה ת"א עריכה שיר וחר 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה