chiddush logo

לקט מביאור המלבי"ם - פרשת קורח

נכתב על ידי אורן מס, 11/6/2021

 

לקט מביאור המלבי"ם לתורה – פרשת קורח

 

במדבר טז,ה-ט: וַיְדַבֵּר אֶל-קֹרַח וְאֶל-כָּל-עֲדָתוֹ, לֵאמֹר ... זֹאת, עֲשׂוּ:  קְחוּ-לָכֶם מַחְתּוֹת, קֹרַח וְכָל-עֲדָתוֹ וּתְנוּ בָהֵן אֵשׁ וְשִׂימוּ עֲלֵיהֶן קְטֹרֶת לִפְנֵי יְהוָה ... וַיֹּאמֶר מֹשֶׁה, אֶל-קֹרַח:  שִׁמְעוּ-נָא, בְּנֵי לֵוִי. הַמְעַט מִכֶּם, כִּי-הִבְדִּיל אֱלֹהֵי יִשְׂרָאֵל אֶתְכֶם מֵעֲדַת יִשְׂרָאֵל: מלבי"ם: "למה חילק דבריו, תחילה דבר אל קורח וכל עדתו, ואחר כך אל קורח? ... השכילם (את קורח ועדתו) לדעת כי עיקר הריב והמדון הוא בין עדתם כמחלוקת שהיא שלא לשם שמיים, דיבר אל קורח עצמו במה שנוגע אליו ואל שבטו בכלל ... וחוץ ממעלת השבט – נגד כלל ישראל". מחלוקת אחת על שררה עלולה להוות התרסה נגד עם שלם. נשמע מוכר בימים אלה?

 

טז,כב: וַיֹּאמְרוּ, אֵל, אֱלֹהֵי הָרוּחֹת לְכָל-בָּשָׂר:  הָאִישׁ אֶחָד יֶחֱטָא, וְעַל כָּל-הָעֵדָה תִּקְצֹף: מדוע טענו משה ואהרן כלפי ה' כי רק איש אחד חטא, והלא חטאו עמו 250 איש? מלבי"ם: "משה השיב הרי לא חטאו במעשה ומדוע יכלה אותם? ... הלא אתה אלוהי הרוחות ... ידעת ציורי הרוח ומחשבותיו וידעת שעדיין לא אבדה האמונה מכליותיהם (כי עשו כפי שציווה משה להקטיר) ... (אלא) שנראה כאילו מסכימים למעשיהם, וצריך שיעשו מעשה בפועל להראות שמתרחקים מהם ומהמונם". צדיק חייב להפגין כנגד העוולה, ורָשע אל לו להצטרף אל הרֶשע.

 

יח,לא: כִּי-שָׂכָר הוּא לָכֶם, חֵלֶף עֲבֹדַתְכֶם בְּאֹהֶל מוֹעֵד: האם שכר בא רק על עבודה בפועל, הרי גם היום יש חובת מעשרות? מלבי"ם: "בשם 'שכר' כולל גם השוכר איש לזמן שיעשה לו כל עבודתו, ומשלם לו שכירות קצוב, מבלי השקף על פעולתו". להבנתי, לפי המלבי"ם, השכר ישתלם בין אם הלוי עבד בפועל בין אם היה מזומן ומוכן לעבודתו , אף שלא עבד. אי"ם חולק על השקפה זאת.

 

שבת שלום, שבת של פתרון מחלוקות, חתירה לשלום בין אנשים, שכר למצוות, אורן.

 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע