chiddush logo

עשו הביא שתי נשים, וכך הציע ליעקב: אחת לי ואחת לך

נכתב על ידי ilan sendowski, 22/7/2021

וַיְהִי עֵשָׂו, בֶּן אַרְבָּעִים שָׁנָה, וַיִּקַּח אִשָּׁה אֶת יְהוּדִית, בַּת-בְּאֵרִי הַחִתִּי, וְאֶת בָּשְׂמַת, בַּת-אֵילֹן הַחִתִּי. (בראשית כו לד)

 

ההסבר הפשוט הוא - עשו נשא באותו הזמן שתי נשים חיתיות.

 

החיתים היו עם חזק ששלט בצפון מסופוטמיה. הם שלחו התנחלויות לכנען, וכך הם התישבו בחברון. אברהם ושרה גם הם באו מהאזור ההוא וייתכן שהייתה להם שפה ותרבות משותפים. שרה העדיפה לגור בחברתם ולכן היא נפטרה בחברון. אברהם גם העדיף לקבור את שרה בעירם, כי האמין שהם יכבדו את הסכם רכישת מערת המכפלה. רבקה גם היא באה מהצפון, ויעקב נשלח לקחת אישה משם. סביר שעשו יקח נשים חיתיות שהתאימו לו בתרבותם.


בהתבוננות מדויקת יותר, ניתן לראות שהעורך לא ציין שעשו לקח 'לוֹ לְאִשָּׁה' או שעשו אהב את האישה והכניס אותה לאוהל, כפי שנאמר על יצחק ורבקה. לא נאמר שהוא נתן מתנות למשפחתן כפי שעשה עבד אברהם עבור רבקה. לא נאמר שהנשים האלה הרו או ילדו לו בנים. בתולדות עשו  (פרק לו), הנשים האלה לא מוזכרות כנשותיו

 

נאמר שעשו לקח אישה אחת, ככתוב: "וַיִּקַּח אִשָּׁה", ביחיד. נשאלת השאלה מה הייתה מטרתו, ולמה הוא הביא אישה נוספת

 

כידוע - 

1  - יעקב נולד קטן ונשאר זעיר כל חייו. [1] לכולם היה ברור שיהיה קשה ליעקב לקבל או לקחת אישה לנשואין. 

2  - יצחק היה זקן, חלש ועיוור, וכולם חשבו שהוא עומד למות כל יום.  

3  - עשו ויעקב הגיעו לגיל ארבעים, הגיל בו אברהם הביא כלה ליצחק, אולם יצחק לא הביא להם נשים.
4 - עשו היה מודע שאביו לא כל כך אוהב את יעקב, וייתכן שלא יעזור לו למצוא אישה, כי אם ליעקב לא תהיה משפחה הוא לא יהפך ללאום ולא תהיה מלחמה בין בניו. (רק בלחץ של רבקה הסכים יצחק לשלוח את יעקב ללבן לשאת לו אחת מבנותיו.)

5  - עשו הבין שאביו רוצה למנות אותו בעתיד לאדון ואפוטרופוס לאחיו, כפי שיצחק אמר "הֱוֵה גְבִיר לְאַחֶיךָ", כדי למנוע מלחמת אחים.         

6  - רבקה סיפרה את דברי אלוהים "ורב יעבד צעיר", ועשו הבין שאלוהים פקד עליו לעבוד ולשמור על אחיו הקטן.

7  - בהמשך, כדי לעודד את עשו לפנות את כנען ליעקב, אלוהים הבטיח לו נחלה בהר שעיר (דברים ב ה). עשו חשש שאם ברכת אלוהים ליעקב לא תתקיים, גם הבטחת אלוהים לו לא תתקיים. לכן עשו התעקש שיצחק יברך גם אותו אפילו אם תהיה מלחמה בין זרעו ובני יעקב. עשו פעל לטובת אחיו, עבר לאדום ופינה את כנען ליעקב עוד לפני שיעקב שב מחרן, ויצא לקראתו לוודא שאלוהים הצליח את דרכו ויעקב זכה במשפחה גדולה.

8  - יעקב לא פחד מעשו, ולכן לא ברח ללבן כאשר אימו סיפרה לו שעשו חורש להורגו. רק כאשר יצחק שלח אותו בכבוד הוא הסכים לצאת לחרן.

 

ייתכן שעשו לקח את תפקיד האב, והביא שתי נשים חיתיות, כדי לתת ליעקב הזדמנות לבחור אחת מהן לאשתו, ועשו יכפה עליה את הנישואין ליעקב. עשו היה יכול לקחת את השניה או להשיב אותה לאביה.


התוכנית לחתן אישה חיתית ליעקב לא מצאה חן בעייני יצחק ורבקה, הן לא נאמר ששאר הנשים המקומיות של עשו לא מצאו חן בעייני יצחק ורבקה, ולא נאמר מה הנשים האלה עשו שגרם מורת רוח ליצחק. ניתן להבין שרבקה לא רצתה אחת מהנשים האלה ליעקב כי רבקה אמרה ליצחק "קַצְתִּי בְחַיַּי, מִפְּנֵי בְּנוֹת חֵת. אִם לֹקֵחַ יַעֲקֹב אִשָּׁה מִבְּנוֹת חֵת כָּאֵלֶּה" כרמז לשתי הנשים  החיתיות האלה, שעשו הביא לעצמו וליעקב. כך יעקב לא לקח אחת מהן, והתוכנית נכשלה.


[1] ראו חידוש: יעקב היה איש קטן, זעיר   

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע