chiddush logo

לפרשת - כי תשא (1 תגובות לחידוש זה)

נכתב על ידי DL2000, 26/2/2013

בס'ד

עם-סגולה מן המעיין 

תמיד סגול

"סגולה" רומז גם לניקוד 'סגול'. כשם שה'סגול' ככל שנעמידנו תמיד יישאר בצורתו, כך ישראל – על-אף הזעזועים והטלטולים תמיד יישארו בתוכנם ובצורתם, בבחינת "נצח ישראל לא ישקר".

(רבי דוד מללוב)



שלוש נקודות

המילה "סגולה" רומזת לניקוד 'סגול': כשם שנקודה זו היא בת שלוש נקודות, כך בני-ישראל נחלקים לשלושה סוגים – כוהנים לוויים וישראלים. גם התורה נחלקת לשלושה חלקים – תורה נביאים וכתובים.

(לקוטי לוי-יצחק)



למעלה מהדעת

אהבת הקב"ה לישראל היא כדבר "סגולה", שהוא למעלה מכל טעם שהוא, המורה על קשר פנימי ועמוק מאוד.

(היהודי הקדוש מפשיסחה)



תמיד סגולה

בני-ישראל הם העם הנבחר מכל העמים לא רק בזמן שכל העמים היו שקועים בחשכה ובבערות והאמינו באלילים, אלא גם בימים של "לי כל הארץ", כאשר כל אומות-העולם יאמינו בה' אחד, כפי שיהיה לעתיד לבוא - גם אז יישארו בני-ישראל עם-סגולה.

(נחלת יעקב)



יחס של קרבה

יחסו של הקב"ה לבני-ישראל, כיחס האב לבנו-יחידו. אחד מביטויי הקרבה המיוחדים שהקב"ה מגלה לבני-ישראל, היה כאשר אמר להם: "והייתם לי סגולה מכל העמים".

(ספר המאמרים תש"ב)



עושים פרי

"סגולה" הוא גם דבר העושה פרי, כמאמר חז"ל (בבא-בתרא נב,א): "מאי סגולה? רב חסדא אמר: ספר-תורה, ורבה בר-רב-הונא אמר: דקל שאוכלים ממנו פירות". אף ישראל נקראים "סגולה", משום שהם עושים פרי.

(לקוטי דיבורים)



אוצר מלכים

"סגולה" הוא גם אוצר וכלי-קיבול לכל גנזי מלכים. אמר השם יתברך לישראל שיעשה אותם כלי-קיבול להניח בהם כל הטובות והברכות שיש לו ויוכלו לקבלן.

(רבי מרדכי-יוסף מאיז'ביצה)

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (1)
DL2000 (26/2/2013)
בס'ד

מעשה-העגל


דרך-ארץ למנהיג

"ויִקָהל העם על אהרן ויאמרו אליו קום עשה לנו א-להים" (שמות לב,א). אם חיפשו מנהיג במקום משה, מדוע לא מינו את אהרון תחתיו? אלא מאחר שאהרון היה "רודף שלום" ועסק בהשכנת שלום בין בני-ישראל, היה קרוב מדיי אליהם, ואין לבני-האדם דרך-ארץ כלפי מי שקרוב אליהם.
(רבי יצחק מוורקה)


הנשים לא נתנו

"פרקו נזמי הזהב אשר באזני נשיכם" (שמות לב,ב). כדי להפר את מחשבתם ציווה עליהם אהרון להביא את נזמי הזהב של נשותיהם ובנותיהם, בידעו שלא במהרה ייענו הנשים ויוותרו על תכשיטיהן. ואכן, בני-ישראל הביאו את נזמי הזהב "אשר באוזניהם", את התכשיטים שלהם, אבל הנשים לא נתנו את תכשיטיהן לעשיית העגל.
(אלשיך)


רדיפת המותרות

הדבר העיקרי המביא לידי התפרקות מעול תורה ומצוות ומעול מוסר הוא ה'נזמים' – רדיפה מבוהלת ובלתי-פוסקת אחרי מו
(להמשך התגובה לחץ כאן )

ציורים לפרשת שבוע