chiddush logo

לקט מביאור המלבי"ם לתורה -פרשת וילך

נכתב על ידי אורן מס, 9/9/2021

דברים לא,ב: וַיֹּאמֶר אֲלֵהֶם, בֶּן-מֵאָה וְעֶשְׂרִים שָׁנָה אָנֹכִי הַיּוֹם--לֹא-אוּכַל עוֹד, לָצֵאת וְלָבוֹא; וַיהוָה אָמַר אֵלַי, לֹא תַעֲבֹר אֶת-הַיַּרְדֵּן הַזֶּה: מה הקשר בין חוסר יכולתו של משה לצאת ולבוא לבין איסור מעברו את הירדן? מלבי"ם: "אין מלכות נוגעת בחברתה, ואחר שמשה יעבור (את הירדן) אי אפשר שתלמידו ימלוך ...הלא אין ביזיון אם יהושע יהיה המלך, אחר שאיני ראוי עוד, ומוכרח כי המלחמה לא תהיה על ידי בשר ודם, רק על ידי הקב"ה". אם משה אינו יכול ואינו ראוי למלוך, אין חשש שיפגע בהנהגתו של יהושע, ולכן חשב אולי בכל זאת יעבור את הירדן כאזרח מן המנין.

 

לא,יח-יט: וְאָנֹכִי, הַסְתֵּר אַסְתִּיר פָּנַי בַּיּוֹם הַהוּא ... וְעַתָּה, כִּתְבוּ לָכֶם אֶת-הַשִּׁירָה הַזֹּאת, וְלַמְּדָהּ אֶת-בְּנֵי-יִשְׂרָאֵל, שִׂימָהּ בְּפִיהֶם:  מה הקשר בין הסתרת הפנים וכתיבת השירה? מלבי"ם: "מן השירה הזאת ילמדו הכלל הזה, כי ה' מעניש אותם על ידי הסתרת פנים בלבד". יש עונש אקטיבי כגון מכות וחלות, אך עונש פסיבי כגון הסתרת פנים מרתיע לא פחות.

 

לא,כג: וַיֹּאמֶר חֲזַק וֶאֱמָץ--כִּי אַתָּה תָּבִיא אֶת-בְּנֵי יִשְׂרָאֵל, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר-נִשְׁבַּעְתִּי לָהֶם: מדוע אמר משה ליהושע 'אתה תביא' ובראשית הפרשה אמר 'אתה תבוא' (וַיֹּאמֶר אֵלָיו לְעֵינֵי כָל-יִשְׂרָאֵל חֲזַק וֶאֱמָץ--כִּי אַתָּה תָּבוֹא אֶת-הָעָם הַזֶּה, אֶל-הָאָרֶץ אֲשֶׁר נִשְׁבַּע יְהוָה לַאֲבֹתָם לָתֵת לָהֶם; פסוק ז') ושינויים נוספים? מלבי"ם: "השינוי תבוא – תביא, העם הזה – בני ישראל, נשבעתי לאבותם – נשבעתי להם; נראה כי משה דבר אליו אם לא יהיו ישראל שלמים ולא יקבלו מרות של יהושע – ולכן קראם 'העם' – הדיוטות, ואמר 'נשבעתי לאבותם' – כי אין ראויים מעצמם לירש את הארץ, ומכל מקום אל תרפה ידיו ותבוא עמם בעצתם ולא תנהג מרות עליהם. וה' ידע כי ישראל יהיו שלמים ויקבלו מלכות יהושע, ועל זה קראם 'בני ישראל', ואמר 'נשבעתי להם' – שראויים מעצמם, ועל זה אמר כי אתה תביא". תבוא – בריחוק, תביא – באחדות.

 

שבת שובה שלום, שבת של כבוד הדדי, יראת ה' אף מחוסר סיועו, שלמות בעבודתו, אורן.

--------------------------------------------------------------------------------

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע