chiddush logo

עיונים לשוניים - פרשת לך לך: נימול אברהם, בניין נפעל

נכתב על ידי איתיאל, 19/10/2021

 בְּעֶ֙צֶם֙ הַיּ֣וֹם הַזֶּ֔ה נִמּ֖וֹל אַבְרָהָ֑ם


נמול - בניין נפעל.
במדרש רבה:

אָמַר רַבִּי לֵוִי: "מָל אַבְרָהָם" אֵין כְּתִיב כָּאן אֶלָּא נִמּוֹל, בָּדַק אֶת עַצְמוֹ וּמָצָא עַצְמוֹ מָהוּל.

אָמַר רַבִּי בֶּרֶכְיָה: בְּהַהִיא עִתָּא אֲקֵיל רַבִּי אַבָּא בַּר כַּהֲנָא לְרַבִּי לֵוִי, אֲמַר לֵיהּ: שַׁקְּרָנָא כַּזְבָּנָא אַתְּ! אֶלָּא הִרְגִּישׁ וְנִצְטָעֵר, כְּדֵי שֶׁיִּכְפֹּל הַקָּדוֹשׁ בָּרוּךְ הוּא שְׂכָרוֹ.

לשון נפעל מתפרשת לשתי משמעויות עיקריות:

1. סביל, ההיפך המקביל של בניין קל.
2. עשה על עצמו, כגון נכנס.

(יש עוד משמעויות נדירות יותר, כמו פעולה של רבים יחד. למשל: נועדו - בהכרח רבים. "הילכו שנים יחדו בלתי אם נועדו"..., יוונים נקבצו עלי).

רבי לוי דרש לשון סביל, נעשה מהול מאליו.
רבי אבא בר כהנא הזדעק ופירש שהכוונה שעשה על עצמו. שמל את עצמו עם כל הצער והכאב.

נראה שהקפדתו הרבה של רבי אבא, עד כדי שצעק בבוטות באמצע דרשתו של רבי לוי נובעת מכך שברית המילה עניינה פעולה לא קלה, עד כדי מסירות נפש.

***

ובהקשר זה, ראה דברי שד"ל בעניין (המונחים הדקדוקיים נכתבו במקור בלע"ז, אך מתורגמים):


בהמולו בשר ערלתו – בהמולו הוא בנין נפעל, ועקר הוראת הנפעל איננה על קבלת הפעולה (פאסיף), אלא על מה שאדם פועל בעצמו (כהוראת ההתפעל, עיין למעלה י״ב:ג׳), וטעם בהמולו כשמל את עצמו, ואין צורך לומר שעשה הפעולה בידיו ממש, כי גם אם אמר לאחרים שימולו אותו ייאמר עליו שמל את עצמו, כמו והתגלח {ויקרא י״ג:ל״ג}, שאין הכוונה שיתגלח בידיו; ומלת בשר ערלתו היא אקוזאטיף {מושא ישר}, והראיה בפסוק כ״ה שכתוב בו את (בהמלו את בשר ערלתו) ודוגמתו מצאנו אחר התגלחו את נזרו (במדבר ו׳ יט׳). והנה המלות האלה המולו את, התגלחו את, יש בכאן שנים פעולים, מל את עצמו את בשר ערלתו, גלח את עצמו את נזרו, ואם באנו לפרשם בצמצום יתכן לומר כי האקוזאטיף השני הוא תוספת ביאור, מל את עצמו כלומר את בשר ערלתו, גלח את עצמו, כלומר את נזרו; ויותר נראה (כדעת תלמידי יוסף ירא) כי הראשון איננו אקוזאטיף {מושא ישר}, אלא דאטיף {מושא עקיף}, מל לעצמו את בשר ערלתו, גלח לעצמו את נזרו, וכן בלשון איטלקי ובלשון אשכנז ובלשון צרפת תיבה אחת משמשת שני השימושים האלה, כגון si diede, ער גאב זיך, il se donna, היא מליצה שיש בכחה אקוזאטיף או דאטיף, והיא מובנת לפי הענין.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע