chiddush logo

ברית ה." להפטרת חיי שרה לע"נ בי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל

נכתב על ידי izik28, 28/10/2021

 בסד 

ד"ת להפטרת חיי שרה לע"נ אבי מורי אברהם משה בן גרציא ז"ל
 ברית ה" 
-------------------------------------------------------------------------------------------
בהפטרת השבת אנו מתוודעים לדוד המלך זצל בעת זיקנתו , מה שהוצרך לשכור את שרותיה של אבישג השונמית כדי לחמם בדרך נאותה כמובן את המלך הזקן ולשמור על כבודו , מה שלא עשה בנו אדוניהו 
כדברי הפ"ס ," ואדניה בן חגית מתנשא לאמר אני אמלך ויעש לו רכב ופרשים וחמשים איש רצים לפניו
ולא עצבו אביו מימיו לאמר מדוע ככה עשית וגם הוא טוב תאר מאד ואתו ילדה אחרי אבשלום" .
הידיעה על כך שאדוניהן המיך את עצמו עשתה לה כנפיים והגיעה לידי בת שע אם שלמה כדברי הפ"ס
"ותאמר לו אדני אתה נשבעת ביהוה אלהיך לאמתך כי שלמה בנך ימלך אחרי והוא ישב על כסאי
ועתה הנה אדניה מלך ועתה אדני המלך לא ידעת
ויזבח שור ומריא וצאן לרב ויקרא לכל בני המלך ולאביתר הכהן וליאב שר הצבא ולשלמה עבדך לא קרא
ואתה אדני המלך עיני כל ישראל עליך להגיד להם מי ישב על כסא אדני המלך אחריו
והיה כשכב אדני המלך עם אבתיו והייתי אני ובני שלמה חטאים" ונשאל ,אם נכון הדבר מה אשמת שלמה ובת שבע ? מדוע הם חטאים? המדרש מפרש," יש שפירשו, שבת-שבע התכוונה להגיד לדוד "אם תמות לפני שתדאג לקיים את ההבטחה לשלמה, אתה תהיה חוטא", אולם מפני כבודו של דוד היא אמרה "אנחנו נהיה חוטאים". דוגמה לסגנון דיבור זה ניתן למצוא ב (שמואל ב יד ט): "ותאמר האשה התקועית אל המלך 'עלי אדני המלך העון ועל בית אבי, והמלך וכסאו נקי'"- היא אומרת שהעוון עליה, אך למעשה מתכוונת להגיד שהמלך יהיה חוטא אם לא ידאג לטפל בעניינה.
. יש שפירשו, שהמשפט " והיינו... חטאים " משמעו "ניחשב לחוטאים", ייפתח נגדנו תיק פלילי. ייתכן שהכוונה לתיק חדש שאדוניהו יפתח מעצם העובדה שהם מתחרים על השלטון (בגלל השבועה של דוד ) - כל אדם שמתחרה בשלטון נחשב אוטומטית ל"חוטא" בעיני השלטון; וייתכן שהכוונה לתיק של ניאוף, שאדוניהו יפתח מחדש כדי להוכיח שבת-שבע היא נואפת ולכן היא ובנה פסולים מהמלוכה".
הרב שלמה בראון מסביר על המושג ברית" הברית הראשונה שכורת הקב"ה היא ברית הקשת, ברית זו נכרתת בין הקב"ה לכלל האנושות" וַיֹּאמֶר אֱלֹהִים אֶל נֹחַ זֹאת אוֹת הַבְּרִית אֲשֶׁר הֲקִמֹתִי בֵּינִי וּבֵין כָּל בָּשָׂר אֲשֶׁר עַל הָאָרֶץ" (בראשית פרק ט פסוק יז)
את הברית השנייה כורת הקב"ה עם אברהם אבינו, בברית בין הבתרים "בַּיּוֹם הַהוּא כָּרַת יְקֹוָק אֶת אַבְרָם בְּרִית לֵאמֹר לְזַרְעֲךָ נָתַתִּי אֶת הָאָרֶץ הַזֹּאת מִנְּהַר מִצְרַיִם עַד הַנָּהָר הַגָּדֹל נְהַר פְּרָת" (בראשית פרק טו פסוק יח). הקב"ה מבטיח לזרעו של אברהם את הארץ. אך דומה שברית זו חסרה, שהרי בברית שני צדדים כאשר כל צד מתחייב למלא את חלקו, הקב"ה מבטיח לקיים את חלקו בברית - קרי שזרעו של אברהם ירש את ארץ ישראל, ובמקביל בנ"י חייבים לקיים את חלקם בברית - ברית מילה. וכפי שבאר הספורנו בקציר האומר "וכמו ש"אני הנה בריתי אתך" (פסוק ד), אתה שמור בריתי, שאם לא כן לא יקום הברית".
הדבר מקביל לשמירת השבת שהיא אות ברית בין ישראל והקב"ה כפ"ס "ושמרו בני ישראל את השבת לעשות את השבת לדרתם ברית עולם" המכילתא מסביר" ושמרו בני ישראל את השבת זה הוא שהיה רבי נתן אומר, חלל עליו שבת אחת כדי שישמור שבתות הרבה. רבי אליעזר אומר, [לעשות את השבת וגו'] דבר שהברית כרותה לו. ואי זו, זו מילה. רבי אלעזר בן פרטא אומר, כל המשמר את השבת כאלו עשה השבת. שנאמר לעשות את השבת. רבי אומר כל המשמר שבת אחת כתקנה, מעלה עליו הכתוב כאלו שומר שבתות מיום שברא הקב"ה את עולמו עד שיחיו מתים. שנאמר ושמרו בני ישראל את השבת ביני ובין בני ישראל אות היא לעולם."
שלמה המלך  הבטיח אכן ששלמה ימלוך תחתחיו מה שקרה בסוף , אדוניהו הוא שניסה לסכסך ולהפר את הברית בין דוד ושלמה ולפגוע בת שבע ושלמה , , שמירת הברית ביןישראל והקב"ה , מזכה בקידוש שםפ שמיים עצום ובברכת ה" הטובה כמו שקרה עם מלוכת שלמה המלך 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע