chiddush logo

המן העמלקי (וקשר לא"י)

נכתב על ידי יניב, 26/2/2022

 

"בחדש הראשון הוא חדש ניסן בשנת שתים עשרה למלך אחשורוש הפיל פור הוא הגורל לפני המן מיום ליום ומחדש לחדש שנים עשר הוא חדש אדר" (אסתר ג,ז). המן הפיל פור כדי להשמיד את ישראל, נראה שזה כעין שורשו העמלקי, שאף הם פעלו בעניינים של מזלות: 'ריב"ל אמר: עמלק כושפן היה. מה היה עושה? היה מעמיד בני אדם ביום גינוסיא שלו, לומר לא במהרה אדם נופל ביום גינוסיא שלו. מה עשה משה? עירבב את המזלות, הה"ד (חבקוק ג) "שמש ירח עמד זבולה" וגו'. וכתיב (שם) "נתן תהום קולו רום ידיהו נשא מרום ידיהו נשא נתן תהום קולו"' (יר' ר"ה ג,ח). כמו שמשה עירבב את המזלות וכך גרם שלא יוכלו להשתמש בזה, כך גם המן חשב שינצח את ישראל בגלל המזלות, אבל בפועל לא ידע שזה לא יפעל כרצונו: '"הפיל פור הוא הגורל". תנא: כיון שנפל פור בחודש אדר שמח שמחה גדולה, אמר נפל לי פור בירח שמת בו משה; ולא היה יודע שבשבעה באדר מת ובשבעה באדר נולד' (מגילה יג,ב). כך שפורים מגלה על גילוי עמלק כיצד הוא מתגלה בעולם במשך הדורות. עמלק נלחם עם ישראל במדבר פעמיים, פעם אחת כשיצאו מצרים ופעם שניה לקראת כניסתם לארץ. במלחמה השניה הם היו נראים כאומה אחרת: "וישמע הכנעני מלך ערד ישב הנגב כי בא ישראל דרך האתרים וילחם בישראל וישב ממנו שבי" וגו' (במדבר כא,א) '"יושב הנגב" – זה עמלק, שנאמר (במדבר יג) "עמלק יושב בארץ הנגב". ושנה את לשונו לדבר בל' כנען כדי שיהיו ישראל מתפללים להקב"ה לתת כנענים בידם, והם אינם כנענים. ראו ישראל לבושיהם כלבושי עמלקים ולשונם לשון כנען, אמרו נתפלל סתם שנאמר "אם נתון תתן את העם הזה בידי"' (רש"י). אלא שלכאורה תמוה אם מדובר על עמלק, אז למה התורה אמרה "הכנעני”, שתגיד עמלקי ותרמז שהתלבשו אחרת? אלא נראה שיש כאן יסוד חשוב וגדול, והוא שעמלק בא לפגוע בישראל בשל קשרנו לא"י, שזה קשרנו לתורה בשלמותה ולשלמות מעלת הקדושה, לכן עמלק בעיקר נלחם בהקשר לזה (לכן עמלק הוא נכד עשו, שכעס על שיעקב קיבל את הברכות של שפע בארץ). לכן נאמר "הכנעני" כרמז לא"י שנקראת ארץ כנען, שמכח זה בא עמלק לפגוע בנו; לכן זהו שדיברו ככנענים, שהגילוי הפנימי הוא שנלחמים כשמתגלה קשר לא"י, ולכן הדיבור שרומז על הפנים הוא כנעני – שקשור לא"י. לכן כאן נלחמו כדי שלא יכנסו לא"י, כמייצגים את כח הגוים שנמצאים בארץ – הכנענים (שכל א"י נקראת ארץ כנען). בנוסף יש בזה רמז שכאשר העמלקים נלחמים בישראל, הם הרבה פעמים מתגלים דרך שאר האומות. כך היה גם בפורים, שהמן פעל כעמלקי דרך הפרסים, שזהו דרך אומות אחרות; וזה קשור לא"י, שאחשוורוש חגג שבנ"י לא יגאלו: '(אסתר א, ב) "בימים ההם כשבת המלך", וכתיב בתריה "בשנת שלש למלכו"? אמר רבא: מאי "כשבת"? לאחר שנתיישבה דעתו … כיון דחזי דמלו שבעין ולא איפרוק אמר: השתא ודאי תו לא מיפרקי. אפיק מאני דבי מקדשא ואשתמש בהו' וכו' (מגילה יא,ב). אף המן היה קשור לביטול הגאולה לארץ, שפעל לביטול בניית המקדש וחיזוק ירושלים, שזה חלק מרכזי בגאולה: '"עשרת בני המן" – ראיתי בסדר עולם: אלו עשרה שכתבו שטנה על יהודה וירושלים, כמו שכתוב בספר עזרא (עזרא ד). ובמלכות אחשורוש בתחלת מלכותו כתבו שטנה על ישבי יהודה וירושלם. ומה היא השטנה? לבטל העולים מן הגולה בימי כורש שהתחילו לבנות את הבית, והלשינו עליהם הכותים והחדילום. וכשמת כורש ומלך אחשורוש והתנשא המן דאג שלא יעסקו אותן שבירושלים בבנין, ושלחו בשם אחשורוש לשרי עבר הנהר לבטלן' (רש"י; אסתר ט,י). המן הוא גילוי עמלק שהם קשורים לביטול יישוב ירושלים והמקדש, כמובא בתנחומא: 'רבי יהושע בן לוי בשם רבי אלכסנדרי אמר: כתוב אחד אומר: "תמחה את זכר עמלק”. וכתוב אחד אומר: "כי מחה אמחה". כיצד יתקיימו שני כתובים אלו? עד שלא פשט ידו בכסא, תמחה. כשפשט ידו בכסא, מחה אמחה. אפשר בשר ודם יכול לפשוט ידו בכסא של הקדוש ברוך הוא?! אלא על ידי שהחריב ירושלים, שכתוב בה: "בעת ההיא יקראו לירושלים כסא ה'(ירמ' ג יז). לפיכך מחה אמחה. ונאמר "כי יד על כס י'ה מלחמה לה'(שמ' יז טז)' (תנחומא “כי תצא” סימן יא). לעומת זאת מרדכי קשור לגילוי כח ירושלים ויישוב א”י: 'אשר הגלה מירושלים כו'. אמר כאן הגלה ג' פעמים: "אשר הגלה מירושלים", "אשר הגלתה", "אשר הגלה”. להודיע חיבת א"י עליו, שבכל פעם חזר לירושלם, והיה נגלה ג' פעמים. וז"ש בגמרא שגלה מעצמו כלו' מדעתו, שחזר לא"י משום כך נגלה פעם שנית, וכן פעם שלישית' וכו' (הגר"א. אסתר ב,ו). לכן מרדכי הוא זה שעומד מול המן העמלקי. כל זה היה ברקע של חזרת בנ"י לארץ, שיבת ציון שבתחילת בית שני. לכן פורים באדר ב' סמוך לניסן בשל העניין של גילוי גאולה: 'אמר רבי טבי: טעמא דרבי שמעון בן גמליאל: מסמך גאולה לגאולה עדיף' (מגילה ו,ב). כיון ששורש פורים זה ההתגלות שיש בגילוי הקשור בא"י לקראת הגאולה, שאז עמלק מתגבר. (אולי לכן גם נקבע שערים המוקפות חומה זה ע"פ החומות שבזמן יהושע, כרמז לגאולה והגעה לא"י). [גם כשעמלק נלחם בפעם הראשונה בישראל, זה היה סמוך ליציאת מצרים, כשיצאו לקראת א"י – לקבלת התורה והליכה לא"י]. כך גם נראה שבימנו עמדו הנאצים ימ"ש ורצו לאבד את כל היהודים כגילוי עמלקים בתוכם, וכל זה ברקע של חזרת בנ"י לא"י, שכח עמלק התגלה דרך האומה הגרמנית (ובשל חטאינו שלא עלינו לארץ לא זכינו לנס כפורים), ובעקבותיו נעשתה עליה גדולה וחיזוק יישוב א"י ושלטון יהודי בארץ.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע