chiddush logo

חושן

נכתב על ידי בר נש, 7/3/2013

 ויקהל-פקודי,שבת החודש   לעילוי נשמת הרב מנחם פרומן זצ"ל והרב אברהם קהניאל זצ"ל

שתי הפרשות השבת מלאות בתיאורי המשכן וכליו.בצלאל ואהליאב הצטוו לעשות את החושן:"ויעש את החֹשן מעשה חֹשב..רבוע היה כפול עשו את החֹשן.."שמות לט,ח-ט. בחושן היו משובצות 12 אבנים כמניין שבטי ישראל,והוא היה הדרך "לתקשר" באופן גלוי עם הקב"ה.רש"י שמות כח,ל כותב שלחושן היה מעיֵין כיס פנימי,ובו היה שם השם המפורש,וכשרצו לדעת משהו,לדוג'-האם לצאת למלחמה,היה מאיר את התשובה מה'.בפסוק הנ"ל מתואר החושן בלשון עבר-"..רבוע היה..".לעומת שאר הכלים,בהם עשיית הכלי כתובה בזמן עבר,לדוג':"ויעש את האפֹד.."לט,ב ,בחושן-עצם הכלי כתוב בעבר!החושן היה רבוע.למה?הרי בזמן התורה החושן היה קיים!אם כן-למה הוא כתוב בלשון עבר?? אולי אם נתייחס למהות החושן נוּכַל יותר להבין את הסיבה.החושן מסמל את אחדות ישראל-12 אבנים כסמל ל12 שבטי ישראל,ואת אחדות הקב"ה עם ישראל.כלומר,בזמן בית המקדש השני לא הייתה נבואה כבר,לא שרתה שכינה במקדש,והרמב"ם אף אומר:"..אורים ותומים שהיו בבית שני לא היו משיבין ברוח הקדש ולא היו נשאלין בהן..ולא היו עושין אותן אלא להשלים שמֹנה בגדים לכהן גדול כדי שלא יהיה מחוסר בגדים."הלכות בית הבחירה ד,א.בזמן בית שני לא הייתה אחדות שלמַה בעמ"י,ובעקבות כך השכינה לא שרתה!הקשר עם הקב"ה התעמעם.וזה בא לידי ביטוי בחושן-שלא עבד.אולי הפסוק בפרשתנו,שמתאר את החושן בזמן עבר,רומז על העתיד לקרות בבית שני.לעומת פרשתנו,בפרשת תצווה החושן מתואר בלשון עתיד-"ועשית חֹשן..רבוע יהיה.."כח,טו-טז אולי רומז על העתיד לבוא!כשיבנה בית המקדש והחושן יפעל והשכינה תשרה-בזכות האחדות בישראל,והרצון לדְבַר ה'! שנזכה בעז"ה.שבת שלום,חודש טוב וכל טוב (=

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה