chiddush logo

ה" סלעי ומצודתי " להפטרת שבעי של פסח ואחי מות

נכתב על ידי izik28, 18/4/2022

 בסד

ד"ת להפטרת שביעי של פסח ואחרי מות 

ה"  סַלְעִי וּמְצֻדָתִי
------------------------------------------
שביעי של פסח מחובר לשבת אחרי מות, אנסה לשלב בין שתי ההפטרות  , כאשר הפטרת שביעי של פסח מדברת על שירת דוד בעת הצלתו משאול , ואילו הפטרת אחרי מות  מדברת להבדיל על חטאי ירושלים  ומדובר בהפטרה קשה , אך תחילת הפטרת שביעי של פסח  פותחת בפ"ס "  וַיְדַבֵּר דָּוִד לַיהוָה אֶת דִּבְרֵי הַשִּׁירָה הַזֹּאת, בְּיוֹם הִצִּיל יְהוָה אֹתוֹ מִכַּף כָּל אֹיְבָיו וּמִכַּף שָׁאוּל. וַיֹּאמַר: יְהוָה סַלְעִי וּמְצֻדָתִי וּמְפַלְטִי לִי
,מה כוונת הכתוב בכך שהוא משווה את ה" לסלע ומצודה?
הקב"ה נותן מכוחו לדוד  לנצח את אויביו ,בדיוק כשם שהוא ניצח את גולית ,שירה זו דומה לקריאת ים סוף בה הקב"ה קרע לישראל את הים בעברם ביבשה ,שימו לב לפסוקים הבאים, 
"כי שמרתי דרכי יהוה ולא רשעתי מאלהי כי כל משפטו [משפטיו] לנגדי וחקתיו לא אסור ממנה
ואהיה תמים לו ואשתמרה מעוני ,וישב יהוה לי כצדקתי כברי לנגד עיניו",   הרמחל מביא הסבר מדהים
" לא עוד אלא שאם תכלית בריאת האדם היה לצורך העולם הזה, לא היה צריך מפני זה שתנופח בו נשמה כל כך חשובה ועליונה שתהיה גדולה יותר מן המלאכים עצמם, כל שכן שהיא אינה מוצאה שום נחת רוח בכל עינוגי זה העולם. והוא מה שלמדונו זיכרונם לברכה במדרש קהלת, זו לשונם: "וגם הנפש לא תמלא". משל למה הדבר דומה, לעירוני שנשא בת מלך, אם יביא לה כל מה שבעולם, אינם חשובים לה כלום, שהיא בת מלך כך הנפש, אילו הבאת לה כל מעדני עולם, אינם כלום לה, למה שהיא מן העליונים.
וכן אמרו רבותינו זיכרונם לברכה: "על כרחך אתה נוצר ועל כרחך אתה נולד". כי אין הנשמה אוהבת העולם הזה כלל אלא אדרבא מואסת בו. אם כן ודאי לא היה בורא הבורא יתברך בריאה לתכלית שהוא נגד חוקה ונמאס ממנה. אלא בריאתו של האדם, למצבו בעולם הבא היא. ועל כן ניתנה בו נשמה זאת, כי לה ראוי לעבוד, ובה יוכל האדם לקבל השכר במקומו וזמנו, שלא יהיה דבר נמאס אל נשמתו בעולם הזה, אלא אדרבא נאהב ונחמד ממנה, וזה פשוט." אומר הרמח"ל כלל: דבר רוחני אינו בא על סיפוקו מדברים גשמיים, אלא רק על ידי דברים רוחניים. לכן, הנשמה יכולה לבוא על סיפוקה רק על ידי קיום תורה ומצוות, ועל ידי מעשים רוחניים, והיא אינה יכולה לבא על סיפוקה על ידי מעשים גשמיים. זוהי המשמעות של דברי חז"ל שהנפש שהיא בת מלכים (כלומר: רוחנית) לא תבא על סיפוקה מכל מעדני העולם. מעדני העולם הם גשמיים והנפש יכולה להתמלא רק מדברים רוחניים", דוד אומר בשירתו  שהקב"ה הוא לו כסלע וכמצבר כאשר הוא מקייים את מצוותיו  אז הקב"ה משרה את שכימתו על דוד , והדבר כמובן תופס לגבי כל איש ואישה , המצוות נוצרו עבורנו , על מנת שנלך בדרך המוסר הטוב , ולא כפי שכתוב בהפטרת אחרי מות" הִנֵּה נְשִׂיאֵי יִשְׂרָאֵל, אִישׁ לִזְרֹעוֹ הָיוּ בָךְ, לְמַעַן, שְׁפָךְ-דָּם.   אָב וָאֵם הֵקַלּוּ בָךְ, לַגֵּר עָשׂוּ בַעֹשֶׁק בְּתוֹכֵךְ; יָתוֹם וְאַלְמָנָה, הוֹנוּ בָךְ קָדָשַׁי, בָּזִית; וְאֶת-שַׁבְּתֹתַי, חִלָּלְתְּ.   אַנְשֵׁי רָכִיל הָיוּ בָךְ, לְמַעַן שְׁפָךְ-דָּם" האם נראה לכם שהקב"ה ישרה את  שכינתו על ישראל לאחר חטאים כאלו?? ברור שלא! הקב"ה מוכיח את ישראל ומייסרם כדי לטהר אותם מכל זוהמתם ,  הוכחה לכך היא חורבם שתי בתי מקדש .. הקב" ה לא החריב אותם סתם למה בא לו ... אלא בגלל חטאי ישראל .
בני ישראל  זכו לקריעת ים סוף אודות לכך שלא חטאו ולא הלכו בדרך הפטרת אחרי מות אלא" רבי הונא בשם בר קפרא אמר, בזכות ארבעה דברים נגאלו ישראל ממצרים, שלא שינו את שמם, ולא שינו את לשונם, ולא אמרו לשון הרע, ולא נמצא בהן אחד פרוץ בערוה."  קיום המצוות נועדו אכן עברונו ,הרב אליעזר שלמה שיק מסביר," שמכל מצוה שאדם מקיים בפועל ממש, נבראים מזה מלאכים, שהמלאכים האלו שומרים עליו, והוא לא קולט, כי אפילו כשאדם הולך לבית הכנסת להתפלל, ולבית המדרש ללמוד, בורא מלאכים שהולכים לפניו, ואם אדם היה יודע את זה שעל ידי כל פסיעה ופסיעה שפוסע לבית הכנסת להתפלל ולבית המדרש ללמוד, רק ההליכה בעצמה בוראת מלאכים, היה שש ושמח והיה מזדרז מאד מאד, מכל שכל וכל שכן כשבר ישראל מתפלל להקדוש ברוך הוא, הוא בורא מלאכים ששומרים עליו וכו'. חכמינו הקדושים אמרו (ברכות ו.) תניא אבא בנימין אומר אלמלי נתנה רשות לעין לראות אין כל בריה יכולה לעמוד מפני המזיקין, אמר אביי אינהו נפישי מינן וקיימי עלן כי כסלא לאוגיא, אמר רב הונא כל חד וחד מינן אלפא משמאליה ורבבתא מימיניה; אדם חושב שהעולם הפקר, הוא יכול לעשות מה שהוא רוצה רחמנא לישזבן לחטוא בשוגג או במזיד וכו', ואינו קולט שלבסוף הקליפות האלו ינקמו בו.
ולכן צריכים את מלאכי השמירה שישמרו עליו, ובוודאי אדם צריך להרבות במצוות ובמעשים טובים לברוא על ידי זה מלאכי שמירה שישמרו עליו, ואמרו חכמינו הקדושים (שמות רבה פרשה ל"ב סימן ו') עושה אדם מצוה אחת – הקדוש ברוך הוא נותן לו מלאך אחד, עושה ב' מצוות – נותן לו ב' מלאכים, עושה הרבה מצוות – נותן לו הקדוש ברוך הוא חצי מחנהו, הרי שלך לפניך שמכל מצוה ומצוה שאדם עושה, בורא בזה מלאכי שמירה ששומרים עליו, ואלמלא המלאכים האלו ששומרים עליו, היה ניזוק,"
 דוד בשומרו  את דרך ה"  זכה להגנתו כסלע ומבצר , בדיוק כבני ישראל שזכו גם כן לסלע ומצבר בדמות מי ים סוף כנאמר," קפאו תהומת בלב ים"  נכון, בני ישראל גילו חוסר באמונה בעומדם על שפת ים סוף והמצרים מאחוריהם , אך גילו אומץ כאשר הקב"ה אמר למשה,"    ויאמר יהוה אל משה מה תצעק אלי דבר אל בני ישראל ויסעו" והדבר תמוה , למי משה יתפלל אם לא לקב"ה?  אור החיים מסביר" מה תצעק אליי" - קשה, ולמול מי יצעק, אם לא לה' אלהיו, ובפרט בעת צרה, דכתיב (תהלים קיח "מן המצר קראתי יה". ואם לצד שהרבה להתפלל, הלא כל עוד שלא נענה מהעונה בצר לו, לא ירף מתפילה!
עוד רואני, כי נתקבלה תפילתו, ואמר לו ה' (שמות יד טז): "הרם את מטך" וגו', אם כן, קבלנות זו שאמר "מה תצעק אליי" למה?
עוד קשה אומרו "דבר אל בני ישראל וייסעו", להיכן ייסעו אם רודף מאחור והים לפניהם? ואם הכוונה אחר שייבקע הים, אם כן היה לו לומר "הרם את מטך" ואחר כך יאמר "דבר אל בני ישראל" וגו'!
אכן, יתבאר העניין על-פי מאמרם ז"ל, שישראל היו נתונים בדין, מה אלו כו' אף אלו כו', ודבר ידוע הוא כי כוח(?) הרחמים הוא מעשים טובים אשר יעשה האדם למטה, יוסיפו כוח במידת הרחמים, ולהיפך, בר-מינן, ימעיטו הכוח, והוא אומרו (דברים לב יח): "צור ילדך תשי".
והנה, לצד שראה אל עליון כי ישראל קטרגה עליהם מידת הדין, והן אמת כי חפץ ה' לצדק ישראל אבל אין כוח ברחמים לצד מעשיהם כנזכר, אשר על-כן אמר למשה תשובה ניצחת, "מה תצעק אליי?!" פירוש, כי אין הדבר תלוי בידי, הגם שאני חפץ עשות נס, כיוון שהם אינם ראויים, מידת הדין מונעת, ואין כוח ברחמים כנגד מידת הדין המונעת.
ואמר אליו "דבר אל בני ישראל", פירוש, זאת העצה היעוצה, להגביר צד החסד והרחמים, דבר אל בני ישראל ויתעצמו באמונה בכל ליבם, ויסעו אל הים קודם שייחלק, על סמך הביטחון כי אני עושה להם נס, ובאמצעות זה תתגבר הרחמים.", כאשר בני ישראל גיחלו אומץ וירצו לים סוף, או אז נבקע הים  וישועתם החלה, כך גם איתנו ,כאשר אנו מקיימים מצוות בלב שלם ושמח כמה שאפשר , אנו זוכים למלאכים טובים מלבד שכר המצווה כפי שאמר רבי יצחק," שיהיה אדם עושה מצווה יאה עושה אותה בלב שמח ,אמר הקב"ה : אם אתם משמרים את המצווות ותשמחו בהם ,אני מוסיף לכם שמחה " [מדרש תנחומא] ,שנזכה לקיץ טוב ושמח!!! 
...  


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע