chiddush logo

בקהילות החסידים ועדות המזרח נוהגים לומר בכל יום את וידוי

20/4/2022

  בקהילות החסידים ועדות המזרח נוהגים לומר בכל יום את וידוי "אשמנו. בגדנו." אמנם לפי נוסח אשכנז, לא אומרים זאת באופן יומיומי. מעניין לצטט בענין זה את לשון הבני- יששכר (תשרי מאמר ז' אות ט') שמעניק לנו את הפרספקטיבה הנכונה של הנושא.

הבני-יששכר מגלה שבעבר נהגו לומר את וידוי "אשמנו" רק "תלמידי חכמים וזקנים אבל למרבית המון-עם המתפללים בבית הכנסת, לא היו מנהיגים אותם לומר הוידוי בכל יום". למה ומדוע? מה רע בכך שכולם יזכו לומר וידוי בכל יום?!
אלא שהיות והמון העם "אינן מפנים את לבם לאיכות ומהות הוידוי" ואם-כן כאשר הם יתוודו עם הפה ולא עם הלב, אזי "יוסיפו על חטאם פשע ויצטרכו... ויד^וי לוידוים" [ומהו הוידוי על הוידוי?... הכוונה ל"על חטא שחטאנו לפניך בודוי פה" כמבואר שם].
מוסיף הבני-יששכר ואומר ש"עתה מקרוב [-היינו לפני כ-200 שנה] הנהיגו לומר הוידוי בכל יום כל ההמון בכל בתי כנסיות" ומה יעשה הבן כדי שלא ייכשל? "הנה המשכיל ישיב אל לבו להתוודות כהוגן - ואז טוב לו".
היוצא מכל הנ"ל שכל אחד צריך לעשות את חשבון נפשו ביחס לאמירת הוידוי. ואני נזכר מה שסיפר מו"ר רבי אביגדור מילר זצוק"ל: כאשר למדתי בסלבודקה שבאירופה לפני המלחמה, בזמן אמירת הוידוי היו אומרים "אשמנו" ועוצרים. לא מסוגלים להמשיך. כל אחד התרכז בכל מה שאשם - וזה ארך הרבה זמן! כמה עולה ספר תורה 
אם נמשיך את חוט המחשבה, הרי גם אמירת תחנון רגיל - ללא וידוי - לא יכולה להיאמר מן השפה ולחוץ. אי אפשר לומר "רחום ו’חנון חטאתי לפניך" ללא התבוננות!
[לענ"ד מי שאינו מסוגל להתוודות בהתבוננות וכוונה אמיתית, מדוע שיזיק לעצמו. אולי היה אפשר לסמוך על הרמח"ל ועדיף שלא יאמר. כמובן שלכתחילה צריך לומר בצורה הראויה בחרטה אמיתית  וקבלה לעתיד.

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע