chiddush logo

יש לנו בעיה. אנחנו חזקים מדי.

נכתב על ידי אלון, 8/5/2022

 

עם ישראל שרד שנים רבות בזכות העובדה שהיה חלש. היינו נעים ונדים בין עמים ומדינות שונות, נלחמים על נפשנו. ושרדנו כי היינו חלשים. ובשל החולשה האמנו. כי נשקו העיקרי של החלש זו האמונה. ובזכות האמונה שמרנו על מורשתנו, על הגוון הייחודי שלנו.

והאמונה הזו הביאה אותנו בסופו של דבר למדינה ריבונית בארץ ישראל. ובדרך לא דרך, בזכות אותה אמונה בצדקת הדרך שהייתה בכל שכבות העם וכמעט בכל מגזריו - במורשת, בספר הספרים, בהיסטוריה, בכך שאנו כאן בכח הזכות ולא בזכות הכח - נהיינו חזקים. אומה ומדינה שיש בה היום את אחד הצבאות החזקים והחכמים בעולם.

ואנחנו כבר לא חלשים. ובשל העובדה שאיננו חלשים - אנחנו מתחילים להפסיד. כי עם חזק הוא עם ששוכח את אלו-היו. "שמנת, עבית, כשית" ובהמשך "ותשכח אל מחוללך".

"אלה ברכב ואלה בסוסים ואנחנו בשם ה' אלוקינו נזכיר, המה כרעו ונפלו ואנחנו קמנו ונתעודד" הפסוק בתהילים שמתאר ניצחון של המאמין על החזק. חגיגת נס המעטים מול רבים בחנוכה. אבל כולנו יודעים שלצד התפילות היו גם רכבים וסוסים וחכמת קרב שהושקעה כדי לנצח. ונראה לי שהמשמעות העיקרית היא שמי שרוצה לנצח בקרב, לצד הרכב והסוסים חייב אמונה בצדקת הדרך. חייב אלו-הים. וכמאמר המדרש על מלחמת עמלק: "כל זמן שהיו ישראל מסתכלים כלפי מעלה ומשעבדים את ליבם לאביהם שבשמים. היו מתגברים. ואם לאו היו נופלין".

היכולת שלנו לנצח באמת מחייבת מעבר למישור אחר לחלוטין, חדש לגמרי ממה שהיה עם העם שלנו באלפיים השנים האחרונות. היכולת להאמין מתוך חוזק ועוצמה ולא מתוך חולשה. וזה יקרה רק אם נצליח להעביר אמונה יהודית של אלפיים שנה בשפת העם.

אנו מפחדים מנערים חלשים ואנשים טיפשים. מוצאים עצמנו מתגוננים מול אומה שאין בה כח ואין בה אחדות ואין בה לב. אבל יש בה צדקת דרך מעוותת שמניעה את גלגלי הטרור והשנאה. והיכולת לנצח את האומה הזו, מתוך עוצמה, תגיע רק אם נצליח להאמין באמת בצדקת דרכנו. בקב"ה, בתורתו, במציאות שלנו כאן, בהיסטוריה שלנו. ורק אם נאמין נוכל להדביק באמונתנו ולהעבירה הלאה. ורק אם נאמין יוכלו חיילנו לנצח בשדה הקרב ואויבנו יורידו ראש.

הימין זועק, להבדיל, כנגד תפיסות פרוגרסיביות שחודרות לשיח הבינלאומי. כאלה שרוצות למחוק אומות וצבעים ולהכניס את העולם כולו לכור היתוך שיכהה את כולנו. "לא עוד מדינה יהודית, כי אם מדינת כל אזרחיה". גם מולם נוכל לנצח רק אם נצליח להאמין בצדקת דרכנו. וכשנאמין, גם אז, נוכל פחות לצרוח ויותר להראות אור חדש שאיננו כעור ומגעיל כפי שהם מנסים לצייר אותנו, אלא אמיתי וזך וטהור ויפה. בשביל שזה יקרה, האור צריך להיות אמיתי וזך וטהור ויפה...

אז לצד הצורך לסיכול ממוקד לסינוואר ולעוד ראשי המפלצת, ולצד הצורך לנסות למנוע פוליטית התקדמות של תפיסות פרוגרסיביות הרסניות ומטורללות - עלינו להאיר מחדש את חשיבותה של האמונה. זה תמיד היה הכח האמיתי שלנו, והוא שיוכל לנצח.

 

אסף פאסי, מהעיתון: בשבע

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה