chiddush logo

לקט מביאור אברבנאל לתורה – פרשת עקב

נכתב על ידי אורן מס, 18/8/2022

 

לקט מביאור אברבנאל לתורה – פרשת עקב

 

דברים ז,יב: וְהָיָה עֵקֶב תִּשְׁמְעוּן, אֵת הַמִּשְׁפָּטִים הָאֵלֶּה, וּשְׁמַרְתֶּם וַעֲשִׂיתֶם, אֹתָם: אברבנאל: "למה נתן השכר הגדול הזה אשר זכר בשמירת "המשפטים", ולא זכר דבר מהחוקים והמצוות? ... כיוון על כל המצוות בכללותם ... ברמזו 'האלה' – על המצוות והחוקים והמשפטים שזכר (בפסוק הקודם: וְשָׁמַרְתָּ אֶת-הַמִּצְוָה וְאֶת-הַחֻקִּים וְאֶת-הַמִּשְׁפָּטִים, אֲשֶׁר אָנֹכִי מְצַוְּךָ הַיּוֹם—לַעֲשׂוֹתָם; ז,יא)".

 

ז,יד: בָּרוּךְ תִּהְיֶה, מִכָּל-הָעַמִּים: אברבנאל: "ייראה מזה שהעמים יהיו מבורכים, אלא שיתרבו ישראל יותר מהם בברכה, והוא הפך מה שאמר מיד אחר זה: וְאָכַלְתָּ אֶת-כָּל-הָעַמִּים (טז)? ... האומה הישראלית נבדלת מבין שאר האומות בסגולה והבדל גדול, עד שכבר היו במדרגה עליונה טבעית על כללות המין. תמצא ששָׂם הכתוב מדרגת האומות בערך ישראל כמדרגת מיני בעלי החיים בערך מין האדם". אמנם גם העמים יהיו מבורכים אך במדרגה של חיות.

 

ט,כ-כא: וּבְאַהֲרֹן, הִתְאַנַּף יְהוָה מְאֹד--לְהַשְׁמִידוֹ; וָאֶתְפַּלֵּל גַּם-בְּעַד אַהֲרֹן, בָּעֵת הַהִוא. וְאֶת-חַטַּאתְכֶם אֲשֶׁר-עֲשִׂיתֶם אֶת-הָעֵגֶל, לָקַחְתִּי וָאֶשְׂרֹף אֹתוֹ בָּאֵשׁ: אברבנאל: "אם היה שמת אהרן בעניין מי מריבה ... איך זכר עניינו כאן בתוך סיפור העגל? ... מורה שאהרן מת על אשר התעסק במעשה העגל ... ועליו התפלל משה, והועילה התפילה לאותה שעה, ואחרי כן (בחטא מי מריבה) לא נוצל ממנה על זה". להבנתי, עונשו של אהרן בא על חטאו בעגל, אלא שניצל זמנית מעונש עקב תפילת משה, ועונשו נקבע סופית בחטא מי מריבה.

 

י,יב: וְעַתָּה, יִשְׂרָאֵל--מָה יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, שֹׁאֵל מֵעִמָּךְ:  כִּי אִם-לְיִרְאָה אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ: אברבנאל: "באמרו 'מה ה' אלוהיך' מורה על קוטן השאלה ומיעוטה, ובאמרו לְיִרְאָה אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ לָלֶכֶת בְּכָל-דְּרָכָיו, וּלְאַהֲבָה אֹתוֹ, וְלַעֲבֹד אֶת-יְהוָה אֱלֹהֶיךָ, בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשֶׁךָ, מורה היות השאלה גדולה ועצומה? ... אחרי כל מה שהפלגת לחטא העגל ... היראה היא שתישמר מחטוא נגדו עוד ... שראוי שינהגו בו כבוד ומורא תמיד ... ואחרי שציווה על היראה, שהיא זכות הנפש מהחטאות ... ציווה על האהבה ... כי מאהבתו (את) ה' – יעבדהו, וכאשר תקדם היראה לאהבה, תהיה העבודה בכל לב ובכל נפש". הימנעות מחטא היא היראה והיא דבר קטן יחסית  לאהבה ועבודת ה', שתבוא כתוצאה מהיראה.

 

שבת שלום, שבת של  שמירת המשפטים ובתוכם כלל המצוות, ברכת עם ישראל אל מול האומות, תפילה עמוקה, יראה כפתח לאהבת ה', אורן.


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע