chiddush logo

אברהם משלם ללוט עבור ארץ כנען

נכתב על ידי ilan sendowski, 2/12/2013

בזמנו אברם ולוט השתלטו על חלקת אדמה בכנען למקנה שלהם. הרועים רבו, ואברם דרש שהם יפרדו, והציע לחלק את החלקה לשני חלקים שווים. לוט לא בקש חלקה, אלא עזב את כנען לסדום בלי לקבל תשלום עבור חלקו. אפשרי שאלוהים הבטיח ללוט, שלוט וזרעו יקבלו נחלה, אם הוא יעזוב את כנען לאברם וזרעו, ככתוב על מואב ועמון: "כִּי לֹא אֶתֵּן לְךָ מֵאַרְצוֹ יְרֻשָּׁה, כִּי לִבְנֵי לוֹט נָתַתִּי אֶת עָר יְרֻשָּׁה" (דברים ב יט).

הכתוב מכין אותנו, וחוזר בהדגשה שלוט ורכושו אבדו, ככתוב: "וְגַם אֶת לוֹט אָחִיו וּרְכֻשׁוֹ הֵשִׁיב" לאחר שכבר נאמר "וַיִּקְחוּ אֶת לוֹט וְאֶת רְכֻשׁוֹ בֶּן אֲחִי אַבְרָם, וַיֵּלֵכוּ; וְהוּא יֹשֵׁב בִּסְדֹם" (בראשית יד יב). מכאן למדנו, שבזמן ההוא לוט גר בסדום, היה לו רכוש, הרכוש נשבה, אברם יצא להלחם במלכים והוא משיב את הרכוש עם צבאו המנצח.

אולם כאשר מלך סדום אומר "תֶּן לִי הַנֶּפֶשׁ, וְהָרְכֻשׁ קַח לָךְ" (בראשית יד כא) לא נאמר שרכושו של לוט הופרד מרכוש מלך סדום, או שלוט קיבל או יקבל את רכושו לחוד. רכושו של לוט כלול ברכוש אנשי סדום, וכמו כל אחד מאנשי סדום, מלך סדום דיבר בשמו, ואברם ענה לו וללוט כאחד.

אברם לא רצה לקחת מתנה מרשעים. אברם זכר את הריב בינו לבין לוט (בראשית יג ח), ואת הצעתו לחלוק את חלקתם, כדבריו: "אִם הַשְּׂמֹאל וְאֵימִנָה, וְאִם הַיָּמִין וְאַשְׂמְאִילָה" (בראשית יג ט) ולוט ועזב לאברם את כל החלקה ואת ארץ כנען ללא תשלום. כך נשאר אברם בעל חוב ללוט. דברי אברם נאמרים למלך סדום אולם למעשה הם מופנים ללוט. כאשר אברם משאיר את כל רכושו של לוט, כדבריו: "וְאִם אֶקַּח מִכָּל אֲשֶׁר לָךְ; וְלֹא תֹאמַר, אֲנִי [לוט] הֶעֱשַׁרְתִּי אֶת אַבְרָם" (בראשית יד כג), הוא למעשה כופה על לוט לקחת תשלום עבור חלקתו בכנען, ואברם משתחרר מחובו ללוט.

אברם היה חייב לפגוע בלוט מחשש שלוט יחשוב שאברם אוהב אותו והוא ישוב לכנען לגור בבטחה עם אברם, לאחר החוייה האיומה הזאת, לכן אברם התעלם והעליב את לוט, וגרש אותו בשנית.

לוט וזרעו איבדו כל חזקה על ארץ כנען, כשם שישמעאל ועשו יעשו בעתיד ויעזבו את כנען למען זרעו של יצחק ויעקב.

 

אילן סנדובסקי
מחבר הספרים:
2020 תככי הארמון - עלילות מגילת אסתר                   AMAZON    סטימצקי           מנדלי


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע