chiddush logo

מה שמועה שמע ובא

נכתב על ידי אריאלל אליעזר, 19/1/2014

 כתוב בתחילת פרשת יתרו  "וישמע יתרו כהן מדין חותן משה".

אומר רש"י "מה שמועה שמע ובא".

יש לשים לב לתוספת שמוסיף רש"י "ובא", יתרו לא רק שמע, לעיתים אדם יכול לשמוע אודות מאורעות יוצאי דופן, להתפעל מכך, אך השמועה לא משנה מאומה מאורחות חייו, הוא אומר לעצמו "איזו נפקא מינה יכולה לצאת לי מזה", יתרו לא רק שמע, אלא אף "בא", השמועה גרמה לו לרצות לשנות את אורחות חייו ולהידבק במשה רבינו. 

ממשיך רש"י "קריעת ים סוף ומלחמת עמלק"- למה דווקא שני מאורעות אילו? יתכן שעשרת המכות גרמו לו "לשמוע" אך עדיין לא "לבוא", רק על קריעת ים סוף נאמר ששמעה יצא בכל העולם "שמעו עמים ירגזון חיל אחז יושבי פלשת", בעקבות מאורע כביר ויוצא דופן שכזה החליט יתרו לבוא.

"מלחמת עמלק" גרמה לו לבוא, רש"י לומד זאת ראשית-מהסמיכות בין מלחמת עמלק לפרשת יתרו.

שנית- עמלק בא בעקבות נפילה רוחנית של עם ישראל, רש"י לשמות יז, ח, כותב שעמלק בא בעקבות דברי עם ישראל "היש ה' בקרבנו אם אין", יתרו אומר לעצמו-אם עם ישראל שואל שאלות כאלו למרות כל מה שארע לו-אני צריך לעשות שינוי באורחות חיי, כנראה שהשמיעה לבד לא מספיקה אם לא תלווה בנפקא מינה מעשית.

יש לשים לב לשינוי במהלך הפסוקים, בתחילת הפרשה נאמר  "יתרו כהן מדין חותן משה" בפס' ה' נאמר רק  "חותן משה" ולאחר מיכן  "אני חתנך יתרו", רש"י מבאר  "אם אין אתה יוצא בגיני צא בגין אשתך..." אפשר להוסיף עוד-יתרו הגיע למשה מצד שהוא חותנו ולא מצד שהוא "כהן מדין"-משום שיתרו היה באותה שעה בשלבים של נטישת התפקיד הבכיר שהיה לו במדין, בסופו של דבר יתרו התגייר ורש"י אף כותב שהלך לגייר את בני משפחתו. (יח, כז)

 

 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע