chiddush logo

עקת העק- דה - תהיות של מועקה....

נכתב על ידי משה אהרון, 9/11/2022

 בס"ד.


עקת העק- דה : תהיות של מועקה.
=============================.
 עשרות שנים  אני תוהה ושואל באלה הדברים  :

1.  האם ה"לך לך" השני של "לך לך אל ארץ המוריה" הוא הלך לך החינוכי המשלים של "הלך לך" הראשון : אל הארץ אשר אראך השווה ל"ארץ המוריה".
 אכט חינוכי בהפוך על הפוך לשרש לנצח נצחים כל קשר בין אלוהים לקורבנות אדם.
 וכי במקום להאדיר את העקדה היה מקום להאדיר את העקרון החינוכי כאמור
2. האם לאור האמור יש בה בעקדה כרמוז באותיותיה עקה.
3. אם אברהם החל חזונו בקריאה בשם ה' - דגש על שם הוויה. מדוע הלך שבי ועד הסוף בניסיון של ישות אלוקית לכאורה פחותה : "אלוהים" והאם לא לשם כך הדגש : "והאלוהים ניסה" להבדיל משם הוויה
4.  האם המסר של העקדה לא הוחטא וגרם לנו להיאחז בערך המופרך של  :ייהרג ובלבד שלא יעבור....
5. האם ייתכן  כי מה שהוסק מהעקדה ומהערך של ייהרג ובל יעבור ,גרם להתמשכות הגלות לכלל אלפיים שונה ולסכנות הפרעות והשואה.
6. האם הפתיח של העקדה : "ויהי אחר הדברים האלה" " הכוונה לסוף הפרשייה הקודמת  שבה אברהם קורא בשם ה' ויושב בארץ פלישתים ימים רבים.... והאם יש לכך משמעות להווה .
7. איך התיישב לאברהם  שאותו האלוהים מחד אומר לו : "ביצחק ייקרא לך זרע" . 
ומאידך  קורא לו להעלותו לעולה. אחד שהתווכח על סדום מדוע לפחות לא העלה סתירה זו לדיון
8. מדוע נעלם לכאורה האלוהים המצווה או ה"מנסה" ובמקומו מתערב מלאך - ומלאך ה' דווקא.
9. מדוע לא גילה אברהם לכתחילה ליצחק כי לוקח הוא אותו לעקדה והאם לבסוף יצחק הפך פוסט טראומטי עד כי האלוהות נתפשה אצלו כ:"פחד יצחק"......
10.  האם ההכרה : "כי עתה ידעתי כי ירא אלוהים אתה היא הכרה פחותה של ה"אלוהים" ולא של שם הוויה שלפיכך גם הדגש בפתיח : "והאלוהים ניסה את אברהם" להבדילו משם הוויה.
11. מדוע נעצר אברהם על ידי מלאך .ודווקא "מלאך ה' ולא מלאך האלוהים .
12.  למה מופיעה ארץ המוריה והר המוריה מכונה לפי שעה אך אחד ההרים אשר אומר אילך
13 למה אל אחד ההרים אשר "אומר  אילך" דגש על "אומר". ולא אל ההר אשר אראך.
 והאם גם לכך משמעות גם להווית חינו כיום.
14. מדוע כאמור שלא רק ה' לא קרא לאברהם אלא אך מלאך וגם קריאתו של זה פוצלה לשניים
15. מדוע הכפלת השם :"אברהם אברהם" והאם לא משתמע מכך נזיפה סמויה לכאורה.
 16.  האם יסוד האיל הנאחז בסבך תוך דגש "אחר" : מסמל את הירידה שבעקדה.
 ולפיה צורך האדם בהקרבת קורבנות  יבוא לידי סיפוק לפי בקורבן בהמות וכי "חוזקו איילותו של האדם עקב כך :"נאחז בסבך. וכי לימים ישחרר האדם "חוזקו" - אילותו מהסבך.
 17.  למה לעקדה הלכו יחדיו רק אברהם ויצחק ולסוף לקיים :"והתברכו בזרעך כל גויי הארץ" ההליכה יחדיו לבאר שבע לבאר של "שובע" ושפע.
  הולכים יחדיו  עם נעריו של אברהם
 18, ואלה רק חלק מהתהיות.... על כל פנים האם צבר התהיות כאמור לא מחייב רויזיה בתפיסת העקדה וערכיה החינוכיים. ובכלל המדרג : ארץ אשר אראך ה= לארץ המוריה  והעדר השם :"הר המוריה" לא מלמדת דבר מה חשוב להיום.
 ואיזה עוד אינדקציות ביקשה התורה ליתן בידינו  והנובעים מעקדה דווקא לימינו אלה. כמו איזה סוד טמון כאמור, באל הארץ אשר אראך ואחר כל אל ההר אשר אומר אילך...... קוממיות של ראייה ואמירה
 משה אהרון 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה