chiddush logo

" עוטר ישראל בתפארה"

נכתב על ידי izik28, 14/12/2022

 בסד 

ד"ת לעלון פרשת וישב  כסלו התשפ"ג 
עוטר ישראל בתפארה 
------------------------------------------------
ברכות השחר 
ביום ראשון בשבוע הקרוב נדליק נר ראשון של חנוכה ,  הדלקת הנר מסמלת את נצחון האור על החושך , הטוב על הרע ,  ברכות השחר אותם אנו אומרים מידי בוקר  מביאים אותנו מחשכת הלילה לאור הבוקר כברכת," המחדש בכל יום מעשה בראשית"  ,בין כל הברכות אנו מוציאם את הברכה הרשומה בכותרת ד"ת ,אך מה משמעותה לגבינו  ביום יום והאם היא קשורה לחנוכה ? 
בגדו של האדם 
בפרשת השבוע אנו נתקלים ארבעה פעמים במילה" בגד" , יעקב אבינו  אהב מאות את בנו הקטן יוסף 
ומאהבתו הוא ," ועשה לו כתנת פסים" , רבנו בחיי מסביר, "בגד מעולה היה, כענין שכתוב וכתונת תשבץ, ועליו נתקנאו אחיו. ומזה דרשו רז"ל לעולם אל ישנה אדם את בנו בין הבנים. והכתונת הזה היה תחלת הסבות, ועליו נתגלגלו הדברים בשעבוד גופותם במצרים, וכן לאחר זמן עשרה הרוגי מלכות, כי כן הגוף כתונת הנפש.",הפעם השניה היא  עם מעשה יהודה ותמר ,בפ"ס, "וַתָּסַר בִּגְדֵי אַלְמְנוּתָהּ מֵעָלֶיהָ וַתְּכַס בַּצָּעִיף וַתִּתְעַלָּף וַתֵּשֶׁב בְּפֶתַח עֵינַיִם אֲשֶׁר עַל דֶּרֶךְ תִּמְנָתָה, כִּי רָאֲתָה כִּי גָדַל שֵׁלָה וְהִוא לֹא נִתְּנָה לוֹ לְאִשָּׁה." המלבים מפרש, "להורות שאינה רוצה להיות זקוקה ליבום, אחר שלא נתנה לשלה אף שגדל שלה, בזה נפטרה מן הזקוק ליבום, ורצתה לדבר אל יהודה שהוא ישא אותה, ועל כוונה זו ישבה בפתח עינים:מעשה יהודה גרם לתמר להחליף את בגדי האבל בבגדים צבעוניים יותר ולעשות את המעשה  עם יהודה  הגם שלא היה ראוי אך היה לשם שמיים .
הפעם השלישית נמצאת גם  במעשה תמר ויהודה, היא מבקשת ממנו ערבון  התשלום על המעשה  העתידי כפ"ס, וַתֹּאמֶר: "חֹתָמְךָ וּפְתִילֶךָ וּמַטְּךָ אֲשֶׁר בְּיָדֶךָ",בעל הטורים מפרש, "פתילך. תפליך. הפתילים הם  
התפילין ,ומטך. ב' במסורה הכא ואידך ומטך אשר הכית בו את היאור. מלמד שזה המטה שנתן בידה הוא המטה שהכה בו את היאור ונעשו בו כל הנסים:" הרמבן מפרש שהפתילים הם כמעין כסוי ראש  .
נקפוץ  לבקר את יוסף במעשה אשת פוטיפר שניסתה לפתותו  למעשה זנות והוא בהתנגדותו וכאן מגיעה הפעם הרביעית, "  וַיַּעֲזֹב בִּגְדוֹ בְּיָדָהּ וַיָּנָס וַיֵּצֵא הַחוּצָה." רבנו בחיי מפרש " למד הכתוב מעלתו שלא רצה להתעצם עם אדונתו ולקחת בגדו ממנה אבל הניחו אצלה לכבודה.
וינס ויצא החוצה. יצא לחוץ כדי שתתיאש ממנו ולא תתבענו. או אולי מפני שרצה הצדיק לכבוש את יצרו נתחכם למצוא דרך ויצא החוצה להתקרר מפני שנתחממו לו כחות הגוף.
ובמדרש וינס ויצא החוצה. אמר לו הקב"ה אתה נסת היום, הים ינוס מפני ארונך, שנאמר (תהלים קיד) הים ראה וינוס מה ראה ארונו של יוסף".
אור של טהרה 
ממעשה תמר  שהחליפה  את בגדיה  לעומת יוסף שפשט את מעילו כדי לא ליפוך בעצת יצרו  אנו רואים דבר מדהים , תמר אמנם עשתה מעשה לא ראוי , אך כוונתה הייתה לשם שמיים ,להביא זרע של קיימא  כשר וטהור  לעולם ,לעומתה יוסף פשט את בגדו כדי לא לחלל שם שמיים  ,היונים רצו לחלל את ישראל  ואת כבודם של ישראל במעשיהם הבזויים בין השאר עם חילול כבוד בנות ישראל..
לאחר מעשה דינה נאמר ,"ויאמר אלהים אל יעקב קום עלה בית אל ושב שם ועשה שם מזבח לאל הנראה אליך בברחך מפני עשו אחיך ויאמר יעקב אל ביתו ואל כל אשר עמו הסרו את אלהי הנכר אשר בתככם והטהרו והחליפו שמלתיכם, המלבים מפרש, " הזהירם על בעור ע"ז ומשמשיה, ועל טהרת הגוף והבגדים לעבודת ה', ורמז ג"כ על בעור הדעות ומחשבות הזרות שהם אלהי הנכר אשר בתוך איש ולב עמוק, וטהרת המעשים והחלפת המדות הרעות, שהם כנגד בגדי האדם:"
הנר רביעי משול כנגד ארבע האמהות; שרה, רבקה, רחל ולאה, שבזכותן נתברך אברהם - ועם ישראל כולו - בארבע ברכות: "וַאֲבָרֶכְךָ", "וֶהְיֵה בְּרָכָה", "וַאֲבָרֲכָה מְבָרְכֶיךָ", "וְנִבְרְכוּ בְךָ", אור הנר למרות
קטונו ,הוא איתן  ומבורך   והוא משול לבגדי הכהן הגדול בבית המקדש , מה שמסביר  את ברכת עוטר 
ישראל בתפארה" ,כציצית שהיא פתיל התכלת שלה ארבעה כנפות המסמלת את ההיבדלות מהגויים וראיית מצוות ה" באופן תדיר ,  וכחושן שהכהן הגדול היה לובש על ליבו שעליו שתים עשרה שמות שבטי ישראל,כך כל אחד ואחת צריך להיות על ליבנו  כמו התפילין שאנו מניחים וכחתן העונד את טבעת על אצבע הכלה  כך היא הברית בין ישראל לקב"ה  , ברית של  תפארת וקדושה יחד עם שמירה על כבוד האדם שלא יתחלל ,אם נשלב בין הדברים נזכה לחזות באור של ה" המאיר עלינו כנרות חנוכה והמקדש השלישי שיבנה  במהרה ,אמן ,שבת שלום חנוכה שמח וחודש טוב  
לע"נ יוסף ששון בן אסתראה ,דיאמנטה בת חיים ז"ל 


להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה
ציורים לפרשת שבוע