chiddush logo

"אור זרח" להפטרת מקץ חנוכה

נכתב על ידי izik28, 21/12/2022

בסד 

ד"ת להפטרת שבת מקץ חנוכה ור"ח טבת התשפ"ג 

אור זרח 
-------------------------------------------------------------
השבת נציין שלשה מועדים , חנוכה , ראש חודש  ושבת , לכבוד המאורע נוציא שלשה ספרי תורה כמעין שמחת תורה , השבת אני מצין אודות לקב"ה  " כתב" דברי תורה או ככותרת דה"ת הם 422 דברי תורה שהם ממש בכל הצניעות אור , בדיוק כפי שכתוב בהפטרה ," ויאמר אלי מה אתה ראה ויאמר [ואמר] ראיתי והנה מנורת זהב כלה וגלה על ראשה ושבעה נרתיה עליה שבעה ושבעה מוצקות לנרות אשר על ראשה ושנים זיתים עליה אחד מימין הגלה ואחד על שמאלה", מה הקשר בין הזיתים בפסוק למנורה ??
רשי מפרש" אצלה שני אילנות שהזיתים גדילים בהם
"אחד מימין הגולה ואחד משמאלה וגו'" - וכאן לא פירש על שני צנתרות זהב האמורות למטה בפרשה והם כמין עריבות ועדשים של בית הבד שהם עומדים אצל הזיתים והזיתים נחבטים מאיליהם לתוך הצנתרות ומתחממות שם כבמעטן ונעצרים שם בבית הבד והשמן נופל לתוך הצנתרות ומהצנתרות לתוך הגולה ומהגולה אל המוצקות ומהמוצקות אל הנרות והמוצקות והנרות ארבעים ותשע היו רמז לאור שלעתיד לבא אור החמה יהיה שבעתים כאור של שבעת ימים ארבעים ותשע על אור של יום בראשית".
מנורת המקדש הייתה מודלקת בשמן זית , על הזית אפשר להאריך .. אך ישנו הפ"ס," אשתך כגפן פריה בירכתי ביתך בניך כשתלי זיתים סביב לשלחנך ", המלבים מפרש, "אשתך" תדמה "כגפן פוריה" כן תוליד בנים, וגם תדמה כגפן הנטוע "בירכתי ביתך" שהגם שעומד בירכתי הבית יגביה ענפיו ודליותיו עד גג הבית וסוכך משם על הבית בכלל, כן היא צנועה שוכנת באהל בירכתי הבית ובכ"ז שומרת וסוככת על הבית בכללו, "בניך" הם דומים "כשתילי זתים" שאין מקבלים הרכבה, ונותנים שמן למאור, כן יהיו זרע אמת מאירים באור הדעת ויושבים "סביב לשלחנך".
את השמן אנו פוגשים אצל יעקוב אבינו בחלום הסולם ," וישכם יעקב בבקר ויקח את האבן אשר שם מראשתיו וישם אתה מצבה ויצק שמן על ראשה " ,רבנו בחיי מפרש" ,   ישם אותה מצבה. לא העמיד מצבה במקום אשר שכב שהוא באר שבע כי אם בבית אל הוא ירושלים והוא המקום שכנגדו ראש הסולם.
ויצק שמן על ראשה. יציקת השמן או נסוך היין על מצבה כהקרבת קרבן על המזבח. ורבינו סעדיה גאון ז"ל כתב כי יציקת השמן בכאן היה להכרה כדי שיכיר את האבן ויפרישנה בדעתו מזולתה, כי השמן על גבי האבן רשומו ניכר ע"כ.
ואמרו במדרש כשחזר יעקב ללקט את האבנים מצאן כולן אבן אחת ושם אותה מצבה בתוך המקום וירד לו השמן מן השמים ויצק עליה שמן שנאמר ויצק שמן על ראשה. מה עשה הקב"ה נטל רגל ימינו והטביע את האבן הזאת בעמקי תהומות ועשה אותה סניף לארץ כאדם שהוא עושה סניף לכיפה, לפיכך נקראת אבן שתיה ששם אותה טבור הארץ ומשם נשתתה הארץ ועליה היכל ה' עומד, שנאמר והאבן הזאת אשר שמתי מצבה יהיה בית אלהים ומשם נשא רגליו והלך לחרן כהרף עין."
השבת אנו קוראים  חלק מהפטרת ראש חודש שהוא הפ"ס"  כה אמר יהוה השמים כסאי והארץ הדם רגלי אי זה בית אשר תבנו לי ואי זה מקום מנוחתי ",הקב" מלר כל הארץ כבודו , הוא כל העולם , איפה מקום מנוחתו? בכל מקום שנותנים לו להכנס.. קרי בכל אחד ואחת מאיתנו , כאשר אדם מקיים מצווה כלשהי ,הוא מקדש שם שמיים , ואזי הקב"ה משרה את שכינתו עליו , בית המקדש נועד עבורנו , הקב"ה לא זקוק לו ,אלא אנו , כדי שנרומם את שם קודשו ויהיה לנו מקום לכפר על חטאנו ..  בל נשכח שבית המקדש האיר כלפי חוץ לכל העולם ,  אור זה הוא עצום והוא חסר לנו היום מאוד , כדי להדליקו כדאי לקרוא את ד"ת זה ולחברו עם דה"ת לפרשת השבוע "מחשבות של אור "    
דברי תורה אלו הם כאותו שמן שדלק במנורה ,כשמן שירד ליעקוב משמים כפי הפירוש , כך כל ד"ת יורד משמי המעונה אל מנורת הזהב לה כבר יש "כתב" נרות ,או, דברי תורה והם כמנורת הזהב המאירה לכולם ,על על כך אני מודה לאל עליון שכן מצווה להודות על הטוב! ולחרות היקרה  שהדליקה את הנר הראשון של המנורה, כמתקשר גם  בספר שמות פרק לב , כך שד"ת יהיו על ליבנו  לחודש טוב ואור של שמחה תורה והצלחה עם ברכת שמיים וגשמי ברכה!! אמן 


 

להקדשת החידוש (בחינם!) לעילוי נשמה, לרפואה ולהצלחה לחץ כאן
חולק? מסכים? יש לך מה להוסיף? חווה דעתך על החידוש!
דיונים - תשובות ותגובות (0)
טרם נערך דיון סביב חידוש זה